حداقل حقوق کارمندان 42 درصد افزایش می یابد

بررسی ها نشان می دهد که مصوبه مجلس برای افزایش حقوق کارمندان در مقایسه با پیشنهاد دولت، موجب رشد قابل توجه حقوق کارمندان با دریافتی پایین می شود.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۸ با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان مخالفت  کردندو با هدف حمایت از افرادی که حقوق پایین تری دریافت می کنند، مصوب کردند، حقوق همه کارمندان حداقل ۴۰۰ هزار تومان به اضافه تا 10 درصد افزایش یابد.
براساس این گزارش، بسیاری از نمایندگان مجلس مخالف تصویب و اجرای این پیشنهاد دولت بودند زیرا این پیشنهاد موجب افزایش تبعیض بین کارمندان دولت و بازنشستگان می شد ؛ مثلا فردی که دو میلیون تومان حقوق می گیرد، صرفا ۴۰۰ هزار تومان حقوقش افزایش می یابد ولی فردی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می گیرد، حقوقش دو میلیون تومان افزایش می یابد.
اقدام دیگر مجلس در راستای کاهش تبعیض بین حقوق بگیران، افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (لایحه دولت) به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و همچنین افزایش تعداد و میزان مالیات پلکانی حقوق های بالاتر از سقف مذکور از ۱۰ تا ۳۵ درصد در بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ بود.در لایحه دولت صرفا دو پله ۱۰ و ۲۰ درصدی برای مالیات درنظر گرفته شده بود ولی نمایندگان مجلس، پنج پله ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و ۳۵ درصدی برای مالیات در نظر گرفتند.


با مقایسه حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان براساس پیشنهاد دولت و همچنین مصوبه مجلس در این زمینه، مشخص می‌شود مصوبه مجلس به نفع اکثریت کارمندان دولت و بازنشستگان است که میزان حقوق ماهانه آن ها طی امسال کمتر از چهار میلیون تومان است. به این ترتیب حقوق کارمندان با اجرای مصوبه دولت و با لحاظ کردن مالیات کسر شده برای حقوق 9 میلیون تومانی، 15.1 و برای حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی (حداقل حقوق کارمندان) 20 درصد افزایش می یابد اما براساس مصوبه مجلس، حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی، 42 درصد و حقوق 9 میلیونی، 10 درصد افزایش می یابد.
در جدول، حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان براساس مصوبه مجلس (با فرض این که دولت از سقف مجوز خود برای افزایش حقوق ثابت ۱۰ درصد برای همه گروه‌ها استفاده کند) آمده است.