«ابتکار» از حمله مخالفان دولت از تریبون‌های مختلف گزارش می‌دهد مخالفت با «FATF» یا دولت؟

الهام برخوردار
صف‌آرایی موافقان و مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» همچنان ادامه دارد. در حالی که این لوایح بین‌المللی FATF از سوی دولت منتخب و نمایندگان مردم ارائه و مورد تایید قرار گرفته است و کوشیده‌اند با دلایل و شواهد ضرورت تصویب این لوایح را به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شوند. روز گذشته برخی از مخالفان و اعضای مجمع در تریبون‌های مختلف مخالفت خود را با این لوایح اعلام کردند و آن را مخالف مصالح عمومی دانستند. درواقع تریبون‌های نمازجمعه روز گذشته، کانون طعنه و متلک به دولت بود. گویا کنایه به دولت در هر نماز جمعه‌ای برای مخالفان حسن روحانی به یک اصل تبدیل شده است. مخالفت با لوایح «FATF» در حالی است که تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آنها به سال جدید موکول شده است. این مخالفت‌ها و حمله به دولت حسن روحانی به گونه‌ای است که برخی از کارشناسان معطل ماندن لوایح FATF را سیاسی و در جهت ناکارآمد جلوه دادن دولت روحانی ارزیابی کرده و معتقدند مخالفان امروزی این لوایح در دولت‌های قبلی موافق و پیگیر تصویب آن بوده‌اند. آنها درواقع این لوایح را بهانه حمله و انتقاد شدید به دولت قرار دادند تا تنها دولت را مسئول وضعیت کنونی در کشور جلوه دهند.
سوءمدیریت باعث شده زندگی مردم بسیار نابسامان باشد
حجت الاسلام کاظم صدیقی، خطیب موقت نماز جمعه تهران با کنایه به حسن روحانی و صحبت او در روزهای انتخابات سال 92 گفت: هسته‌ای ما را «برجام» محدود کرد. سانتریفیوژها محدود شد اما سفره‌ها توسعه پیدا نکرد اینها وعده داده بودند که می‌خواهیم هر دو اینها بگردد اما هر دوی آنها متاسفانه خسارت شد اما علمش هست جوان‌های ما در این راه شهید دادند و این خون این صنعت را بیمه کرده. خط خون آدرس است؛ علمی که در راه آن خون ریخته شده ادامه پیدا می‌کند. علم است که دنیای غرب را برای استثمار و استعمار مجهز کرد. بیایید این درنده‌ها را خلع سلاح کنید. سلاح علم را باید جوانان ما در دست بگیرند و این غارتگران را از مسندی که بر علم دارند (به پایین بکشند) و درندگی را از اینها بگیرند.


وی با بیان اینکه سوءمدیریت و خیانت باعث شده زندگی عده‌ای از مردم بسیار نابسامان باشد، اظهار کرد: بعضی از مردم نمی‌توانند گوشت بخورند و غذای خوب به فرزندان‏شان بدهند، برای رضای خدا یک قیام همه‌جانبه داشته باشیم و از حال همسایگان‏مان خبر بگیریم.
