وزارت جهاد کشاورزی:۱۰ قلم کالای اساسی مردم به وفور موجود است




گروه اقتصادی/ شکر کمیاب نیست. طی روزهای اخیر مطالبی در مورد کمبود شکر در فروشگاه‌ها شنیده شد. وقتی این خبر وارد فضای مجازی شد، خیلی از مردم برای آنکه خانه‌هایشان با کمبود شکر مواجه نشود سراغ فروشگاه‌ها رفتند و خریدهای بیش از تقاضای خود انجام دادند. همین امر باعث شد که شوک بزرگی به بازار وارد و تیتر نایاب شدن شکر در روزهای پایانی سال بین مردم زمزمه شود. گزارش میدانی روزنامه ایران نشان می‌دهد که دراکثر فروشگاه‌ها شکر بیش از تقاضا وجود دارد و مجموعه‌هایی که قفسه شکرشان خالی است به‌دلیل آن است که بعد از خریدهای سنگین مردمی، قفسه‌های خود را پر نکردند. یکی از مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سؤال که چرا قفسه‌های شکر خالی است، گفت: در هفته گذشته به طور متوسط هر خانواده‌ای که به فروشگاه زنجیره‌ای می‌آمد بیش از 4 بسته شکر خریداری کرد و همین امر سبب شد قفسه و انبارها خالی شود اما این به منزله نبود شکر نیست. فروشگاه‌ها اول هفته محصولات را خریداری و انبار می‌کنند. لذا از امروز(شنبه) دیگر با کمبود روبه‌رو نخواهیم بود و مردم می‌توانند شکر خریداری کنند.


قیمت شکرهای بسته‌بندی به‌طور متوسط 4 هزار تومان است و فروشگاه‌ها هیچ محدودیتی برای فروش شکر به مردم ندارند. گزارش میدانی ما نشان می‌دهد برخلاف اینکه گفته می‌شود شکر با کد ملی است، فروشگاه‌ها بدون کد ملی شکر را به دست مردم می‌رسانند. بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در پاسخ به کمبود شکر در کشور می‌گوید: تولید شکر از مرز 2 میلیون تن فراتر رفته است. لذا هیچ کمبودی وجود ندارد. در این میان عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با خوداتکایی در تولید گندم و شکر از خروج ۳ میلیارد دلار ارز کشور جلوگیری شد.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، تأمین و توزیع مناسب نهاده‌های تولید و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از اولویت‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی است. وی گفت: سران نظام سلطه، در جمع بندی‌های داخلی خودشان اعلام کرده بودندکه در مدت ۳ ماه در بازار ایران قحطی ایجاد خواهیم کرد و با توجه به کمبود اجناس و ارزاق در بازار، مشکلات جدی برای ایران ایجاد خواهد شد، اما در حال حاضر انبارها و ذخایر راهبردی ما پر است و ۱۰ قلم کالای اساسی مردم به وفور موجود است و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، باخوداتکایی کشور در تولید گندم و شکر، نیازی به واردات این محصولات وجود ندارد و اگر موضوع خودکفایی در وزارت جهاد کشاورزی با جدیت پیگیری نمی‌شد و نیاز به واردات این محصولات بود و در شرایط کنونی حداقل ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی ما هزینه واردات این محصولات می‌شد.
در این میان موضوع گرانی گوشت قرمز و کمبودهایی که در عرضه گوشت دولتی در بازار وجود دارد باعث شده در روزهای پایانی اسفند 97صف‌های طولانی روبه‌روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل بگیرد. متصدیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند: اگر دولت زمان و تاریخ دقیق عرضه گوشت تنظیم بازاری را مشخص کند دیگر صف‌های طولانی شکل نمی‌گیرد و مردم با شرایط بهتری خرید خواهند داشت. آنها خاطرنشان کردند: مشکلی در تأمین گوشت تنظیم بازار نیست اما مردم با آنکه به آنها اطمینان می‌دهیم که مشکلی نیست برای خرید گوشت صف می‌کشند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیرجهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: با کیفیت‌ترین گوشتی که در بازار اروپا و روسیه نیز مصرف می‌شود از کشور برزیل وارد می‌شود و در ۱۱ ماه گذشته نیز گوشت منجمد گوساله برزیلی برای مصرف خانوارها تأمین شده است.
بخشنده تصریح کرد: در حال حاضر ۹۷ شرکت، از ۱۳ کشور گوشت گرم گوسفندی را به کشور وارد می‌کنند که با توجه به سیستم پیشرفته لجستیک و خطوط هواپیمایی و کشتارگاه‌های مجهز کشور استرالیا، ۷۰ درصد آن از این کشور تأمین می‌شود و روزانه شاهد واردات ۱۰۰ تن گوشت گرم صرفاً از این کشور هستیم.
وی افزود: مشکلاتی که در سیستم توزیع مشاهده می‌شود ناشی از ضعف در تأمین نیست و خارج از وظایف محوله مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که برای رفع این مشکل در ستاد تنظیم بازار مقرر شد توزیع گوشت هدفمند شود.
بخشنده گفت: در حال حاضر در بغداد گوشت گوسفندی به قیمت ۱۶۵ هزار تومان و در اقلیم کردستان عراق ۱۴۰ هزار تومان معامله می‌شود که این قیمت بر نرخ گوشت در داخل تأثیر داشته است.