داریوش قنبری در گفت‌وگو با «ابتکار» از قانون ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی می‌گوید

محدودیت در انتخابات
الهام برخوردار
قانون‌گذاری در زمینه انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزئی‌ترین نکات می‌تواند در آینده، به روندها و سنت‌های مثبت یا منفی بدل شود. یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه سیاسی کشور طی هفته‌های اخیر، تصویب لایحه جامع انتخابات از سوی هیئت وزیران و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی است؛ لایحه‌ای که با پشتوانه کار تخصصی ویژه‌ای در یک دوره زمانی 5 ساله تهیه و تدوین شده و رویکرد اصلی آن، تجمیع تمامی قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات است. حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود واقع در آن استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شود و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شود. براساس این مصوبه رای‌دهندگان هر استان می‌توانند به جای نوشتن نام افراد یک لیست انتخاباتی، عنوان آن لیست را بنویسند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 12 اسفند، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری افرادی را که 3 دوره متوالی نماینده مجلس بودند برای دوره چهارم نمایند‌گی‌شان ممنوع کردند. پیش از مصوبه مجلس، منعی برای افراد جهت کاندیداتوری نمایندگی مجلس وجود نداشت و شخصی می‌توانست به‌دفعات مکرر کاندیدای نمایندگی مجلس شود. البته این مصوبه هنوز قانون نیست و برای اجرا شدن نیاز به تایید و اعلام نظر شورای نگهبان نیز دارد. باتوجه به چنین مصوبه‌ای برخی معتقدند که حق رای و انتخاب مردم تضییع شده است و این خود مردم هستند که باید تشخیص دهند که یک نماینده عملکرد خوبی داشته یا نه و آیا دوباره می‌تواند کاندید شود. درواقع گردش نخبگان باید توسط خود مردم صورت بگیرد. داریوش قنبری ازجمله منتقدین این مصوبه است.


این مصوبه محدودکننده حق رای مردم است
این فعال سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: در قانون جدید انتخابات آمده است کسانی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بوده‌اند دیگر نمی‌توانند در دوره بعد کاندید شوند. این مصوبه به نظر من محدودکننده حق رای مردم است. از وکلای ملت انتظار نمی‌رود قانونی را تصویب کنند که حقوق موکلین خودشان را محدود کند. این مصوبه تا حدودی کمرنگ‌ کردن حقوق موکلین و مردمی است که انتخابات می‌کنند. از این لحاظ به نظر من این می‌تواند مشکل‌ساز باشد چرا که حقوق رای‌دهندگان را محدود می‌کند. چه ایرادی دارد که کسی که چند دوره در مجلس بوده، مردم مجددا باتوجه به عملکرد خوب و قابل قبول او دوباره وی را انتخاب کنند. این فرد قبلا امتحان خودش را پس داده و مردم می‌خواهند دوباره او را به عنوان نماینده خود راهی مجلس شورای اسلامی کنند. این قانون جدید از این نظر به عقیده من این ایراد اساسی را دارد که باید در مورد آن تجدیدنظر شود و در این رابطه اصلاحاتی صورت بگیرد.
قنبری در ادامه افزود: اینجا دیگر این بحث وجود ندارد که این قانون به نفع کدام جریان سیاسی است چرا که بحث اصلی که در ارتباط با این مصوبه وجود دارد این است که تضییع‌کننده حقوق انتخاب‌کنندگان است و از این لحاظ به نظر من با حقوق مردم در تضاد است.
این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: شاید طرفداران این مصوبه بگویند یکی از چارچوب‌های دموکراسی گردش نخبگان است و این مصوبه در واقع فرصتی را برای گردش نخبگان فراهم می‌کند. اما باید توجه داشت که گردش نخبگان باید از طریق رای مردمی صورت بگیرد نه اینکه توسط سازوکارهای محدود اینچنینی باشد. این گردش نخبگان در واقع باید از طریق انتخابات و رای دادن افراد جامعه صورت بگیرد نه اینکه حق انتخاب را محدود کرد. درواقع این فرصت گردش نخبگان را مردم باید به وجود بیاورند.
وی افزود: در اینجا بحث هیچ جریان و یا حناح سیاسی خاصی مطرح نیست بلکه حقوق مردمی است که در این مصوبه دچار خدشه شده است. این مصوبه خلاف حقوق ملت است و مجلس نباید به این موضوع ورود می‌کرد.
