بازخورد کارنامه سیاه آمریکا در عراق

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دونالد ترامپ در تازه‌ترین موضع‌گیری خود ضمن اشاره به هزینه‌های سرسام آور هفت هزار میلیارد دلاری آمریکا در عراق به پیامدهای دردناک آن برای آمریکا پرداخت و مراکز تصمیم گیرنده را به چاره جوئی فراخواند که چرا علیرغم تخصیص چنین هزینه‌های نجومی و عظیمی باز هم در جریان سفر دزدانه به عراق، هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا ناچار بوده با چراغ خاموش بر فراز خاک عراق پرواز کند؟
طبعاً در این مقوله نکات مهمی وجود دارد که ترامپ از موضع رئیس جمهور، قاعدتاً باید از تمامی نکات مرتبط به آن آگاه باشد و طرح این سوال درحالی که وی از بسیاری علل و عوامل موثر در چنین پدیده‌ای خبر دارد، بسیار ناشیانه و عوام فریبانه به نظر می‌رسد.
اولاً اگرچه در حساب‌های حکومتی آمریکا چنین مبالغی ثبت شده ولی مطابق گزارش‌های مراکز نظارتی آمریکا بسیاری از هزینه‌ها واقعیت نداشته و عملاً حساب سازی شده است. از جمله آنکه بسیاری از صورت هزینه‌ها برای انجام اقدامات و کارهای عملیاتی تنظیم و پرداخت شده که اساساً وجود خارجی نداشته و فساد مالی عظیمی در پرتو عملیات نظامی آمریکا در عراق شکل گرفته است.


ثانیاً حضور نظامی آمریکا در عراق و پیامدهایش اگرچه به بهانه مقابله با رژیم صدام صورت گرفته ولی یک اقدام چند منظوره بود که برای تحقق اهدافش باید هنوز هم هزینه‌های بیشتری از جیب مالیات دهنده‌های آمریکائی پرداخت شود. بوش کوچک بارها در توجیه اقدامات نظامی آمریکا در عراق می گفت که 50 سال دیگر خواهید فهمید که اهداف و برنامه‌های پشت پرده اشغال عراق چه بوده است. برای آگاهی از اهداف واشنگتن در اشغال نظامی عراق و پیامدهایش حتی نیازی به 50 سال زمان هم نیست و امروزه می‌توان بسیاری از این اهداف و پیامدهایش را هم رصد نمود.
تلاش برای «تغییر نقشه خاورمیانه» و ایجاد کمربند امنیتی جدیدی در پشت مرزهای فلسطین اشغالی از جمله اهداف استراتژیک آمریکا کاملاً محسوس و ملموس است. اگرچه هیلاری کلینتون ادعا می‌کرد که داعش و سایر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه را او به وجود آورده ولی واقعیت این بود که اگرچه این طرح کثیف و شیطانی، در زمان او عملیاتی شده، اما ریشه‌ها و سوابق امر به سالها قبل از روی کارآمدن آنها باز می‌گردد. در واقع ماموریت اصلی شرکتهای به اصطلاح امنیتی آمریکا در عراق از جمله «بلک واتر» و تشکیل «شوراهای بیداری» و عضوگیری آنها از بقایای شبکه جهنمی بعث عراق، نطفه اصلی برای ایجاد و سازماندهی داعش و سایر گروه‌های تروریستی بوده است.
طرح تجزیه عراق و سوریه، طرح مسلط شدن داعش و سایر تروریستها بر سوریه و عراق، طرح واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب به تروریست‌ها و ده‌ها طرح ریز و درشت دیگر تماماً به زمینه‌ها و ابزاری نیاز داشته و دارد که مستلزم حضور نظامی – اطلاعاتی مستقیم آمریکا در منطقه و نقش آفرینی بلامنازع واشنگتن در منطقه است.
منطقاً تصادفی نیست که حتی با رد خواسته‌های سه گانه ترامپ از سوی دولت عراق، باز هم آمریکا بدون اعتنا به حاکمیت و استقلال عراق خواسته‌های خود را عملیاتی می‌کند و حتی به پیامدهایش نیز نمی‌اندیشد.
