واگذاری بانک‌های نیرو‌های مسلح به دولت تصمیمی انقلابی و بزرگ بود



گروه اقتصادی / «آن چیزی که نگران کننده است، تخریب دولت در شرایط جنگ اقتصادی است. تخریب روحیه و تهدید مدیران دولت در این شرایط ناشایست و نادرست است. ما می‌دانیم در شرایط سخت دولت بیشتر نیازمند حمایت نخبگان و تولید کنندگان است. به فضل الهی و با توجه به ظرفیت‌های موجود خواهیم توانست مشکلات را برطرف و اقتصاد کشور را پیش ببریم.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم افتتاحیه همزمان 110 طرح اشتغال روستایی چنین سخن گفت. در سفر یک روزه جهانگیری به استان سمنان بزرگترین واحد فلزات غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان و کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی اِیوانَکی شهرستان گرمسار به بهره‌برداری رسید. طرح واحد صنعتی تولید انواع فلزات در 100 هکتار مساحت در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان نیز با اشتغالزایی برای 300 نفر افتتاح شد و در این واحد صنعتی ظرفیت تولید سالانه 66 هزار تن سرب و مس مهیا است. بر اساس گزارش پایگاه معاون اول ریاست جمهوری، جهانگیری روز گذشته با تأکید بر این‌که مردم نباید دغدغه‌ای از بابت تأمین این کالاها داشته باشند به برخی از سوء مدیریت‌ها در ایجاد مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: اصرار دولت، مدیران و دلسوزان این است که باید این مشکلات هر چه سریعتر برطرف شود. دولت منتقدان خود را دلسوز می‌داند و با دیده احترام نظرات آنها را به منظور رفع اشکالات به کار خواهد گرفت.
18 هزار میلیارد تومان وام برای ایجاد واحدهای تولیدی روستایی


اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت تولیداتی که امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند، گفت: یکی از سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی تأمین امنیت غذایی در داخل کشور است. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات زیربنایی انجام شده در روستاها و تأمین مسائل رفاهی روستاییان، گفت: زندگی در روستا نباید به معنای محرومیت از خدمات رفاهی باشد و خوشبختانه کارهای بزرگی در این خصوص انجام شده است.
جهانگیری اهمیت اشتغال روستایی به منظور تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی را یادآور شد و گفت: منابع مورد نیاز این طرح‌ها توسط دولت تأمین شده است به‌طوریکه 18 هزار میلیارد تومان با نرخ سود پایین در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که واحد تولیدی در روستا ایجاد کنند. برخی معتقدند پرداخت وام با سودهای پایین ممکن است موجب ایجاد امتیاز شود. پرداخت این امتیاز به منظور خدمت به روستا است مهم این است که مسئولان دستگاه‌های ذیربط نظارت کنند که کسی که وام می‌گیرد کار خود را تکمیل و به ایجاد اشتغالزایی و افزایش درآمد روستاییان کمک کنند.
افزایش سرمایه در گردش؛ اولویت تسهیلات دهی سال 98
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اجرای 110 طرح اشتغالزایی در استان سمنان بر حمایت دولت از طرح‌های کوچک تأکید کرد و گفت: سیاست‌های ما در سال آینده متمرکز بر حمایت از تولید، حمایت از اشتغال و حمایت از معیشت مردم خواهد بود.  وی با اشاره به موضوع تأمین افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به منظور حمایت از تولید گفت: بانک‌های کشور اولویت تسهیلات دهی در سال 98 را به واحدهایی اختصاص خواهند داد که به دنبال تولید هستند. این در شرایطی است که تغییرات نرخ ارز باعث شده تا همه واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش بیشتری نیاز داشته باشند. جهانگیری اجرای طرح‌های روستایی، احیای بافت‌های فرسوده، ‌حمل و نقل و حمایت از تولید را به منظور افزایش اشتغال در سال 98 ارزیابی کرد و گفت: دغدغه دولت صیانت از شغل‌های موجود و ادامه حیات واحدهای تولیدی به منظور ایجاد اشتغال جدید است تا حد زیادی برنامه‌ها نهایی شده و مجوزهای لازم را در این خصوص از مجلس شورای اسلامی اخذ کرده‌ایم.   
واگذاری بانک‌های نیروهای مسلح تصمیمی انقلابی بود
روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری همچنین در آیین بهره‌برداری از مجتمع صنعتی و معدنی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  حضور یافت و درباره واگذاری بانک‌ها صحبت کرد. جهانگیری با اشاره به جهت گیری‌های دقیق نیرو‌های مسلح در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و واگذاری بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی به دولت و بخش خصوصی گفت: واگذاری بانک‌های مربوط به نیرو‌های مسلح به دولت تصمیمی انقلابی و بزرگ بود که با هماهنگی کامل و دستور فرمانده کل قوا تحقق یافت. او با اشاره به برگزاری بیش از سه سال جلسات مختلف با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای سابق و فعلی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تعیین تکلیف بانک‌های متعلق به این نیروها گفت: نیروهای مسلح علاقه‌مند بودند تا مدیریت این بانک‌ها را در اختیار دولت قرار داده و از فعالیت بانکداری کنار بکشند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که پس از برگزاری جلسات، پیشنهاد واگذاری به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و فرماندهی کل قوا نیز این موضوع را اعلام کردند، گفت: خوشبختانه بدون کمترین دغدغه و نگرانی این اتفاق انجام شد زیرا مردم متوجه بودند که این اتفاق بزرگ با محوریت بانک مرکزی در حال انجام است. نه سپرده گذاران و نه برخی بانک‌ها که سهامدارانی از بخش خصوصی داشتند نگران نشدند و حتی اتفاق قابل توجهی نیز در مسائل اقتصادی پیش نیامد.
جهانگیری با اشاره به اینکه اکثر بانک‌های نیروهای مسلح در شرایط بهتری نسبت به برخی بانک‌های خصوصی قرار داشتند خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح برای این که باری بر دوش دولت تحمیل نشود پیشنهاد کمک هم داشتند، البته بسیاری از این بانک‌ها در بنگاه‌های اقتصادی سهام دار بودند و متعاقب این اتفاق سهام آنها نیز به بانک سپه واگذار شد.