داریوش قنبری خاطرنشان کرد: ما باید فعلا منتظر بمانیم ببینیم که شورای نگهبان در این رابطه چه تصمیمی می‌گیرد. در کل انتظار می‌رود باتوجه به حق انتخاب ملت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی که در نظر گرفته و بر آن تاکید شده است، این محدودیت مورد توجه شورای نگهبان قرار بگیرد. وکیل حق ندارد حق موکل را محدود کند. به نظر من اینجا با حقوق موکلین مغایرت دارد.
این طرح با چارچوب‌های دموکراسی سازگاری ندارد
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور احزاب واقعی و فعالی نداریم، گفت: باتوجه به این مصوبه انتخاب مردم از بین افراد ناشناخته در غیاب احزاب کار شایسته‌ای نیست. هر چند استانی شدن انتخابات زمینه را برای حضور احزاب فراهم می‌کند اما باتوجه به سازوکارهایی که در مجموع در کشور وجود دارد خیلی به ایجاد زمینه برای حضور و فعالیت احزاب به معنای واقعی امیداور نیستم. قطعا مخالفت‌هایی که با شکل‌گیری احزاب در کشور ما وجود دارد به حدی قوی هستند که جلوی فعالیت آنها را بگیرند و اجازه ندهند که احزاب در نظام انتخاباتی کشور فعالیت چشمگیری داشته باشند.
وی افزود: این طرح با چارچوب‌های دموکراسی سازگاری ندارد. اگر چنین طرحی برای رئیس‌جمهوری در نظر گرفته شده است به خاطر قدرت اجرایی است که رئیس قوه اجرائیه دارد و بیم وجود دیکتاتوری است. اما برای نمایندگان مجلس که از جنس مردم هستند این دغدغه و نگرانی نمی‌تواند وجود داشته باشد. نماینده ابزاری ندارد که بخواهد از حضورش در مجلس سوء‌استفاده کند. من از نمایندگان مجلس متعجبم که چرا به چنین مصوبه‌ای رای داده‌اند که خودشان را هم مسلوب‌الحق می‌کند و از طرفی حقوق موکلین را هم محدود می‌کند.
قنبری در پاسخ به این سوال که خود جریان‌های سیاسی در این چارچوب و قانون جدید باید چگونه رفتار کنند که نتیجه مطلوب را کسب کنند، گفت: استانی شدن انتخابات می‌تواند شیوه مفیدی باشد از این لحاظ که زمینه را برای دیدگاه‌ها، تفکرات و اندیشه‌های مختلف فراهم می‌کند. به‌خصوص در مناطق کوچک گرایش‌های طایفه‌ای، محله‌ای و قبیلگی را محدود می‌کند. در کنار آن فسادهای کوچکی که در مناطق کوچک در رابطه با انتخابات مانند خرید و فروش رای و مسائلی از این دست را از بین می‌برد. در نهایت استانی شدن انتخابات می‌تواند به رشد احزاب و نقش بیشتر آنها در جامعه کمک کند.
وی افزود: قانون جدید انتخابات می‌تواند جناح‌ها و جریان‌های سیاسی موجود را در آینده به احزاب قدرتمند تبدیل کند. به نظر من خود این قانون زمینه بهتری را برای فعالیت بهتر جریان‌ها فراهم می‌کند و لزومی ندارد که آنها روشی جدید را در پیش بگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
مدیران آبی تا چه اندازه بر توان بارورسازی برای حل مشکل آب تمرکز کرده‌اند؟ 20 سال بارورسازی ابرها جلال‌خو ‌ش چهره بانیان پنهان یک بیانیه « ابتکار» کشمکش‌های کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را بررسی می‌کند داریوش قنبری در گفت‌وگو با «ابتکار» از قانون ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی می‌گوید در نشست عملکرد سال 97 صندوق اعتباری هنر در پاسخ به «ابتکار» مطرح شد آموزش ضامن حفظ کارآفرینان هنر است، نه ما «ابتکار» از مصوبات انتخاباتی نمایندگان مجلس گزارش می‏دهد «تجسس» کمتر در احوال کاندیداهای مجلس حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود رهبر انقلاب اسلامی: اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: دولت با استانی‌شدن انتخابات مجلس موافق است ظریف در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور: اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند غیرقانونی است حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود