با حضور رئیس جمهوری؛ خط آهن قزوین - رشت 15 اسفند افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن قزوین - رشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب 15 اسفند ماه با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در آیین افتتاح هفتمین اجلاس هماهنگی و هشتمین اجلاس کارشناسی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب در تهران با بیان این مطلب ادامه داد: توسعه عملکرد کریدور شمال - جنوب با اراده رئیسان جمهوری کشورهای عضو در دستور کار است و موانع روان سازی حمل و نقل و ترانزیت در این مسیر برداشته می‌شود.
وی افزود: توسعه ترانزیت در این مسیر، توسعه اقتصادی و فعالیت تجاری را برای دستیابی به رفاه و گشایش اقتصادی ملت‌ها به همراه خواهد داشت.
اسلامی گفت: توجه به نهاد سازی و ایجاد شرکت‌های چند وجهی بین کشورها در اولویت است تا به عنوان پتانسیل تحقق بخش ترانزیت به معنای واقعی بین اعضا باشد.


وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این اجلاس و در جمع خبرنگاران گفت: هفتمین اجلاس هماهنگی کریدور شمال - جنوب که بعد از 5 سال وقفه برگزار می‌شود، می‌تواند ترانزیت را در بین کشورهای عضو تسهیل کند.
وی افزود: میزان بهره‌برداری از این کریدور با ظرفیت سازی صورت گرفته هماهنگی ندارد.
اسلامی به افتتاح راه آهن قزوین - رشت اشاره کرد و ادامه داد: راه آهن قزوین- رشت یکی از بخش‌های تکمیل‌کننده کریدور شمال - جنوب است و همزمانی افتتاح آن با اجلاس هفتم می‌تواند این جلسه شوای هماهنگی را به نقطه عطف کریدور تبدیل کند.
وی گفت: برای راه ‌آهن رشت - آستارا نیز پیمانکار تعیین شده و بزودی با حضور رئیس جمهوری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
به گفته اسلامی کریدور شمال - جنوب شامل سه بخش زیرساخت‌ها، مدیریت جا به جایی بار و پتانسیل لجستیکی است و لازم است در بخش زیرساخت‌ها برای عبور ظرفیت بیشتری فراهم شود.
اسلامی تاکید کرد: احداث راه‌آهن بافق - بندرعباس - سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا و احداث جاده‌‌ها از اقداماتی به شمار می‌رود که ایران برای گسترش زیرساخت‌‌ها در کریدور شمال-جنوب انجام داده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران درحال تکمیل راه‌ آهن چابهار به زاهدان است، ادامه داد: اتصال این راه آهن به شمال کشور و راه ‌آهن شرقی- غربی به مرز کشورهای همسایه از مهم‌‌ترین اقدامات در کریدور شمال - جنوب به شمار می‌رود.
رونق کسب و کارهای ملی و منطقه‌ای با توسعه کریدور شمال-جنوب
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: توسعه کریدور حمل و نقل شمال - جنوب، علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان ترانزیت، رونق کسب و کارهای ملی و منطقه‌ای را به دنبال دارد.
«شهرام آدم نژاد» در هفتمین اجلاس هماهنگی و هشتمین اجلاس کارشناسی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب در تهران افزود: رونق هر چه بیشتر ترانزیت و رشد تجارت در این کریدور برای اعضا اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه احداث این کریدور در سال 2000 میلادی بین ایران، هند و روسیه، افزود: تاکنون 6 اجلاس هماهنگی برگزار شده و با اجرای کامل کریدور شمال - جنوب، صرفه جویی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه را در مقایسه با کریدورهای سنتی شاهد خواهیم بود.
آدم نژاد گفت: با توجه به برداشت کشورهای عضو از آخرین وضعیت تجارت و لزوم هم افزایی در مبادلات اقتصادی بین اعضا برای توسعه کسب و کارهای ملی و منطقه ای، بسیاری از شاخص‌های پیشران ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایران در این زمینه اقداماتی مانند تجاری سازی مسیرهای جایگزین در کریدور به منظور بازسازی زنجیره تامین، ایجاد فرصت همکاری‌های نزدیک بین دولت‌ها و بخش خصوصی کشورها با هدف بازیابی حلقه‌های مفقوده، ایجاد مراکز لجستیکی، توجه به جذابیت‌های توریستی کریدور در کنار توسعه ترانزیت و ایجاد حمل و نقل پایدار با در نظر گرفتن کاهش مصرف سوخت و الزامات محیط‌زیستی انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه ایران آماده همکاری نزدیک برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، ادامه داد: در این زمینه مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.
هفتمین اجلاس هماهنگی و هشتمین اجلاس کارشناسی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب صبح امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در هتل پارسیان اوین آغاز به کار کرد.
در این اجلاس دو روزه نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، هند، عمان، جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، بلغارستان، جمهوری ترکیه، جمهوری بلاروس، جمهوری عربی سوریه، جمهوری قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری تاجیکستان حضور دارند.
همچنین در این رویداد، هشتمین اجلاس نشست‌های کارشناسی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب برگزار می‌شود که در آن تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل چند وجهی میان اعضای کریدور و راهکارهای تقویت همکاری‌های حمل و نقلی و گمرکی میان کشورهای عضو کریدور و استانداردسازی تعرفه‌های ریلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تاکنون 6 اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب برگزار شده که آخرین اجلاس آن در سال 2015 در دهلی‌نو هند بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود جهانگیری: تاکید بر تصویب اف‌ای‌تی‌اف به خاطر نیاز کشور است سخنگوی وزارت امور خارجه: هیات عالی رتبه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی به ایران می‌آید در همایش انتخاب ملی بزرگترین اجلاس استراتژی‌های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت‌های ایران صورت گرفت کسب چهار افتخار و موفقیت بزرگ برای ذوب آهن اصفهان فعالان بانکی اعلام کردند: نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می کند با حضور رئیس جمهوری؛ خط آهن قزوین - رشت 15 اسفند افتتاح می‌شود انتشار جزئیات بیشتری از دیدار تیرماه هیات دولت؛ رهبر انقلاب: منتظر این و آن نباشید - کار را در محدوده مقدورات کشور با جدیت دنبال بکنید دکتر ظریف در جمع کارکنان وزارت خارجه: دنیا باید احساس کند حرف وزارت خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است مهندس حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: تولید آبزیان در ایران طی 40 سال اخیر 40برابر شده است نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود سامانه بلیت الکترونیک موزه‌ها در 3 استان فعال شد نرخ‌ها در بازار ارز و سکه کاهش یافت بازخورد کارنامه سیاه آمریکا در عراق