ساخت و ساز بهانه آسیب به درختان نشود

سرویس جامعه جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی روزگذشته دو اصله نهال میوه غرس کردند. سپس روز درختکاری را مژده در پیش‌بودن بهار و یادآور اهمیت پوشش گیاهی دانستند و با اشاره به خسارت‌هایی که در اثر بی‌اعتنایی به جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی به کشور تحمیل می‌شود، خاطر نشان کردند: مسئله درخت و حفظ پوشش گیاهی باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کند.
ایشان کاشت نهال در روز درختکاری را اقدامی نمادین و با هدف تقویت فرهنگ اهمیت‌دادن به درخت و گیاه برشمردند و با انتقاد از آسیب‌زدن به درختان در برخی مراکز پردرخت با انگیزه احداث ساختمان افزودند: دستگاه‌های مسئول باید جداً در مقابل اینگونه کار‌ها بایستند و اجازه انجام آن را ندهند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین از غرس برخی نهال‌های مضر در بعضی از نقاط کشور به منظور جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی انتقاد کردند و گفتند: دستگاه‌های مسئول باید از چنین اقداماتی جلوگیری کنند، ضمن اینکه برای حفظ جنگل‌ها و مراتع باید تلاش کرد و دستگاه‌های ناظر از جمله دستگاه قضایی در جلوگیری از تعرض به جنگل کمال اهتمام را داشته باشند.
میراث سبز ایران در معرض نابودی


نابودی پوشش گیاهی و جنگلی در کشور به حدی افزایش یافته که با کوچک‌ترین بارش، سیل و سیلاب نقاط مختلف شهری و اراضی کشور را در برگرفته و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی برجا می‌گذارد.
بنا به اطلاعات مرکز آمار ایران، وسعت جنگل‌های ایران در سال ۱۳۷۰ حدود ۱۹میلیون هکتار بود، اما این رقم تا سال ۱۳۹۱ به ۴/ ۱۴ میلیون هکتار کاهش یافته است. برپایه اطلاعات مؤسسه اقتصاد تجارت، تا سال ۱۳۹۴ مناطق جنگلی ایران به ۷/ ۱۰ میلیون هکتار کاهش یافته و نابودی ۴۳درصدی از سال ۱۳۷۰ داشته‌اند. بیشترین بخش مناطق جنگلی بازمانده در کوه‌های البرز در نزدیکی دریای خزر و در کوه‌های زاگرس واقع شده‌اند. متأسفانه طی سال‌های متمادی بسیاری از دستگاه‌های دولتی و حکومتی به اشکال مختلف به محیط‌زیست تعرض کرده و با سند‌سازی زمینه جنگل‌خواری و زمین‌خواری را فراهم آورده‌اند.
نبود مدیریت یکپارچه در سطوح مختلف کشور به ویژه در دستگاه‌های متولی همواره سبب شده تا در عین حال که بهره‌برداری از میراث سبز کشور افزایش یابد اقدامات صورت گرفته برای احیای جنگل و پوشش گیاهی به کندی پیش برود.
نگین سبز شهری را دریابید
سال‌هاست که ساخت‌وساز و توسعه مراکز مختلف بهانه‌ای شده است برای کسب درآمد مدیریت شهری، تخریب باغات و اراضی در درون شهر‌ها و حریم شهر‌ها به بهانه تغییر کاربری کار را به جای رسانده که دیگر در زندگی شهرنشینی خبری از باغات سرسبز نیست و جای آن را سنگ، سیمان و آهن گرفته است. به گفته رهبر انقلاب، روز درختکاری نماد است؛ نمادی با هدف تقویت فرهنگ اهمیت دادن به درخت و گیاه. این روز و این نماد باید سرلوحه همه به‌خصوص دستگاه‌ها مسئول قرار گیرد تا ضمن حفظ درختان و فضای سبز باقیمانده بر توسعه فضای سبز بیش از گذشته همت گماشته شود.