با پیوستن به «FATF» اوضاع مالی بدتر خواهد شد
در همین راستا حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مخالفت با fatf گفت: الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در شرایط تحریم است. عده‌ای از جمله دولت اصرار دارد ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم که استدلال شان این است که اگر ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم شفافیت بین‌المللی را در مورد داد و ستدهای خود به وجود آوردیم و نتیجه آن اعتماد بانک‌های خارجی به معاملات ما است و منجر به افزایش داد و ستدهای ما می‌شود. این در شرایط غیرتحریمی سخن نادرستی نیست اما در شرایط تحریمی اولا مجلس محترم دو لایحه تامین مالی تروریسم و پولشویی تصویب کرد، شورای نگهبان ایراد گرفت و مجمع اصلاح و ابلاغ کرد. پس ما دو قانون داخلی داریم که شفافیت داد و ستدهای مالی را در کشور برای ما تامین می‌کند. طبعا این شفافیت مالی برای Fatf هم مدنظر بوده گرچه در مورد همین دو لایحه هم fatf می‌گوید فلان کار را کنید، این را اضافه کنید و تغییر دهید. نخیر به شما ارتباطی ندارد اینها دو قانون داخلی ما است اما دو لایحه دولت برای کنوانسیون پالرمو و cfدقیقا همین دو قانون است منتهی برای مناسبات بین‌المللی تا دهان دیگران را ببندیم. اگر این دو قانون بخواهد ما به آنها ملحق شویم هیچ جهت حسنی برای ما ندارد. سوال شد آقای ظریف اگر به این کنوانسیون بپیوندیم اوضاع مالی ما بهتر خواهد شد؟ گفتند قول نمی‌دهم. آقای رئیس‌جمهوری هم همین را گفت. پس قول نمی‌دهند بهتر شود اما بدتر می‌شود یا نه؟ رئیس‌جمهوری و آقای ظریف می‌گویند اوضاع مالی بدتر نخواهد شد اما من می‌گویم بدتر خواهد شد.
وی افزود: آیا به مصلحت دولت و ملت ایران هست که در شرایط تحریمی سخت آمریکا داد و ستدهای خارجی خود را برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که اعضای شورای ناظر fatf هستند آشکار و شفاف کنیم؟ رئیس دوره‌ای fatf اکنون آمریکا است. آقای مارشال بلینگزلی این پست را در اختیار دارد. همان آدمی که مسئول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده و هست مترصد است ایران به این کنوانسیون ملحق شود تا اهرم لازم برای مهار داد و ستدهای ایران پیدا کند چون با پیوستن ما، متعهد می‌شویم و رقبای ما متعهد می‌شوند.
ما مصلحت نظام را مبنا قرار می‌دهیم نه هوا و هوس‌ها را
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: شرایط حاضر ما این است که از دور زدن تحریم‌ها نفت خود را می‌فروشیم و ارز ناشی از آن را به کشور وارد می‌کنیم. این سخن آقای زنگنه است. اگر این سخن درست است، دولت به همین سخن اعتبار بگذارد. پولشویی دو معنا دارد. یک معنای آن این است که یک جرم با منشاء تروریسم، قاچاق و .... وجود دارد. این یک جرم منشاء است. اگر این جرم منشا بود برای اینکه پول به سیستم مالی کشوری وارد نشود می‌گویند قانون پولشویی داشته باشید که ما این قانون را داریم. یک جرم پولشویی خود معاملاتی است که فروشنده و خریدار غیرواقعی و پوششی هستند. ما برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم شرکت‌های پوششی داشته باشیم. شرکت‌های پوششی در ایران و کشورهای دیگر درست می‌کنیم که بتوانیم معاملات بین‌المللی خود را با دور زدن تحریم‌ها به دست بیاوریم.
وی ادامه داد: معنای پیوستن به این دو لایحه یعنی دست از این نوع داد و ستدها برداریم. آیا می‌توانیم؟ اگر می‌توانیم بسم الله. اگر در شرایط تحریمی نمی‌توانیم، که نمی‌توانیم این چه اصراری است از رئیس‌جمهوری، دولت و دیگران و مطبوعات جریان خاص که مجمع تشخیص مصلحت را تحت فشار قرار دادند که تصویب کنیم. همین‏جا عرض می‌کنم،خیر! ما مصلحت نظام را مبنا قرار می‌دهیم نه هوا و هوس‌ها را.
اروپایی‌ها، ما بچه نیستیم
وی در پایان گفت: ضمنا اروپا در برجام، نسبت به برجام پس از خروج آمریکا، دوباره متعهد شده که 12 راهکار برای تجارت ایران با اروپا فراهم کند. حتی یک قدم برنداشته است و این از عجایب روزگار است 9 ماه گذشت و کاری نکردند. می‌آیند کانال خرید اینستکس را ایجاد می‌کنند. این کانال، کانال مالی نیست و کانال خرید است. می‌گویند نفتی که به چین و هند و کره می‌فروشید به این صندوق بریزید .این صندوق صندوقی است 3 هزار یورو که سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در آن سرمایه‌گذاری کردند و گفتند ارزها را داخل این کانال بریزید ما به شما مواد غذایی، دارو و وسایل و لوازم پزشکی می‌دهیم. این همان کانال مالی تعهد داده شده اروپا است؟ نه متاسفانه. باید 12 راهکار را دنبال می‌کردند. یک راهکار ایجاد شعب ایرانی در کشورهای اروپایی است این را ایجاد کنند ما نیازی به دور زدن تحریم‌ها نداریم. نمی‌کنند و همین‌ها می‌گویند بهfatf بپیوندید. آیا این یک فریب بچه‏گانه نیست؟ اروپایی‌ها ما بچه نیستیم و اگر شما چنین تصوری کردید بدانید عاقل مردتر از شما هستیم.
اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم، شرایط بدتر می‌شود
داستان مخالفت فقط به تریبون‌ نماز جمعه ختم نشد؛ احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین برنامه تلویزیونی «چهل 57»، با بیان اینکه سوال اصلی این است که اگر FATF را بپذیریم شرایط بهتر می‌شود یا بدتر؟ گفت: من می‌گویم اگر نپذیریم شرایط بهتر می‌شود، چراکه اگر بپذیریم باید اطلاعات بدهیم و همه مجاری دور زدن تحریم را باید افشا کنیم، چراکه در «پالرمو» کتمان اطلاعات به بهانه رازداری بانکی جرم تلقی می‌شود. عده‌ای می‌گویند ما نان‏مان را می‌خواهیم، اما جواب ما این است که نان شما را آجر می‌کنند.
چرا فکر می‌کنید به جای اف‌ای‌تی‌اف چیزی نداریم؟
مهدی چمران، نیز سعی کرد از قافله مخالفان دولت عقب نماند و با جایگزینی اقتصاد مقاومتی به جای FATF، نیز مخالفت خود را با پیوستن ایران به این کنوانسیون بین‌المللی اعلام کرد. نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب با اشاره به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود، «شما که با FATF مخالف هستید، چه جایگزینی برای آن دارید؟» گفت: ما به جای FATF، اقتصاد مقاومتی را داریم؛ چرا فکر می‌کنید چیزی نداریم؟
سایر اخبار این روزنامه
علی فرامرزی در گفت‌وگو با «ابتکار» از تشابه‌های استیج اسکار 2019 به «هجوم کویر»ش می‌گوید محمدعلی وکیلی الزام دوری سایه سیاست از دستگاه قضا گزارش «ابتکار» از تلاش‌ها برای قانونی‌شدن بودجه 98 ایراداتی که حاد نیست! تجارت ایران و عراق در مسیر اطمینان قرار دارد دیپلماسی رحمانی برای افزایش تراز تجاری ایران و عراق همزمان با تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا، برق بخش وسیعی از این کشور قطع شد روزگار دشوار بولیوارها «ابتکار» از حمله مخالفان دولت از تریبون‌های مختلف گزارش می‌دهد مخالفت با «FATF» یا دولت؟ سازمان حفاظت محیط زیست نجات دریاچه نمک قم را غیرممکن می‌داند قطع امید از «ثروت سفید» ایران حکم حجت‌الاسلام‌ سیدابراهیم رئیسی برای ریاست قوه قضاییه صادرشد رهبرانقلاب:همکاری با قوای مجریه و مقننه را در نظر داشته باشید وزیر اطلاعات خبر داد دستگیری ۳ تیم تروریستی در غرب کشور جشن سوری، آغاز یک تحوّل یا تکرار تحجر؟  آیت پیمان آموزش و آگاهی فرهنگ‌محور؛ بهترین گزینه حفظ محیط‌زیست موسویان مطرح کرد تغییر در روابط ایران و آمریکا امکان‌پذیر است