نایب رئیس کمیسیون تلفیق: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه 98 رفع شد

نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس از بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه 98 در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد.
علی اصغر یوسف نژاد درمورد نشست دیروز کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات شورای نگهبان اظهارداشت: شورای نگهبان 18 ایراد و مجمع تشخیص مصلحت نظام سه ایراد به مصوبه بودجه سال آینده اعلام کرده است.
وی افزود: این ایرادات با حضور نماینده شورای نگهبان، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نسبت به رفع این ایرادات اقدام شد.
نماینده ساری اظهارداشت:نظر شورای نگهبان تقریبا تامین شده است، از این رو موضوع بررسی ایرادات و تامین نظر این شورا برای لایحه بودجه سال 98 در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.


وی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی مطابق سیاست‌های کلی گرفته بود که با بررسی در این کمیسیون تلاش کردیم نظر مجمع را نیز تامین کنیم.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس همچنین درخصوص تبصره مربوط به بخشودگی وام در لایحه بودجه سال 98 یادآور شد: ایراداتی که شورای نگهبان به این تبصره وارد کرده را بررسی کردیم، نظر پیشنهادی کمیسیون در این زمینه را به صحن ارسال می‌کنیم و برای این تبصره کمیته‌ای ویژه تشکیل نمی‌شود.
یوسف نژاد افزود: از آنجایی که شورای نگهبان به تبصره و بند الحاقی حقوق‌ها ایرادی وارد نکرده است، لذا کمیسیون وارد آن نشده و لزومی برای بررسی مجدد آن نیست.
سخنگوی شورای نگهبان دیروز از ارسال ایرادات این شورا درباره لایحه بودجه 98 به مجلس خبر داده بود. دکتر عباسعلی کدخدایی در رابطه با ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 98، اظهارداشت:در بند الف تبصره 1 عبارت‌ها، با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تفاوت‌هایی داشت که از همین جهت مغایر بند 10 سیاست‌های کلی شناخته شد و مغایر بند 1 اصل 110. پس از آن برخی اشکالات شکلی داشتیم مانند اصل 15 که عبارت‌های غیر فارسی در جای جای مصوبه به کار رفته بود که یکجا به مجلس اعلام کردیم.
کدخدایی، ادامه داد: همچنین در رلبطه با اساسنامه برخی از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت، با عنایت به اینکه اساسنامه آنها هنوز برای مشخص نیست که آیا اساسنامه‌های مصوب مجلس یا دولت محترم را دارد؟ از این جهت ابهام گرفته و برای مجلس ارسال شد.
وی، خاطرنشان کرد: در برخی از بندها از جمله بند الحاقی 2، بحث منافع صندوق توسعه ملی را داشتیم. استفاده از منابع صندوق نیازمند اجازه مقام معظم رهبری است که به همین دلیل مغایر اصل 57 گرفته شد.
کدخدایی، افزود: برخی از موارد مانند جزء 4 بند الحاقی 2 و جدول شماره 2 در بند الحاقی 2 را داشتیم که عبارت‌ها روشن نبود و قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود و همچنین ایرادی مانند ایراد شرکت‌های وابسته به نفت در رابطه با سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داشتیم که اساسنامه آنها از جهت روشن نبود اعلام شد و ایراد به مجلس ارسال شد.
سخنگوی شورای نگهبان، افزود: در برخی از موارد نیز از جمله بند الحاقی1، آقایان در تسری حکم ماده به سرمایه گذاران قبل از این قانون ابهام داشتند که قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود. در بند "و" که به بخشودگی برخی از وام گیرندگان بانک‌ها ارتباط داشت، آقایان نسبت به غیر معذورین آنها مغایرت با بند ج اصل 3 قانون اساسی یعنی تبعیض نارروا تشخیص دادند که البته در اطلاق جزء 1 بند الحاقی 1 و همچنین نسبت به اطلاق جز4 بند الحاقی 1 آن وجود داشت.
وی بیان کرد: از ایرادات دیگری که در این جهت وجود داشت ایراد مشابهی نسبت به اساسنامه صندوق کارآفرینی امید در جزء 2 بند الف داشتیم که اعلام شد. واگذاری تعیین جریمه‌ها به کمیسیونی که در بند "ه" لایحه بودجه بود مغایر اصل 85 تشخیص داده شد و مجددا بحث سیاست‌ها را در جای دیگری هم داشتیم. در بودجه امسال ما یک نکته‌ای را برای اولین بار مشاهده کردیم و آن این بود که احکام تنقیحی توسط مجلس نسبت به قوانین آینده ضمیمه بودجه شده بود.
وی در رابطه با افزایش حقوق کارکنان دولت و دیدگاه شورای نگهبان در مورد آن و ادعای رایزنی برای تغییر این موضوع توسط برخی از مسئولان، گفت: از نظر ایراد شرعی و قانونی اساسی طبیعتا افزایش حقوق کارکنان نزد شورای نگهبان ایرادی نداشت اما یک ایراد فنی داشتند که در کمیسیون تلفیق مجلس و دولت مطرح بود مبنی بر اینکه به دلیل اینکه این موضوع به شکل ضریب نیامده مبلغ 400 هزار تومان که اضافه شده ظاهرا نمی‌تواند برای پاداش پایان خدمت و بازنشستگی محاسبه شود.
کدخدایی، افزود: دوستان دولت معتقد هستند روش تغییر کند و اختلاف از این جهت وجود دارد و امیدوار هستیم اگر بتوانند آن را در مجلس حل کنند. در نهایت به افزایش حقوق کارمندان توسط شورای نگهبان ایرادی گرفته نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
احتمال تمدید معافیت 4 کشور از تحریم نفتی ایران دکتر روحانی در تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان: نخست وزیر پاکستان قول داد تروریست ها را ریشه کن کند نایب رئیس کمیسیون تلفیق: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه 98 رفع شد انگلیس، اعطای مصونیت به جاسوس رئیس کل بانک مرکزی: مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی تامین کالاهای اساسی مردم است با حضور معاون اول رئیس جمهور؛ چندین طرح صنعتی و معدنی در استان سمنان افتتاح شد مقاومت عراق نسبت به تلاش واشنگتن برای ایجاد نسل سوم داعش هشدار داد وزیر آلمانی: هرگز حزب‌الله لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهیم هشدار پنتاگون به ترکیه درباره "عواقب خطرناک" خرید اس 400 از روسیه به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق؛ دکتر روحانی فردا به بغداد سفر می‌کند 77 دستگاه واگن مسافری به شبکه ریلی اضافه شد سفرای جدید ایران در فرانسه و تاجیکستان با دکتر روحانی دیدار کردند مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) خبر داد: کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مترو راه‌اندازی شد معاون امور مجلس رئیس جمهور: تاکید رئیس‌جمهور بر تکریم و رفع مشکلات جامعه ایثارگران است