اختلاف در گام اول

چمران:
حداد عادل رئیس «شورای وحدت» نیست!




میرتاج الدینی:
حداد عادل رئیس‌شورای وحدت شد


آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: سرعت اعلام اختلاف یا به وجود آمدن تفاوت دیدگاه در «شورای وحدت» ـ که آفتاب یزد آن را ورژن جدید«جمنا98» نامید ـ به حدی است که باید تقاضای «ویدئو چک» کرد تا معلوم شود اول شورای وحدت درست شده بعد اختلاف به وجود آمده یا ابتدا اختلافاتی وجود داشته و در آن اختلافات تفکر ایجاد شورایی به نام «شورای وحدت» زاییده شده است!
خرداد 94 جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی ـ یکتا ـ با دبیرکلی حمیدرضا حاجی‌بابایی و سخنگویی سیدمحمد حسینی آغاز به کار کرد. نزدیک ترین و وفادارترین نیروهای منتسب به احمدی نژاد، حلقه اصلی و هسته تاثیرگذار این جبهه را تشکیل دادند، چهره‌هایی چون فریدون و محمدعباسی، زاهدی، دانشجو، زاهدی، طریقت منفرد، زریبافان، فروزنده، علی احمدی و... از بارزترین‌ها در این جبهه بودند هرچند بعدها چهره‌هایی چون احمد وحیدی، مصطفی محمدنجار، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش،پرویز فتاح، و حسین صفار هرندی هر نوع وابستگی به این جبهه را رد کردند اما این جبهه در نهایت خود را برای ورود به انتخابات مجلس در اسفند 94 آماده کرد.
جبهه‌ای که با محوریت احمدی نژادی‌ها به وجود آمد، جبهه‌ای که فارغ از قانونی یا غیرقانونی بودن! بر این اساس قرار داده شده که هدفی جز ایجاد اختلاف بین اصولگرایان ندارد و اما یکتا خیلی زود از صحنه خارج شد تا یک سال بعد از انتخابات مجلس یازدهم و یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، جبهه مردمی نیروهای انقلاب ـ جمنا ـ با حضور طیف‌هایی از اصولگرایان ـ منهای موتلفه و پایداری ـ شکل گرفت و اما سرنوشت جمنا نیز دست کمی از یکتا نداشت.
حملات گسترده موتلفه‌ای‌ها به این جبهه، عدم پذیرش پایداری برای پیوستن به جمنا، اختلافات درونی نظیر؛ اختلافات قالیباف و رئیسی که تا همین اواخر نیز ادامه داشت، اختلافات ضرغامی با رئیسی که باعث شد تقریباً ضرغامی از قافله جمنایی‌ها جدا شود و اختلافاتی بر سر نوع و شیوه مدیریتی حدادعادل که جدی‌ترینِ آن‌ها احمدی نژاد که ـ تلویحاً ـ گفته بود حداد عادل نمی‌تواند لیدر اصولگرایان باشد چون اساساً تفکراتی خودمحورانه دارد و نیز گلایه‌های پس از شکست در دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری دوازدهم که اصل وجود حداد عادل را سرمنشا تشتت در جمنا دانسته بودند از جمله مواردی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت!

>خبر شنبه که یکشنبه تکذیب شد!
اول هفته جاری بود که حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد در گفت و شنودی کوتاه با رسانه‌ها گفته بود: «جلسات وحدت نیروهای انقلاب تحت عنوان «شورای وحدت راهبردی» با حضور بزرگان و شخصیت‌های اصلی جریان انقلابی ادامه دارد و اخیرا برای انسجام بیشتر، مسئولیت این شورا به عهده آقای حداد عادل گذاشته شده است.»
24 ساعت بعد یا‌اندکی کمتر! مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا به صراحت می‌گوید: «حدادعادل، رئیس شورای وحدت اصولگرایان نیست!» چمران البته در ادامه و درباره ریاست حدادعادل بر شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید: «ممکن است آقای حدادعادل چند جلسه را مدیریت کرده باشد اما ربطی به بحث ریاست شورای وحدت ندارد.»
چمران در همین رابطه افزوده:« هرکس اشخاص را دعوت می‌کند جلسه را هم اداره می‌کند و تاکنون بحث ریاست شخص خاصی مطرح نبوده است. این فعال اصولگرا بدون اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی در باره ماهیت این شورا می‌گوید: «این شورا همانطور که از نامش پیدا است، برای مشورت در مورد مسائل کشور دورهم جمع می‌شوند و اقداماتی را انجام می‌دهند.»
مهمترین بخش موضع گیری مهدی چمران به انتشار خبر ریاست حداد عادل بر «شورای وحدت راهبردی» است که در توضیحی تکمیلی افزوده: «برخی افراد چون اطلاع دقیقی نداشتند صرفا یک گمانه‌‌زنی در این‌باره کردند و خبر درست نیست.»
اگرچه حداد عادل در مورد هر دو خبر سکوت کرده ولی از همین گام نخست آن چه هویدا است این که اصولگرایان علی القاعده وحدت‌پذیر نبوده و سرعت تایید و تکذیب یک خبر بی‌‌اهمیت و دم دستی نشان می‌دهد «شورای وحدت راهبردی» یا شورایی تحت هر نام و عنوان دیگر اساساً سرنوشتی بهتر از جمنا و یکتا و غیره نخواهد داشت.
لازم به ذکر است بسیاری از گروه‌های سیاسی، فعالیت‌های خود برای دو انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 با اولویت انتخابات اسفند 98 چند ماهی است شروع کرده‌اند و اما کم کم اخبار بیشتر و پررنگ تری از این تحرکات به گوش خواهد رسید.