ورزشکاران رشته‌های انفرادی جزو قشر ضعیف جامعه هستند

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام دانکلوف بلغارستان که جزو مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی محسوب می‌شود، برگزار شد و تیم ایران که با حضور نامدارانی همچون حسن یزدانی، پرویز هادی و رضا یزدانی در این رقابت‌ها حضور یافته بود موفق به کسب 2 مدال طلا و یک برنز شد. پرویز هادی و حسن یزدانی طلایی‌های ایران بودند. حدود 18ماه تا المپیک توکیو باقی مانده و پرویز هادی که مدال المپیک را در ویترین افتخارات خود ندارد، در این روزها تنها به این رویداد بزرگ فکر می‌کند.
این آزادکار کشورمان درخصوص مسابقات جام دانکلوف به خبرنگار «ایران» گفت: «تمامی کشتی‌گیران عنوان‌دار در این مسابقات حضور داشتند. در حال حاضر بدنم به آمادگی کامل نرسیده و ما در اردوهای مقدماتی هستیم، نسبت به آمادگی‌ای که داشتم از خودم راضی‌ام و ان‌شاءالله در آینده نزدیک از نظر جسمانی و روحی به آمادگی کامل می‌رسم. مرداد سال آینده مسابقات جهانی برگزار می‌شود که جزو سهمیه المپیک است. من همیشه تابع تصمیمات کادر فنی بودم و هستم و برای بالا بردن پرچم کشورمان هر چه در توان دارم، می‌گذارم. در آینده هم در هر مسابقاتی که کادر فنی ترجیح بدهد، شرکت خواهم کرد.»


پرویز هادی درخصوص شرایط تیم ملی کشتی آزاد بیان داشت: «اردوهای تیم ملی در چند مرحله برگزار شد و همه چیز خوب بوده، ان‌شاءالله تکلیف ریاست فدراسیون هرچه زودتر مشخص شود و همه چیز روی روال بیفتد. اهالی کشتی هم دست در دست همدیگر برای موفقیت کشتی‌مان در مسابقات جهانی 2019 و المپیک 2020 تلاش کنند. البته در حال حاضر هم شرایط کشتی خوب است و غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی تیم ملی جزو بهترین مربیان دنیاست و خوشبختانه من افتخار این را دارم که شاگرد او شدم. امیدوارم در نهایت تیم ما در المپیک موفق باشد. مدال‌های کشتی در میادینی همچون المپیک و بازی‌های آسیایی اهمیت زیادی دارد و ورزش کشورمان روی مدال‌های این رشته حساب ویژای باز می‌کند. البته این موضوع نباید یکطرفه باشد و مسئولان ورزش هم کشتی را بیش از این حمایت کنند.»
آزادکار طلایی ایران در مسابقات جام دانکلوف بلغارستان با اشاره به اینکه من به شخصه هیچ درآمدی ندارم و تنها درآمد من از طریق پاداش‌ها تأمین می‌شود، بیان داشت: «تمام وقت ما در اردو می‌گذرد و خانواده ما با تحمل این شرایط از نظر روحی- روانی هم به ما کمک می‌کنند. ما باید بتوانیم پاسخگوی آنها باشیم و مخارج زندگی‌مان را تأمین کنیم، اگر پولی نباشد، نمی‌توانیم از نظر ذهنی در اردوها آماده باشیم. مسئولان وعده دادند تا پیش از عید نوروز پاداش بازی‌های آسیایی را پرداخت کنند و امیدوارم این اتفاق بیفتد و به عهدشان وفا کنند.» او افزود: «قهرمانانی که در مسابقات مدال می‌آورند، انگشت شمار هستند. این درست که مردم ما از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند اما این ورزشکاران از جان‌شان مایه گذاشتند و برای بالا بردن پرچم کشورمان تلاش کردند. به دلیل تحریم‌ها، ورزش جزو معدود اتفاقاتی است که باعث می‌شود پرچم کشورمان در دنیا به اهتزاز درآید. بنابراین مسئولان باید در فاصله برگزاری مسابقات المپیک 2020 از ورزش‌های مدال آوری همچون کشتی، وزنه برداری و تکواندو حمایت کنند تا ورزشکاران این رشته با دلگرمی بیشتری برای افتخارآفرینی در میدان بزرگ المپیک که بزرگترین رویداد ورزشی است، حضور یابند. امیدوارم پاداش‌ها پرداخت شود و همه بتوانند با خیال آسوده در این فاصله تمرینات‌شان را برگزار کنند.»
او در واکنش به صحبت‌های محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش که گفته اکنون در جنگ اقتصادی هستیم، بیان داشت: «زمانی که در بلغارستان بودم صحبت داورزنی را شنیدم و حقیقتاً حرف او را نمی‌پسندم. من اکثر بچه‌هایی در رشته‌های انفرادی مدال می‌آورند می‌شناسم و همه آنها از قشر ضعیف جامعه هستند، خودم هم همین طور. مثل فوتبالیست‌ها هم نیستیم که حداقل از لیگ درآمد داشته باشیم. در روزهای پایانی سال، تمام امید ورزشکاران پاداش بازی‌های آسیایی است که به هزار دردشان بزنند. درخواست‌مان این است که با همت رئیس جمهور پاداش ورزشکاران امسال پرداخت شود. سال آینده سال سختی برای ورزش‌های المپیکی خواهد بود و باید رشته‌های المپیکی سهمیه المپیک بگیرند.»
هادی که تنها در ویترین افتخارات خود مدال المپیک را ندارد، درخصوص کسب این مدال گفت: «به جز المپیک به چیز دیگری فکر نمی‌کنم و در حال حاضر تنها المپیک برای من مهم است. زمانی که از خواب بیدار می‌شوم تا زمانی که بخوابم، برای المپیک برنامه‌ریزی می‌کنم. البته این موضوع برای خانواده‌ام سخت است و من از همسرم تشکر می‌کنم. او بار زندگی را به تنهایی به دوش کشیده تا من به آرزویم برسم.»


بــــرش
حراج مدال پارالمپیک برای تأمین هزینه‌ها

جاوید احسانی شکیب، دارنده مدال برنز پرتاب وزنه بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو، تصمیم گرفت این مدال را که به نوعی ارزشمندترین مدال دوران ورزشی‌اش است، به حراج بگذارد. او در این باره به تسنیم گفت:«هزینه تمرینات بسیار بالاست و در این شرایط کارمان بسیار دشوارتر از همیشه شده است. تصورم این بود که پاداش‌ها تا پایان سال داده می‌شود و بر همین اساس نیز برنامه‌ریزی کرده بودم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و حالا مجبورم از طریق به حراج گذاشتن مدال برنز پارالمپیک، بخشی از هزینه‌هایم را تأمین کنم.»