روحانی موضوعات را به مردم بگوید

آرمان: دلواپسان بدون درک از مسائل کشور با افزایش شایعات مخرب علیه دولت تاثیر خسارت‌باری بر فکر و تصورات جامعه بالاخص نسل جوان گذاشته و اجازه رشد فکری به آنها نمی‌دهند. جامعه با توجه به آگاهی و اطلاعاتی که دریافت می‌کند به تصمیم‌گیری می‌پردازد. نکته قابل تامل این است که این آگاهی را چه کسانی به مردم می‌دهند و آیا اطلاعاتی که به مردم داده می‌شود تا چه اندازه صحت دارد؟ از ابتدای دولت آقای روحانی، دولت در سایه هم در حال فعالیت بود. دولت در سایه چه بسا قدرتش از دولت قانونی در کشور هم بیشتر باشد. دلواپسان افرادی هستند که به این دولت در سایه بسیار کمک کرده و اجازه نمی‌دهند تا موضوعات برای مردم شفاف شود. چندی است که دلواپسان با کمک «دولت در سایه» در حال ساخت پروژه‌ای تخریبی علیه دولت آقای روحانی هستند و اینگونه به مردم القا می‌کنند که دولت کنونی تا تابستان باقی نخواهد ماند و دائما به ناامیدی دامن می‌زنند. دولت در سایه برای دستیابی به اهداف خود از طریق مردم عمل می‌کند آنگونه که به آنها القا می‌کند تمام مشکلات کشور را به دولت نسبت داده اما این چنین نیست؛ چراکه تمام نهادها در این موضوع سهیم هستند و برای عبور از مشکلات باید همگی با کمک یکدیگر به این مشکلات فائق آیند. نماینده تهران با تاکید بر اینکه بیان اظهاراتی چون کناره‌گیری دولت در بهار ۹۸ بازی سیاسی رقبای دولت است، اظهار داشت: رئیس‌جمهور برای جلوگیری از افزایش التهابات روانی باید مسائل کشور را صادقانه با مردم در میان بگذارد. محمود صادقی افزود: مردم انتظار دارند آقای روحانی و دولت ضمن پذیرش برخی از ضعف‌ها باید صادقانه موضوعات را با مردم در میان بگذارد، عبور از چالش سال آینده هم به آگاهی مردم، برخورد صادقانه دولت با مردم، همراهی و همکاری مردم و دولت و هوشیاری دولت نیاز دارد. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بیان برخی موضوعات به شکل توجیهی با مردم یا محافظه‌کارانه شرایط را سخت‌تر می‌کند. بنابراین دولت برای جلوگیری از افزایش التهابات روانی جامعه باید شفاف و صادقانه موضوعات و مسائل کشور را با مردم در میان بگذارد. «آرمان» برای تحلیل این موضوع با فاطمه دانشور فعال سیاسی و اجتماعی گفت‌وگو کرده است.
چه موضوعی باعث شد که دلواپسان به خود اجازه دهند که درباره کناره‌گیری دولت حرف بزنند؟
عملکرد ضعیف دولت باعث شد که بخشی از پشتوانه مردمی خود را از دست بدهد. هنگامی که در جمع‌های مردمی سخنرانی می‌کنیم آنها با مطرح کردن دلایل بسیاری عدم رضایت خود را عنوان می‌کنند. دولت و گروه‌های در سایه که گاه قدرتشان از قدرت دولت بیشتر است، در بسیاری از مواقع اتفاقات را در کشور رقم زده‌اند. این موضوع دور از ذهن نیست که قدرت در سایه قصد کنار زدن دولت آقای روحانی را دارد و نمی‌خواهد دوران ریاست جمهوری آقای روحانی در موعد مقرر به اتمام برسد. نشانه‌هایی از جمله کنار رفتن وزرا بیانگر ضعیف شدن دولت نسبت به گذشته است و دولت به سمت ضعیف و ضعیف‌تر شدن حرکت می‌کند. با توجه به روشن نبودن منشأ مشکلات برای مردم، طبیعی است که بخش‌هایی از مردم با دولت در سایه برای کنار زدن دولت همدلی داشته باشند. بسیاری از اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد مانند بالا رفتن قیمت دلار که نارضایتی مردم را درپی داشته و دولت در سایه کنترل این مورد را در دست دارد، باعث می‌شود که مشکلات بر گردن دولت قرار گیرد.
