«ابتکار» از مصوبات انتخاباتی نمایندگان مجلس گزارش می‏دهد «تجسس» کمتر در احوال کاندیداهای مجلس

معصومه معظمی
نمایندگان ملت روز گذشته موادی از اصلاح قانون انتخابات مجلس را در دستور کار خود قرار دادند و یکی از عمده ترین مصوباتی که روز دوشنبه به تصویب وکلای ملت رسید، پیشنهاد علی مطهری، نایب رئیس مجلس درباره محدود کردن مراجع ذی‏صلاح بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس بود که با رای خوبی به تصویب نمایندگان رسید.
روز گذشته نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، به ریاست علی لاریجانی بررسی جزئیات این طرح را در دستور کار خود قرار دادند. از آنجایی که به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه جامع انتخابات، مجلس وارد عمل شد و طرح قانون انتخابات را که شامل استانی شدن انتخابات است را در دستور کار خود قرار دادند که کلیات آن به تصویب وکلای ملت رسید و در حال حاضر وارد بررسی جزئیات آن شده‏اند ولی بالاخره دولت وارد عمل شد و لایحه جامع انتخابات را به مجلس فرستاد تا هم راستا با طرح مورد بررسی در مجلس به رای نمایندگان برسد. ولی مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود با استناد به ماده 22 آیین‌نامه‌ در تذکری، اعلام کرد: «روز یکشنبه لایحه جامع انتخابات اعلام وصول شد که با توجه به این موضوع بهتر است طرح اصلاح قانون انتخابات هم به کمیسیون شوراها ارجاع شود تا مجلس دوباره کاری نکند.» ولی علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: «برخی از مواد این طرح با لایحه دولت مشترک است، لذا نظر ما بر این بود که مواد مشترک را بررسی و تصویب کنیم و کمیسیون در بررسی مواد ارجاعی تطابق‌های لازم را با لایحه دولت اعمال کند.» او همچنین بیان کرد که پیشنهاد لاهوتی ارجاع کل طرح به کمیسیون است و از نمایندگان خواست تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند که آنها با ارجاع کل طرح به کمیسیون مخالفت کردند. به همین دلیل طبق نظر اکثریت نمایندگان، جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در حال بررسی در صحن علنی مجلس است.
گفتنی است با وجودی که دولت در لایحه جامع انتخابات مسئله استانی شدن انتخابات را نگنجانده است، ولی حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در صحن اعلام کرد که دولت با استانی شدن انتخابات موافق است.


بنابراین وکلای ملت روز گذشته در ادامه بررسی طرح استانی شدن انتخابات، ماده ۴۷ قانون انتخابات مجلس را اصلاح کردند. در ماده 47 آمده است: «فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه فرعی موظف است همزمان با تایید نهایی ثبت نام داوطلبان در زمان ثبت‌نام، روزانه اطلاعات ثبت نام و کلیه مدارک واصل شده را به صورت کامل به وزارت کشور ارسال و وزارت کشور نیز موظف است اطلاعات و مدارک مزبور را به محض وصول به هیئت مرکزی نظارت ارسال و در پایان مهلت ثبت نام، فهرست کامل افراد ثبت نام شده را به هیئت مزبور ارسال کند.»
اصلاح ماده 48 قانون انتخابات توسط نمایندگان
در ادامه ماده 48 قانون انتخابات مجلس توسط نمایندگان اصلاح شد. ماده فوق که یکی از مهم‏ترین مواد بررسی شده این روزهای اخیر در طرح استانی شدن انتخابات است مربوط به محدود کردن مراجع ذی‏صلاح بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس است.
بر اساس ماده ۴۸ وزارت کشور و شورای نگهبان به منظور بررسی سوابق داوطلبان در رابطه با شرایط مندرج در این قانون، روزانه اطلاعات ثبت نام نامزدها را حسب مورد نزد مراجع ذی صلاح، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال کشور، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری ارسال می‌کند.
گفتنی است مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت ۱۰ روز نسبت به ارسال پاسخ در خصوص هر یک از افراد اعلام شده به صورت مکتوب و مستدل اقدام کنند و پاسخ مراجع مزبور باید صرفاً ناظر به وجود سوابق مربوطه در خصوص شرایط مذکور در قانون باشد.
همچنین مراجع مزبور مکلفند در صورتی که هر یک از داوطلبان با هر گونه سابقه‌ای، نزد آنها باشد، در پاسخ ارسالی، نسبت به این موضوع تصریح کنند. بنابراین در تبصره این ماده تاکید شد: «عدم ارائه پاسخ در مهلت مقرر و یا ارسال پاسخ بر خلاف واقع، جرم است و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.»