جای تعجب است که ترامپ با آگاهی از تمامی زوایای آشکار و نهان کارنامه سیاه آمریکا و متحدانش در منطقه انتظار دیگری دارد و ظاهراً تصور می‌کرده باید برایش فرش قرمز در عراق پهن کنند و استقبال رسمی و جانانه‌ای از رئیس‌جمهور کشوری به عمل آید که قرار بود عراق را به بهشت دمکراسی در خاورمیانه تبدیل نماید تا سایر ملتهای منطقه به حالش غبطه بخورند و با تاسف آرزو کنند که ایکاش کشور آنها برای حمله و تجاوز نظامی آمریکا انتخاب شده بود! با مشاهده ویرانه‌ای که آمریکا و متحدانش در عراق و سوریه برجا گذاشته اند، اطرافیان ترامپ کاملاً حق داشته‌اند که برای انجام سفر وی دزدانه عمل کنند و او را با حقارت و سرافکندگی و با چراغ خاموش وارد خاک عراق نمایند.
سالها پیش کاندالیزا رایس وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی بوش کوچک از محافل دانشگاهی و اندیشکده‌های آمریکا خواسته بود بررسی کنند چرا علیرغم آنهمه هزینه در منطقه، آمریکا همچنان چهره‌ای منفور نزد ملتهای منطقه تلقی می‌شود. البته قطعاً رایس از مسائل آگاه بود و رمز و راز چنین واگرائی و نفرتی را می‌دانست و خود را به جهالت می‌زد ولی با توجه به پرتاب کفش به سوی بوش کوچک در جریان سفر رسمی به عراق، سفر دزدانه و با چراغ خاموش به عراق، کاملاً توجیه پذیر است و چندان جای تعجبی نیست. این بدان معنی است که اگر جز این روی می‌داد، باید همگان تعجب می‌کردند که بازخورد طبیعی کارنامه سیاه و شرارت آمیز آمریکا در منطقه چرا فراموش گردیده و نادیده گرفته شده است؟ وقتی نتانیاهو با وقاحتی کم نظیر اعلام می‌کند که رژیم اشغالگر صهیونیستی نماینده و پایگاه نظامی غرب در قلب خاورمیانه است و آمریکا هم برای ایجاد کمربند امنیتی به دور مرزهای فلسطین اشغالی، خاک منطقه را زیر و رو می‌کند، هیچ واکنشی از سوی ملتهای منطقه، حتی در صورت همراهی و همکاری برخی رژیم‌های فاسد عربی، غیرمنتظره نیست و تحقیر ترامپ کمترین بازخورد طبیعی کارنامه سیاه آمریکا محسوب می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود جهانگیری: تاکید بر تصویب اف‌ای‌تی‌اف به خاطر نیاز کشور است سخنگوی وزارت امور خارجه: هیات عالی رتبه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی به ایران می‌آید در همایش انتخاب ملی بزرگترین اجلاس استراتژی‌های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت‌های ایران صورت گرفت کسب چهار افتخار و موفقیت بزرگ برای ذوب آهن اصفهان فعالان بانکی اعلام کردند: نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می کند با حضور رئیس جمهوری؛ خط آهن قزوین - رشت 15 اسفند افتتاح می‌شود انتشار جزئیات بیشتری از دیدار تیرماه هیات دولت؛ رهبر انقلاب: منتظر این و آن نباشید - کار را در محدوده مقدورات کشور با جدیت دنبال بکنید دکتر ظریف در جمع کارکنان وزارت خارجه: دنیا باید احساس کند حرف وزارت خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است مهندس حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: تولید آبزیان در ایران طی 40 سال اخیر 40برابر شده است نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود سامانه بلیت الکترونیک موزه‌ها در 3 استان فعال شد نرخ‌ها در بازار ارز و سکه کاهش یافت بازخورد کارنامه سیاه آمریکا در عراق