خواست زنان برای مشارکت بیشتر در انتخابات




فعالان سیاسی زن و نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی همگی خواستار مشارکت بیشتر زنان در انتخابات‌های مختلف نهادهای حکومتی و مدنی هستند.


روز گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین رئیس جمهوری و دبیرکل حزب حقوق بشر زنان با اشاره به جلسه اعضای شورای عالی سیاستگذاری احزاب زنان اصلاح طلب اعلام کرد که اعضای این شورا خواستار حضور بانوان در انتخابات خانه احزاب شدند؛ انتخاباتی که قرار است 23 اسفند سال جاری برگزار شود و نمایندگان 98 حزب مورد تأیید وزارت کشور اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل در آن شرکت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در آخرین جلسه سال 97 این شورای عالی سیاستگذاری  با حضور دبیران کل و قائم مقامان احزاب زنان اصلاح طلب، وضعیت زنان در انتخابات پیش‌روی شورای مرکزی خانه احزاب مورد توجه قرار گرفت، گفت: «تاکنون هیچ زنی نتوانسته به ترکیب اصلی شورای مرکزی خانه احزاب راه یابد، به‌همین منظور شورای عالی سیاستگذاری احزاب زنان اصلاح‌طلب در تلاش است که این بار حضور و مشارکت جدی زنان را در ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب شاهد باشد.»
برنامه ریزی چهار تشکل انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مجمع زنان اصلاح‌طلب که طی ائتلافی شورای عالی سیاستگذاری احزاب زنان اصلاح‌طلب را تشکیل داده‌اند برای انتخابات خانه احزاب در حالی است که در مجلس نیز نمایندگان زن برافزایش حضور زنان در مجلس شورای اسلامی  از طریق تصویب قوانین تسهیل کننده این امر تأکید دارند.
روز یکشنبه بود که 11  نماینده زن مجلس در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، خواهان لحاظ کردن افزایش نمایندگان زن مجلس شدند.
به گفته سید فاطمه حسینی،  با رأی موافق نمایندگان، ماده 5 طرح استانی شدن انتخابات به کمیسیون بازمی‌گردد تا موضوع افزایش تعداد نمایندگان زن به آن الحاق شود.
سیده فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس درباره محتوای پیشنهاد مربوط به  ماده 5 طرح استانی شدن انتخابات، گفت: «طبق این ماده، احزاب مکلف می‌شوند تعداد مشخصی از فهرست‌های انتخاباتی خود را از میان زنان معرفی کنند.»
در ماده 5 طرح استانی شدن انتخابات آمده است:« احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداقل تا 48 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخابات نامزدها فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به هیأت اجرایی مرکزی  یا هیأت اجرایی استان حسب مورد اعلام کنند»، نمایندگان زن مجلس در نامه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند:« همان‌گونه که مستحضر هستید در لایحه دولت موضوع افزایش مشارکت سیاسی زنان و تعداد نمایندگان زن از طریق تکلیف به احزاب جهت درج یک‌ششم از کرسی‌های نمایندگی در فهرست انتخاباتی خود پیشنهاد شده است.»
در حقیقت پیشنهاد نمایندگان زن تأکید بر اختصاص سهمیه ثابت به زنان در مجلس است. پیشنهادی که ذیل عنوان «تبعیض مثبت» قابل تحلیل است و اگرچه برخی فعالان زن آن را راهکار مناسب برای حضور پررنگ تر زنان در عرصه سیاسی می‌دانند، عده دیگری در زمره منتقدان آن قرار می‌گیرند و معتقدند که  در صورت حاکم شدن شایسته سالاری حضور زنان توانمند در نهادهای انتخابی و انتصابی به صورت طبیعی و برابر و بر اساس  شایسته سالاری فراهم شود.


بـــــرش
انتصاب مدیران زن در وزارت کشور افزایش یافته است

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: برای تحقق سهمیه 30 درصدی انتصاب مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی این مهم در ادارات تابع وزارت کشور و استانداری‌ها افزایش قابل توجهی یافته است.
به گزارش ایرنا، فریبا نظری‌ پورکیایی روز سه‌شنبه در نشست با مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ بوشهر افزود: استفاده از تجارب بانوان در زمینه همکاری و تعامل با سایر نهادها و سازمان‌ها در تحقق مطالبات بانوان اثرگذار است. وی بیان کرد: وزارت کشور در عرصه استانداری‌ها، فرمانداری ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بیش از هر وزارتخانه دیگر در انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی پیشتاز بوده است.
مشاور امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: زنان شایسته و توانمند باید در عرصه مدیریتی بدرستی نقش‎آفرینی کنند زیرا نظام مدیریتی به مدیران خلاق، کوشا و پاکدست نیاز دارد که در این عرصه بانوان توانمند باید نقش آفرینی کنند.