تایید پیشنهاد مطهری در کمیسیون و صحن مجلس
طبق مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، مراجع ذی‏صلاح بررسی صلاحیت نامزدها از قبیل وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال کشور، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری بودند که به گفته شهاب الدین بیمقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و عضو فراکسیون امید مجلس که با «ابتکار» گفت وگو می کرد، علی مطهری، نایب رئیس مجلس پیشنهاد حذف عبارت «از قبیل» را در کمیسیون متبوعش ارائه داد که در کمیسیون رای لازم را به دست آورد و حالا در صحن مجلس هم این پیشنهاد با ۱۲۷ رای موافق با حذف این واژه موافقت کردند.
البته احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس و عضو اصولگرای هیئت رئیسه مجلس در مخالفت با حذف عبارت «از قبیل»، گفت: «با حذف واژه «از قبیل» دستگاه‌هایی که پیش از این نامزدها در آن فعالیت کرده‌اند و یا اطلاعاتی از سوابق فعالیت نامزدها دارند نمی‌توانند مدارک و اطلاعات خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و این امر در بررسی صلاحیت نامزدها خلاء ایجاد می‌کند.» ولی در نهایت نمایندگان به پیشنهاد فوق رای مثبت دادند. فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «مصوباتی که روز دوشنبه درباره قانون انتخابات در مجلس مصوب شد، مصوبات خوبی بودند و با اکثریت آرا رای آوردند. مهم‏ترین آن مصوبات هم پیشنهاد آقای مطهری درباره محدود کردن اختیارات برخی نهادهای بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات بود که رای خوبی هم آورد.»
شهاب الدین بیمقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «یک ماده خوب دیگر که در مجلس به تصویب رسید، موضوع رد صلاحیت‏ها درباره عدم التزام عملی به اسلام بود که گفته شد اگر خود فرد اقرار کند که مسلمان است و متظاهر به فسق نباشد مسلمان است و نیاز به الزام عملی نیست.»
او همچنین تاکید کرد: «نکته دیگر هم مربوط به قانون اساسی و ولی فقیه است که اگر خود فرد اقرار کند التزام دارد، کفایت می کند. این پیشنهادات در کمیسیون شوراها توسط آقای مطهری مطرح شد و این نکات کلیدی به تصویب کمیسیون رسید.»
نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین به نکته دیگری که در مجلس به تصویب رسید، اشاره کرد و گفت که درباره استعفای مسئولان و مقامات 6 ماه قبل از نامزدی در انتخابات علاوه بر سایر موارد سفرا نیز اضافه شده اند.
بعید است قانون انتخابات به سال آینده برسد
هادی شوشتری ، دیگر نماینده فراکسیون امید مجلس هم در گفت وگو با «ابتکار» با انتقاد از تغییرات پی در پی درباره قانون انتخابات در مجالس گذشته تصریح کرد: «قانون انتخابات در ادوار مختلف دچار تغییرات مکرر شده و تغییرات مختلفی را شاهد بوده است. البته خیلی تغییرات محتوایی و ماهوی نداشته است، جز اینکه انتخابات از شهرستانی و منطقه ای به استانی تغییر کرده است و متناسب با این تغییرات، تغییرات شکلی هم داشته است.»
او با بیان اینکه نماینده دولت اعلام کرده است که موافق استانی شدن انتخابات است افزود: «با توجه به این نکته که لایحه جامع انتخابات علاوه بر طرح مورد بررسی، به مجلس آمده است، درهم ادغام خواهند شد ولی بعید می دانم این قانون به انتخابات مجلس سال آینده برسد ولی طبق تجربه در چند دور گذشته مجلس، استانی شدن انتخابات مطرح شده است ولی هیچ گاه طی این سال‏ها به نتیجه نرسیدند و بعید است به انتخابات سال آینده برسد.»
سایر اخبار این روزنامه
مدیران آبی تا چه اندازه بر توان بارورسازی برای حل مشکل آب تمرکز کرده‌اند؟ 20 سال بارورسازی ابرها جلال‌خو ‌ش چهره بانیان پنهان یک بیانیه « ابتکار» کشمکش‌های کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را بررسی می‌کند داریوش قنبری در گفت‌وگو با «ابتکار» از قانون ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی می‌گوید در نشست عملکرد سال 97 صندوق اعتباری هنر در پاسخ به «ابتکار» مطرح شد آموزش ضامن حفظ کارآفرینان هنر است، نه ما «ابتکار» از مصوبات انتخاباتی نمایندگان مجلس گزارش می‏دهد «تجسس» کمتر در احوال کاندیداهای مجلس حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود رهبر انقلاب اسلامی: اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: دولت با استانی‌شدن انتخابات مجلس موافق است ظریف در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور: اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند غیرقانونی است حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود