اول بازگشت به برجام بعد مذاکره









گروه سیاسی/ سفر رئیس جمهوری به استان گیلان، با حضور در شورای اداری استان، نشست توسعه و نخبگان، افتتاح یا آغاز به کار 61 پروژه صنعتی و توسعه‌ای و در نهایت با برگزاری یک نشست خبری برای خبرنگاران رسانه‌های محلی و ملی به پایان رسید. رئیس جمهوری در روز اول سفر به گیلان هم در جمع مردم لاهیجان سخنرانی و همچنین ایستگاه راه آهن رشت را افتتاح کرد. دفتر رئیس جمهوری هم در پیامی ضمن قدردانی از  استقبال مردم استان گیلان از کاروان تدبیر و امید نوشت: «حضور سبز و استقبال گرم مردم مؤمن، آگاه و پرتلاش استان گیلان از دولت، جلوه دیگری از اتحاد خلل‌ ناپذیر ملت ایران و اتکای نظام و مسئولان به این سرمایه بزرگ عمومی را به نمایش گذاشت و به خادمان ملت توانی تازه بخشید.»
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست‌ها، سیاست دوگانه امریکا در قبال ایران را تشریح کرد، سیاستی که از یک سو واسطه‌هایی برای مذاکره مستقیم به ایران می‌فرستد و از سوی دیگر، کشورهای مختلف را برای تحریم ایران تحت فشار می‌گذارد. روحانی همچون دیگر سخنرانی‌های خود، در این نشست‌ها نیز از عزم دولت، ملت و نظام ایران برای مقابله با تحریم‌ها و فشار امریکا گفت، فشاری که نه به دولت، بلکه به شهروندان ایرانی وارد می‌شود. او در اشاره به تلاش دولت برای اصلاح نظام بانکی، برچیدن بساط مؤسسه‌های غیرمجاز را یکی از اقدامات اساسی دولت برشمرد، اقدامی که البته افزایش نقدینگی و تزریق پول پرفشار را هم به دنبال داشت.
 تحریم‌های امریکا طرفدار ندارد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلسه شورای اداری استان گیلان، با اشاره به تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: این برای اولین بار از ابتدای انقلاب اسلامی است که تحریم‌های این کشور تنها چند طرفدار بیشتر در دنیا ندارد و اکثریت یا قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن مخالف هستند، درحالی که در ابتدای انقلاب امریکا برای تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران بهانه‌هایی می‌آورد و در مواردی نیز اروپا به آنها حق می‌داد.
وی گفت: در سفر به نیویورک در سال 96 مقامات دولت امریکا 8 بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال 97 نیز 5 رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. رئیس جمهوری تأکید کرد: در آنجا اعلام کردم که امریکا ابتدا باید به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و جبران نماید، چرا که این گونه نیست ما عاشق چشم و ابروی آنها باشیم و شاید آنها این گونه و به دنبال ما باشند.
روحانی با بیان اینکه ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم، اظهار کرد: ما مأیوس نیستیم و راه را ادامه می‌دهیم، البته در میدان مبارزه گاهی شکست می‌خوریم و گاهی نیز پیروز می‌شویم؛ گاهی بدر و گاهی احد است و در این مسیر فراز و نشیب وجود دارد.
وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در داخل امریکا مبنی بر اینکه 60 درصد مردم این کشور معتقد بودند ترامپ حق اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته است، این را یک پیروزی سیاسی دانست و افزود: برای اولین بار در تاریخ منطقه و جهان تصمیم‌گیری مؤثر و حتی اصلی برای امنیت منطقه و بویژه سوریه از سوی 3 کشوری انجام می‌شود که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است.
روحانی با اشاره به همکاری‌های نیروهای مسلح و دولت در به دست آوردن این موفقیت سیاسی بین‌المللی تأکید کرد: دولت هزینه‌های مادی، سلاح، سیاست خارجی و بخشی از کار اطلاعاتی را به عهده دارد و نیروهای مسلح نیز در میدان مبارزه بار سنگینی بر دوش دارند و این موفقیت با تلاش یکدیگر به دست می‌آید.
 ضرورت حضور منطقه‌ای ایران
رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی ممکن است بگویند با توجه به شرایط داخلی نباید در عرصه سیاست خارجی، برای کمک به کشورهای همسایه اهمیتی قائل بود، تصریح کرد: این قابل قبول نیست چرا که ما در دنیایی به هم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به همسایگان بی تفاوت باشیم. اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، قطعاً بغداد و اقلیم کردستان سقوط می‌کرد و داعش بر منطقه مسلط می‌شد.
وی ادامه داد: حتی اگر گروه تروریستی داعش به مرزهای کشور نیز نزدیک نمی‌شد اما سیل آوارگان و مهاجران عراقی به ایران می‌توانست مسائلی برای کشور به وجود آورد و ما باید همانند 40 سال گذشته از آنان پذیرایی می‌کردیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران همانند اروپایی‌ها که مرزها را روی مهاجران می‌بندد یا امریکا که روی آنها سلاح می‌کشد، با آوارگان و مهاجران برخورد نمی‌کند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه حضور ملت ایران با وجود سختی‌ها و مشکلات، نشانگر این است که خسته نمی‌شوند، ایستادگی می‌کنند و قدرت بزرگ در منطقه هستند، ادامه داد: واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد. به باور روحانی، در این شرایط باید تلاش کنیم که هزینه‌ها کاهش یابد و البته در این میدان هزینه پرداخت می‌شود وگرنه در میدان جنگ تسلیم خواهیم شد و برای مقاومت، باید هزینه کرد.
روحانی، فقدان احزاب قوی و ضعیف بودن بخش خصوصی را 2 مشکل عمده کشورمان دانست و گفت: حزب باید به مردم تعهد بسپارد و در ایام دشواری به میدان آمده و نسبت به حل و فصل امور در کنار دولت باشد، اما الان به گونه‌ای است که اگر دولت موفقیتی به دست می‌آورد، همه خود را صاحب آن موفقیت می‌دانند و در زمان ناکامی‌ها، خود را کنار کشیده و اعلام برائت می‌کنند.
رئیس جمهوری درباره پیامدهای ضعیف بودن بخش خصوصی هم اظهار کرد: اگر اقتصاد کشور برعهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم، با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم.
 در دولت یازدهم ریشه
مؤسسات اعتباری غیرمجاز کنده  شد
وی با تأکید بر لزوم ساماندهی بانک‌ها گفت: در دولت یازدهم، ریشه مؤسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند.
روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که مؤسسات غیر مجاز را آفریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابان‌ها کشاندند، افزود: در مسیر انحلال مؤسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود 30 هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به طور طبیعی در افزایش نقدینگی تأثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که مؤسسات غیرمجازتأسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت به خاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند.
حریف قاچاق نمی‌شویم
روحانی با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالای اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم، اضافه کرد: اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد این گونه مسائل نباشیم.
رئیس جمهوری گفت: بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.
روحانی تأکید کرد: امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.
 هدف دشمنان ناامیدی مردم است
رئیس جمهوری چهارشنبه شب، در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گیلان هم، کاری که حکومت امریکا با مردم ایران می‌کند را فراتر از تحریم و جنایت علیه بشریت دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی با تلاش مسئولان سرمایه‌گذار وارد ایران می‌شود، اما به محض خروج از کشور، بلافاصله از خزانه‌داری امریکا با او تماس گرفته و او را نسبت به فعالیت در ایران تهدید می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه دولت امریکا به دروغ ادعا می‌کند که تنها با نظام و حکومت ایران مشکل دارد و این ادعا یک دروغ بی‌شرمانه است. آنان حتی برای ساخت یک مرکز دارویی برای مردم اعمال فشار می‌کنند، افزود: مشکل آنان برجام و مذاکرات هسته‌ای نیست. امروز آنان با همه ملت‌ها مشکل دارند و بر مردم یمن، ونزوئلا و کشورهای مختلف جهان و حتی دوستان خود فشار می‌آورند. حکومت امریکا ظاهراً از آزار دیگران لذت می‌برد و افتخارش را این می‌داند که از تعهدات بین‌المللی براحتی خارج می‌شود و این با منطق، عقل و سیاست سازگار نیست.
وی، هدف اصلی دشمنان را ایجاد یأس و ناامیدی در مردم دانست و گفت: دشمنان به دنبال این هستند که مردم را خسته کرده و اعتماد بین مردم و مسئولان را از بین ببرند. بی‌تردید اگر مردم به مسئولان و خادمان خود اعتماد نداشته باشند، هیچ کاری پیش نخواهد رفت و همه پروژه‌هایی که امروز در استان به بهره‌برداری رسید، در سایه اعتماد بوده است.
رئیس جمهوری افزود: متأسفانه بعضی از حرف‌هایی که در گوش و ذهن مردم دمیده می‌شود، اخبار و تحلیل‌های دروغ است و نباید به آن توجه داشت. وی با بیان اینکه امروز دشمن خود را برای مبارزه و جنگ بسیج کرده است و در این راه پول کشورهای مرتجع منطقه، کینه صهیونیست‌ها و دشمنی سردمداران امریکا در کنار هم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، به خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: فصل 7 به معنای قرار داشتن در مرز جنگ است و کشوری  را که تحت فصل 7 قرار می‌دهند، به معنای آن است که هر کاری می‌توانند علیه آن انجام دهند که مرحله آخر آن جنگ است. در این راستا رئیس جمهوری فرانسه به طور علنی و در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در سال 91، 5 کشور متفقاً تصمیم به جنگ علیه ایران گرفتیم و وقتی انتخابات سال 92 پیش آمد و شما روی کار آمدید شاهد تغییر شرایط بودیم، لذا دست نگه داشتیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات 92 و شگفتی‌آفرینی آنها کشور را از جنگ حتمی نجات داد، اضافه کرد: این تحلیل نیست، بلکه گفته‌های رئیس جمهوری فرانسه در یک جلسه علنی و مطبوعاتی است. با این شرایطی که حاکم بود، توانستیم  کشور را از فصل 7 بدون آنکه یک لحظه قطعنامه را اجرا کنیم، خارج شویم.
روحانی گفت: قطعنامه 2231 یکی از افتخارات دولت یازدهم است و کسی به امریکا اعتماد نکرده است چرا که تضمینی بالاتر از سازمان ملل و شورای امنیت وجود ندارد و کاری که امروز امریکا علیه ایران انجام می‌دهد، در حقیقت علیه سازمان ملل و شورای امنیت است. ما به کسی اعتماد نکردیم و بر مبنای بدبینانه‌ترین شرایط وارد مذاکره شدیم. رئیس جمهوری همچنین گفت که دولت به تنهایی قادر نیست، همه مشکلات را حل و فصل کند و همه باید برای غلبه بر مشکلات دست به دست هم بدهیم و بدون تردید در دنیای سیاست، اقتصاد و فرهنگ، نیازمند حضور و مشارکت مردم هستیم و حضور مردم می‌تواند قدرت بزرگی را خلق کند.
روحانی با قدردانی از حضور مردم در مراسم استقبال، گفت: مشاهده احساسات پرشور و لبخند مردم در مسیر تردد مرا شرمنده می‌کند، چرا که امسال مردم سال سختی را تحمل می‌کنند، اما وقتی از دیدن خادم خود ابراز محبت کرده و لبخند می‌زنند، معنایش این است که اگر چه مشکل داریم، اما در عین حال می‌فهمیم که شرایط چیست و کسانی که بار مسئولیت را بر دوش دارند، در شرایط عادی قرار ندارند.
افتتاح خط آهن رشت- قزوین موفقیت در شرایط تحریم است
برگزاری نشست خبری و تشریح دستاوردهای سفر به گیلان، آخرین بخش از سفر رئیس جمهوری و هیأت همراه به استان گیلان بود. روحانی ابتدا، به افتتاح خط آهن رشت-قزوین اشاره کرد و آن را یک موفقیت در شرایط تحریم دانست و گفت: حضور مقام‌های سیاسی کشورهای منطقه و جهان در مراسم افتتاح راه‌آهن قزوین به رشت نشانگر بی‌اعتنایی مردم جهان به دیوارها و حتی دیوار مکزیک است.
وی با طعنه به امریکا تصریح کرد: بر خلاف دیوارسازی‌ها، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن ضددیوار بوده، کوه‌ها را می‌شکافد راه‌ها و پل‌ها را می‌سازد و ملت‌ها را بهم متصل می‌کند و از طریق این راه‌آهن خلیج فارس به مدیترانه، دریای سیاه، اروپا و حتی آسیا وصل می‌شود.
روحانی همچنین اتصال راه‌آهن رشت به آستارا را اولویت دولت تدبیر و امید دانست و گفت:‌ از طریق این خط آهن شاخه‌ای به انزلی و کاسپین وصل می‌شود و وزیر راه قول داد تا سال 1399 بخش کاسپین اجرایی شده و دولت آمادگی دارد با تأمین اعتبارات لازم و همچنین اراده کافی قرارگاه خاتم الانبیا، این طرح تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.
رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا‌وسیمای گیلان مبنی بر برنامه‌های دولت برای رساندن آب دریای خزر به فلات مرکزی و همچنین ملاحظات محیط زیستی این طرح، تأکید کرد: محیط زیست، علم و دانش است و با شعار پیش نمی‌رود، الان همه کشورهای جنوبی خلیج فارس، از منبع آبی این دریا استفاده می‌کنند و فردی مسائل محیط زیستی را مطرح نمی‌کند اما در داخل ایران زمانی که دولت برای تأمین آب مورد نیاز کشور، این منبع آبی را مطرح می‌نماید، در داخل عده‌ای مسائل محیط زیستی را به میان می‌کشند.وی افزود: مسائل محیط زیستی همواره باید رعایت شود و سازمان محیط زیست در نهایت در خصوص این طرح‌های کلان کشوری نظر دهد و الان سازمان محیط زیست با همکاری دانشگاه‌ها، طرح‌های علمی مهمی برای تالاب‌های کشور و گیلان در دست پیگیری دارد.

بــــرش

افتتاح یا آغاز عملیات 61 پروژه زیربنایی و اقتصادی در گیلان
چهارشنبه گذشته و در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گیلان، با حضور رئیس جمهوری و به‌صورت ویدئو کنفرانس 51 پروژه افتتاح شد و عملیات اجرایی 9 طرح توسعه در استان گیلان نیز آغاز شد. افتتاح فاز اول مرکز امداد هوایی، پایگاه امداد ونجات، هتل ۴ ستاره، ۳ واحد بوم گردی، یک پست اسکله مجتمع بندری کاسپین، چهار دستگاه مخزن روغن، نگهداری غلات، پروژه‌های مخابراتی، بیمارستان ۲۲۲ تختخوابی لاهیجان، بخش‌های اورژانس و زایمان در بیمارستان‌های استان، ۵۷ پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، ۱۲۲ پروژه شبکه آبیاری و زهکشی، پرورش ماهیان خاویاری، کارخانه‌های جوجه کشی، دو طرح کشتارگاه‌های صنعتی طیور، طرح ورق کارتن سرو گیلان، مجتمع ذوب‌آهن در فک شمال، مجتمع کشت و صنعت سبز دشت، مجتمع فرهنگی-هنری تالار مرکزی رشت و استخرهای شنا از طرح‌هایی هستند که از سوی رئیس جمهوری افتتاح شدند. همچنین با دستور رئیس جمهوری عملیات اجرایی دو پست از اسکله بندری کاسپین، فاز یک توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، طرح بازسازی و احیای آب‌بندان‌های استان، تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت آبزی پروری دریایی و آزاد راه منجیل-رودبار آغاز شد. در این جلسه ۱۴ تفاهمنامه منعقد شد.

خبـــــــر

روحانی یک نهال بلوط در ایستگاه راه آهن رشت غرس کرد
خیابان بی درخت نداشته باشیم

رئیس جمهوری امسال به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، این مراسم را در گیلان به جا آورد و یک اصله نهال بلوط در محوطه ایستگاه راه‌آهن رشت غرس کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در این مراسم با تبریک روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: مسأله درخت، مراتع، حفظ منابع آبی و محیط زیست بسیار برای زندگی بشر اهمیت دارد. وی با قدردانی از همه آنهایی که برای سرسبزی ایران، تلاش می‌کنند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گام‌های بسیار مهمی را برداشته است. توسعه جنگل ها و درختکاری، مهار گرد و غبار از طریق نهالکاری، کنترل شن‌های روان و آبخیزداری و بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری از جمله امور مهمی هستند که امروز پیگیری می شود. امروز برای ما هم کشاورزی و هم محیط زیست دو اصل بسیار مهم است که می‌تواند برای زندگی، سلامت و توسعه کشورمان نقش بسیار ویژه‌ای را ایفا کند. رئیس جمهوری از همه گروه‌ها، سازمان های مردم نهاد ، مردم، کشاورزان و همه علاقه‌مندان محیط زیست، خواست در عرصه درختکاری همه تلاش خود را بکار گیرند. وزارت راه و بویژه راه آهن ضروری است بخشی از زمین های اطراف این ایستگاه راه آهن را درختکاری کنند و اساساً باید درختکاری در مسیر جاده ها با قوت ادامه یابد و  ضروری است خیابان بی‌درخت نداشته باشیم. روحانی افزود: در ایجاد خیابان‌ها و اتوبان‌های جدید هر جایی که امکانپذیر است، مسأله درختکاری را فراموش نکنیم، این توصیه پیامبر(ص)و ائمه هدی(ع) است و ان‌شاء‌الله به این توصیه بسیار پربرکت همه ما عامل باشیم و عمل کنیم.