دلالان گراني بليت نقره داغ شدند

آرمان- سوسن یحیی‌پور: همزمان با تشدید مسافرت‌های مردم در ایام تعطیلات عید نوروز، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده که قیمت بلیت‌های داخلی افزایش نمی‌یابد و در این میان، سفرهای هوایی نیز مستثنی نیستند. براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز قیمت بلیت هواپیما در نوروز 98 افزایشی نخواهد داشت. در ضمن، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت‌ها در طول سال آینده وجود ندارد. اما یکی از موضوعاتی که موجبات نارضایتی مردم را به دنبال داشته، افزایش تخلف در زمینه توزیع و قیمت بلیت هواپیماست. هر ساله، با رونق گرفتن مشاغل مختلف در روزهای پایانی اسفندماه، دلالان بازار سیاه نیز با توسل به ترفندهای مختلف پول خوبی را از شلوغی‌های آخر سال به جیب می‌زنند و به نظر می‌رسد اولتیماتوم سازمان‌های نظارتی نیز چندان کارساز نیست. بازار سیاه بلیت‌فروشی نیز در چنین ایامی داغ است و سایت‌های اینترنتی غیرمجاز که فاقد مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند، اقدام به خرید بلیت از شرکت‌های مجاز کرده و سپس آنها را به قیمتی گزاف‌تر به مردم می‌فروشند. این درحالیست که پیش از این، مدیرکل تعزیرات استان تهران از برخورد جدی با شرکت‌های هواپیمایی متخلف در زمینه فروش بلیت‌های مسافرتی خبر داده بود. البته ناگفته نماند، سازمان هواپیمایی کشوری نیز بیکار ننشسته و آنطور که اعلام شده 46 وبسایت غیرمجاز فروش بلیت از سوی این سازمان بسته شده‌‌اند. روز گذشته همچنین، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به وزیر راه‌و‌شهرسازی بر کنترل و نظارت جدی در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها طی ایام نوروز تاکید کرد. مرداد امسال بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه یک تعداد دلال و واسطه‌گر در این میان وجود دارد که باعث تنش در بازار قیمت‌ها می‌شود، گفت: لیست سایت‌های اینترنتی غیرمجاز را در اختیار دادستانی کل کشور قرار دادیم و قوه قضائیه نیز پیگیری‌های لازم برای بستن این سایت‌ها را انجام می‌دهد. بعد از آن بود که معاون دادستان کل کشور از فیلتر برخی سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در کانال شخصی خود نوشت: سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش را فعالیت سایت‌های غیرمجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضائی درخواست کرده به منظور جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند.
17شماره تماس برای اعلام تخلف
به دنبال افزایش خریدوفروش بلیت از سوی سایت‌های غیرمجاز، اعلام شد که مردم می‌توانند با مشاهده هر گونه تخلف در نحوه توزیع و قیمت بلیت هواپیما به شرکت مربوطه و از طریق 17 شماره تماس گرفته یا شکایات خود را به سایت سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند. رضا جعفرزاده-سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- نیز اعلام کرد که ایام پیک پرواز نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه ۹۷ آغاز و تا ۱۷ فروردین ۹۸ ادامه دارد و برای انجام سفرهای هوایی در نوروز سال جاری سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ۱۹ هزار و ۶۸۷ پرواز فوق‌العاده برنامه‌ای برای مسیرهای داخلی و خارجی صادر کرده است.
هشدار به سایت‌های غیرمجاز


سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته از بسته‌شدن ۴۶ وبسایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا اواسط اسفند جاری خبر داد. به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، با عنایت به اینکه برخی از سایت‌های غیرمجاز به فروش بلیت الکترونیکی بدون اخذ مجوز از این سازمان اقدام کرده و گاهی اوقات با فروش بلیت هواپیما که از اصالت واقعی برخوردار نبوده و موجبات نارضایتی و تضییع حقوق شهروندان و اخلال در نظم عمومی هوانوردی را فراهم آورده بودند، نسبت به انسداد و فیلترینگ برخی از این سایت‌ها اقدامات قانونی به عمل آمده است. این سازمان می‌افزاید: به واسطه‌ها و سایت‌های غیرمجاز هشدار می‌دهیم در صورت محرزشدن تخلف این سایت‌ها و ارائه هرگونه گزارش چه از طرف شرکت‌های هواپیمایی و چه به هنگام بازرسی‌های دفتر نظارت و چه گزارشات مردمی با آنها برخورد می‌شود. سازمان متولی صنعت حمل و نقل هوایی ضمن توصیه به متقاضیان مبنی بر اینکه بلیت هواپیما را از مراکز معتبر خریداری کنند، اعلام کرد: به منظور جلوگیری از برخی تخلفات و ساماندهی فروش بلیت هواپیما لیست دفاتر خدمات الکترونیکی روی پرتال سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir قرار گرفته و متقاضیان خرید بلیت هواپیما می‌توانند از سایت‌های دارای مجوز از سازمان نسبت به خرید بلیت اقدام کرده و از طریق سامانه راستی‌آزمایی که روی سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی است از وضعیت اصالت بلیت خود مطمئن شوند.
تشکیل ستاد سفرهای نوروز
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز با اشاره به بازنگری در سامانه‌های ناوبری و راداری فرودگاه‌ها در آستانه سفرهای نوروزی، از تشکیل ستادی برای تعطیلات نوروز ۹۸ خبر داد. به گزارش صداوسیما، حسین اسفندیاری گفت: برای بررسی شرایط و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه‌های کشور، ارائه خدمت بهینه و تکریم و رفاه حال مسافران و همچنین به منظور برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت بر انجام فعالیت‌های نوروزی، جلسات نهایی هماهنگی در حال برگزاری است. روز گذشته علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در نامه‌ای به محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی خواستار کنترل و نظارت جدی بر افزایش قیمت‌ها در ایام نوروز شد.