در شرایط کنــــــونی انتخابـــات زودرس ریاست‌جمهوری معنا و موضوعیتی ندارد. دولت چه اقدامی باید انجام دهد؟


دولت در سایه بازوان قدرت دولت کنونی را تخریب کرده و شرایط را به گونه‌ای علیه دولت برنامه‌ریزی کرد تا دولت نتواند عملکرد مثبتی ارائه دهد. از جمله این اقدامات آن است که برنامه‌های دولت در مسائل داخلی و خارجی براثر فشار همین اقلیت به انحراف کشیده یا متوقف شده و در مجموع برنامه‌های دولت به نتیجه نمی‌رسد. تمام مسائل و مشکلات روی هم رفته منجر به ناامیدی و نارضایتی در مردم می‌شود که علت اصلی آن فقط به دولت بازنمی‌گرد. اما دولت مجبور است تا این مسیر را با توجه به شرایطی که خود بهتر از مردم درک می‌کند پیش ببرد. همچنین باید تاکید که ضعف‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد قوه مجریه آنگونه که باید حرکت کند. حتی می‌توان گفت که قوه مجریه اختیار بسیار زیادی هم از خود ندارد. دولت در سایه قصد دارد پروژه تخریب و تضعیف دولت را ادامه داده و در اوج ضعف دولت را برکنار کند و فرد مورد نظر خود را روی کار بیاورد.
برخی نگران قدرت دوباره پوپولیسم هستند.
تاکنون شاهد بوده‌ایم که رفتارها و حرکات پوپولیستی در مواردی بسیار پاسخگو بوده، چراکه اینگونه افراد به خوبی می‌دانند باید چگونه در این راه گام برداشت و موفق شد. حرکات پوپولیستی در کشور بسیار موفق‌تر از رویکردهای علمی، منطقی و تخصصی بوده است.
این موضوع به‌خاطر فقدان آگاهی لازم است؟
بله. آگاهی مردم در برخی موارد بسیار کم است و در حال حاضر که فضای مجازی گسترده شده، اما مردم متاسفانه نسبت به برخی موضوعات نگاهی عمیق ندارند و تنها درصدی از مردم نگاهی عمیق دارند هر چند این نگاه رو به توسعه است. در جامعه ما افرادی موفق می‌شوند که بتوانند حرکات پوپولیستی داشته و بر موج احساسات مردم سوار شوند و در نهایت قدرت را در دست بگیرند.
این آگاهی را باید چه نهاد یا افرادی به مردم بدهند؟
نخبگان جامعه این کار را باید انجام دهند. در حال حاضر اتفاق بسیار بدی در جامعه رخ داده است که نخبگان ما کنار رفته‌اند. باید تاکید کرد که کنار رفتن نخبگان در جامعه هم به‌خاطر قدرت در سایه است. در مقاطعی شاهد بودیم که اساتید دانشگاه‌ها را از کار برکنار کردند و... بسیاری از نخبگان کشور به جهت شرایطی که کشور دارد، کشور را ترک کرده‌اند. یکی از علت‌های ترک کشور از سوی نخبگان عدم شایسته‌سالاری است. هرچه کشور از نخبگان بیشتر تهی شود، سلبریتی‌ها جریان‌سازتر می‌شوند، اما باید به یاد داشت که هیچ زمانی نمی‌توانند نقش نخبگان را برای کشور ایفا کنند.