کره شمالی به زودی آزمایش موشکی خود را از سر می‌گیرد

سرویس خارجی-شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود به تصاویر ماهواره‌ای شرکت «دیجیتال گلاب» استناد کرده است. در این گزارش آمده است که تصاویر ماهواره‌ای از یک مرکز در نزدیکی پیونگ‌یانگ حاکی از آن است که کره شمالی خود را برای یک آزمایش موشکی جدید آماده می‌کند. کره شمالی بیشتر راکت‌ها و موشک‌های بالستیک خود را در سایت «سانومدونگ » مونتاژ
می‌کند. این خبر پس از چند روز اخیر مبنی بر اینکه سایت پرتاب موشکی اصلی کره شمالی در منطقه «سوهائه» بازسازی شده منتشر می‌شود. تلاش برای برچیدن سایت سوهائه سال گذشته آغاز شد اما با شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی در هانوی(8 اسفند)، متوقف
شد.
از سوی دیگر آمادگی «پیونگ یانگ» برای پرتاب موشکی چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ پس از دیدار ناموفق دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، پیونگ را تهدید به تشدید تحریم‌های «استخوان‌شکن» کرد.


وی گفته بود: «واشنگتن پس از دیدار ترامپ و کیم منتظر است پیونگ یانگ برنامه تسلیحات هسته‌ای و همه چیز مرتبط با آن را تسلیم کند و در صورتی که کره شمالی این کار را نکند، نه تنها تحریم‌های موجود علیه این کشور رفع نمی‌شود، بلکه واشنگتن تشدید این تحریم‌ها را نیز بررسی خواهد کرد.»
به گزارش ایسنا، روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به آمادگی کره شمالی برای پرتاب موشک گفت که درصورت ازسرگیری آزمایش تسلیحاتی از سوی کره شمالی، او ناامید خواهد شد. وی دراین‌باره گفت: «من به‌شکل ناخوشایندی شگفت‌زده خواهم شد اگر رهبر کره شمالی بر‌خلاف تفاهم صورت ‌گرفته کاری انجام دهد. اما منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.»
هرچند تصاویر منتشرشده حاکی از عبور و مرور خودروهای سنگین در اطراف سایت سانومدونگ است و نمونه مشابه این تحرکات در گذشته به‌معنی آماده‌سازی برای پرتاب نوعی موشک و راکت بوده است. اما کارشناسان معتقدند در مقطع کنونی محتمل‌تر است که پیونگ‌یانگ برای پرتاب یک ماهواره آماده شود تا آزمایش یک موشک.
 به گفته تحلیلگران کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم مانند ترامپ از سیاست‌های ضد ونقیض و سیاست «چماق و هویج» استفاده می‌کند، از یک سو سایت‌های موشکی خود را آماده می‌کند و از سوی دیگر پای میزمذاکره  می‌نشیند همان کاری که ترامپ از خود نشان داد و خود را مشتاق مذاکرات ویتنام نشان داد ولی مذاکرات را ناموفق و نیمه‌کاره رها کرد. رسانه‌های کره شمالی نیز دست ترامپ را خوانده و نسبت به سیاست‌های ابهام‌آمیز او کاملا آشنایی دارند در همین رابطه روزنامه دولتی کره ‌شمالی به نام رودونگ سینمون نیز در گزارشی اعلام کرد، واشنگتن مسئول ناکامی دومین اجلاس رهبران آمریکا و کره ‌شمالی است که در ویتنام
برگزار شد.
به نوشته این روزنامه، مردم در کره ‌شمالی و کشورهای دیگر صادقانه و از ته قلب می‌خواستند که این اجلاس موفقیت‌آمیز بوده و نتایج خوبی به همراه داشته باشد اما واشنگتن باعث شد که این مذاکرات بی‌ثمر بماند.
    روزنامه حزب حاکم در کره شمالی با اشاره به اینکه نباید به آمریکا امیدوار بود نوشت: «ملت و کشور کره شمالی پس از شکست مذاکرات ویتنام، دیگر امیدی به آمریکا برای لغو تحریم‌ها ندارد و از این پس راه خود اتکایی را دنبال می‌کند.»