آغاز محاکمه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر


به گزارش خبرگزاری میزان، قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه گفت: پرونده حاضر درخصوص اتهام مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است.
رئیس دادگاه سپس از نماینده دادستان خواست تا به قرائت کیفرخواست بپردازد.
سوءاستفاده به بهانه دور زدن تحریم‌ها
نماینده دادستان گفت: متهمان به عنوان مدیران شرکت و خریداران آنها که از خریداران خارجی بودند پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها،‌ شرکت‌هایی را در خارج تاسیس می‌کردند و اگرچه متهمان با بهانه قرار دادن تحریم‌ها به دفاع از خود پرداختند، اما حق نداشتند مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کنند.


حسینی افزود: ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات بوده که ثابت شده است و متهمان عواید حاصل از مبلغ فوق به علاوه پورسانت‌هایی دریافت کرده‌اند.
وی در ادامه به تشریح کیفرخواست این پرونده به شرح زیر پرداخت:
1- «رضا حمزه‌لو» مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزاریورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار بوده است.
2- «محسن احمدیان» بازنشسته پتروشیمی به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۵ میلیون دلار و ۵۰۰ هزار یورو متهم است.
3- «عباس صمیمی» عضو هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال است.
4- «مرجان شیخ‌الاسلامی» متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است.
5 - «سید امین قرشی سروستانی» متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال است.
6 - «علیرضا رحمانی» متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع می‌باشد.
7- «مصطفی تهرانی صفا» بازنشسته و عضو هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۱ هزار و ۱۰۰ یورو.
8 - «سام ساعدیان» متهم است به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال.
9- «معصومه دری» مدیرعامل شرکت بازرگانی دفتر دوبی متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع.
10 - «محمد‌حسین شیرعلی» متهم است به معاونت در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۸ میلیون دلار.
11- «سعید خیری‌زاده» فرزند سید مراد متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع که این سه نفر که در معاونت یاد شده، جرمشان فراتر از معاونت است که در جریان رسیدگی به عنصر مادی رفتار ارتکابی آنها ‌اشاره خواهد شد. اقدام آنها در حد مباشرت و شرکت در جرم و ردیف ۸ متهم دیگر است.
12- «ابوالفضل شمس‌آبادی» متهم است به معاونت اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع.
13- «سید علیرضا حسینی» مدیرعامل شرکت پتروشیمی شانگهای متهم است به معاونت در اخلال در نظام کلان اقتصادی و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع.
 14- «علی‌اشرف ریاحی» متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع.
دخل و تصرف در ارز‌های محصولات صادراتی
نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: متهمان با سوءاستفاده از تحریم‌های بانکی و با معرفی شرکت‌های خود به خریداران خارجی اقدام به انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی به حساب‌های شرکت خود در خارج از کشور نموده و با تصاحب ارز‌های حاصل از محصولات شرکت‌های شاکی در خارج به نفع خود و با عدم تحویل ارز‌ها به صاحبان محصولات پتروشیمی باعث ناترازی موازنه ارزی کشور شده‌اند.
حسینی بیان کرد: عملکرد متهمان به عنوان مدیران شرکت‌های پتروشیمی حکایت از آن دارد که علیرغم مکاتبات مسئولان و مدیران وزارت نفت دایر بر اینکه از هر گونه دخل و تصرف در ارز‌های محصولات صادراتی جلوگیری کنند، اما آنها توجه نکرده‌اند و به نفع خود برداشت کرده‌اند.
وی افزود: متهمان مبالغ فروش محصولات پتروشیمی را وارد کشور نکرده‌اند و با تصاحب ارز‌های حاصل از صادرات آن را با ریال تسویه کرده‌اند.
نماینده دادستان ادامه داد: اقدام آنها بیانگر این است که مجموع ارز‌های حاصل از صادرات که با مشارکت یا معاونت متهمان بوده برابر با ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو بوده است با توجه به مراتب مذکور رقم اخلال به مبلغ فوق است، اما انتفاع شخصی این مقدار نبوده که در این کیفرخواست ‌اشاره می‌شود.
وی افزود: معاون وزیر نفت سابق و مدیرعامل صنایع پتروشیمی با تقدیم نامه‌ای از مدیران شرکت «پی سی سی» (شرکت بازرگانی پتروشیمی) اعلام شکایت کردند.
حسینی با ‌اشاره به موارد شکوائیه گفت: شرکت‌های فوق‌الذکر براساس قرارداد بازاریابی محصولات خود را با توجه به موازین کشور به شرکت بازرگانی پتروشیمی واگذار نمودند و همچنین بر حسب گزارش‌های واصله از سازمان بازرسی کل کشور در بررسی تخلفات به شرح زیر از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت گرفته است.
الف. نقل و انتقال بخشی از وجوه حاصل از صادرات محصولات بدون رعایت مواد قانونی.
ب. تبدیل سود محصولات به ریال بدون مجوز لازم.
ج. واریز بخشی از سود محصولات به بانک دولتی با ارز منشأ داخلی.
د. تسویه دیرهنگام شرکت‌ها ناشی از بهای محصولات تولیدی.
در پایان جلسه دادگاه قاضى مسعودى مقام گفت: جلسه آتى ساعت ٩ صبح روز شنبه 18 اسفندماه جاری تشکیل و ادامه کیفرخواست قرائت و دفاعیات متهمان اخذ خواهد شد.
گفتنی است، بنا بر اعلام خبرگزاری فارس، این پرونده مربوط به اتهامات متهمان بین سال‌های ۸۹ تا ۹۲ است که رسیدگی به آن در مرحله دادسرا بیش از پنج سال به طول انجامیده است.