گیلان به شبکه ریلی کشور متصل شد


حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه در جریان سفر به استان گیلان با حضور در محل ایستگاه راه‌آهن رشت، دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن رشت- قزوین؛ کریدور سبز از خزر تا خلیج همیشه فارس را صادر کرد.
رئیس‌جمهور ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن رشت، با توضیح مدیران و مسئولان ذیربط در جریان چگونگی روند احداث و خدماتی که از طریق این خط آهن ارائه خواهد شد، قرار گرفت.با فرمان دکتر روحانی اولین قطار مسافربری از ایستگاه رشت به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۰مسافر که جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران استان گیلان بودند، به حرکت درآمد.
راه آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در ۸ قطعه احداث شده است که وجود تونل‌ها و پل‌های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.
این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.


پیش‌بینی شده است، 1/4 میلیون نفر مسافر و 5/1 میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و همچنین 2/8 میلیون نفر مسافر و ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.
اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی مردم، صنایع و کارخانجات این استان از مواهب راه آهن، احداث بخشی مهم از کریدور ریلی شمال-جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری در استان گیلان و افزایش ایمنی سفر و همچنین رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری از جمله اهداف مهم ایستگاه راه آهن رشت-قزوین است.
دشمن می‌خواهد ما به ۴۰ سال قبل برگردیم
رئیس‌جمهور همچنین در جمع مردم شهرستان لاهیجان استان گیلان، گفت: دشمنان ما می‌خواستند امسال را سال شکست ایران و پیروزی خود قرار دهند اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل سخت امسال مقابل فشار دشمنان این سرزمین ایستادگی کردند.
روحانی ادامه داد: مردم در طول امسال علیرغم سختی‌ها ایستادگی و مقاومت و صبر خود را در برابر انواع توطئه دشمنان نشان دادند. دشمن به آرزوی خود نرسیده است و بی‌تردید نخواهد رسید گرچه مشکلاتی را پیش پای کشور و مردم به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: آمریکا می‌خواست در اجلاس ورشو جهان را علیه ایران تحریک کند، آنجا هم دچار شکست شدند. حتی آنهایی که هم پیمان آمریکا بودند در این اجلاس علیه برنامه آمریکا و توطئه‌های آمریکا ایستادگی کردند. پس دشمن به موفقیتی دست نیافته است اما در عین حال برای ما مشکلاتی هم آفریده است.
رئیس‌جمهور گفت : مشکل ما با دشمنانمان در یک جمله است. اختلاف ما در این است. آمریکا می‌گوید برگردیم به 40 سال قبل و ما می‌گوییم ما به عقب برنمی‌گردیم ما مسیر پیشرفت، استقلال، آزادی و مردمسالاری را ادامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: پس ما در یک اختلاف نظری امروز با آمریکا نیستیم که نه قابل مذاکره باشد نه قابل مصالحه. ما باید دشمن را به عقب برانیم و به او بفهمانیم که ملت ایران راه عزت و سربلندی خود را ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهور افزود : در یک جلسه خصوصی دو نفره به مقام معظم رهبری گفتم که شرایط حضور ما شرایط جنگ روانی و اقتصادی دشمن با ماست و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده داردپیشنهاد من این بود که خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی فرمانده این جنگ را به عهده بگیرید اما رهبری فرمودند؛ شرایط، شرایط جنگ است. من قبول دارم و این جنگ نیاز به فرمانده دارد ولی فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهور کشور باشد. این تاکید مقام معظم رهبری بود و بر آن مبنا ایشان دستور دادند دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : خوشبختانه امروز بهترین روابط را با آذربایجان، روسیه، قزاقستان، و ترکمنستان داریم و این روابط با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت و راه‌آهن رشت - آستارا نیز با کمک و همکاری دولت آذربایجان به انجام می‌رسد.