عابر بانک بانک خوار







دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی‌مقام به‌صورت علنی برگزار شد. در جلسه اول حسین هدایتی مشهور به عابر بانک باشگاه پرسپولیس متهم به پولشویی شده بود.
به‌گزارش میزان، در ابتدا قاضی مسعودی از وکیل متهم خواست تا دفاعیات خود را مطرح کند. وکیل متهم ردیف اول یعنی حسین هدایتی مدعی شد: درباره پولشویی باید بگویم در قانون گفته شده پولشویی باید منشأ حرام داشته باشد اما در این پرونده منشأ پولشویی حرام نیست و اصل پول از بانک خارج شده است، پس پولشویی مصداق ندارد.
رئیس دادگاه اما گفت: درباره پولشویی باید به تعریف آن اشاره کنیم که پولشویی عواید حاصل از جرم را در مواقعی استفاده می‌کند که ظاهر مشروع به آن بدهیم. درباره پولشویی با توجه به اصلاحات قوانین بعد از رسیدگی، دادگاه کیفری دو رسیدگی خواهد کرد.در ادامه قهرمانی نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای هدایتی در پوشش ۸ شرکت تسهیلات و ضمانت نامه دریافت کرده است که ۳ شرکت برای ضمانت نامه و ۵ شرکت برای تسهیلات بوده است. نماینده دادستان ادامه داد: در جلسه قبل آقای حسین هدایتی عنوان کرده که همه موارد مربوط به موسوی‌نژاد است و وی از پول تسهیلات استفاده کرده است، در حالی که این موضوع درست نیست و از 8 شرکت ۵ شرکت مربوط به آقای هدایتی بوده که در این ۵ شرکت نقش موسوی‌نژاد محرز است. وی خطاب به حسین هدایتی، گفت: شما سه شرکت دیگر را چه می‌گویید. تسهیلات و همه منابع را آقای هدایتی دریافت کرده است.
متهمان چگونه بانک مرکزی را دور زدند
نماینده دادستان افزود: این منابع از سه قسمت بوده که یکی از طریق هدایتی، دوم تبانی پشت صحنه با یاسر ضیایی و سوم تبانی با مدیران دیگر بانک سرمایه بوده است که همه این سه منبع در مجرای مشترک شرکت‌های کاغذی ورود کرده‌اند. نماینده دادستان بیان کرد: بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، در اینجا متهمان بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور می‌زنند. به این شکل که منبعی را در بانک تأمین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آنها کاری نداشته باشد.وی ادامه داد: این افراد با چندین گروه از جمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتمند از مؤسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند.نماینده دادستان گفت: در اینجا تفاهمنامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی‌نژاد با آقای بخشایش و کاظمی جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند و تفاهمنامه را اول شخص موسوی‌نژاد امضا می‌کند و بعد موسوی‌نژاد کنار می‌رود و شخصی به‌نام آقای شریعتی که اکنون متهم است، وارد می‌شود.
حق دلالی 21 میلیارد تومانی
نماینده دادستان متن توافقنامه را قرائت کرد و گفت: طبق این توافقنامه بنا می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک به مدت ۵ سال بیاورند. سپس بانک به آقایان کمک می‌کند که وام بگیرند، اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ ۵ سال در بانک باشد در حالی که پول‌ها دو ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق! این نشان می‌دهد که این افراد بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور زده‌اند. نماینده دادستان ادامه داد: همچنین ما حق دلالی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کشف کردیم حال شما بگویید به چه کسی این مبالغ را داده‌اید تا پول‌ها را به نفع شما وصول کنیم. وی تأکید کرد: در این ۵ شرکتی که آقای هدایتی با آقای موسوی‌نژاد با هم همکاری داشتند درمجموع ۳۲۰ میلیارد تومان به این ترتیب از بانک خارج شده است.وی در ارتباط با تسهیلات دریافت شده توسط آقای هدایتی در دوره آقای حیدرآبادی و خانی بیان کرد: این مدیران بسیار ناسالم بودند در حال حاضر خانی در زندان است و حیدرآبادی از کشور متواری شده است. نماینده دادستان اضافه کرد: پولی از این تسهیلات برای تولید به‌کار نرفته است به‌طوری که در شرکت سروش تجارت سیمرغ فاکتوری برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم صادر شده بود؛ اما حتی نیم کیلو آلومینیوم هم خریداری نشده است و مبالغ به حساب اشخاص واریز و صرف هزینه‌های شخصی شده است.
هدایتی رد پایی از خود به جای نگذاشت
وی با بیان اینکه هدایتی در انجام اقدامات ردپایی از خود به‌جا نگذاشته است، بیان کرد: در روند مصوبات آقای شریعتی، در روند وثیقه‌ها آقای کیان پیشه و در روند ثبت شرکت‌ها افراد بی‌بضاعت پوششی برای اقدامات هدایتی بوده است و ما ردپای وی را در هزینه کرد‌ها کشف کردیم، حتی هیچ ملک و سیم کارتی به‌نام آقای هدایتی نیست، اما تمام اقدامات با رهبری هدایتی بوده است.
وی تصریح کرد: مصرف تسهیلات در چند بخش بوده است که درصدی از آن به مدیران فاسد اختصاص داده شده است، ۹۳ میلیارد به حساب پسر آقای موسوی‌نژاد واریز شده است، 21 میلیارد تومان بابت حق دلالی بوده است، ۹ میلیارد تومان حسب اقرار علی اکبر یقینی حق دلالی شرکت‌ها بوده است، بخشی از تسهیلات نیز صرف اقدامات شهرت طلبانه هدایتی و به حساب برخی اشخاص برای تهیه فیلم واریز شده است.قهرمانی ادامه داد: عده‌ای با پول‌های کثیف فیلمسازی کرده‌اند و هدایتی در یک فیلم پرداخت‌هایی نیز داشته است.وی گفت: معاونت وقت نظارتی بانک مرکزی در این زمینه واقعاً کوتاهی داشته است اگر بانک مرکزی آن روز نظارت درستی انجام می‌داد نه آقای هدایتی اینجا بود و نه قوه قضائیه به مدت سه سال به سختی می‌افتاد و شاهد خسارت‌های مادی و معنوی نبودیم.
متهم پرونده: آقای هدایتی دوران پدرخواندگی تمام شده است
پس از اظهارات نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست، سید مهدی موسوی‌نژاد در جایگاه قرار گرفت و پس از تفهیم اتهام، گفت که اتهامات را قبول ندارد. متهم موسوی‌نژاد در دفاع از خود خطاب به هدایتی گفت: حاصل و تاوان اقدامات شما را حاکمیت پرداخته است، آقای هدایتی شما در بازداشتگاه به من گفتید (هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فالوئر و طرفدار دارم و همان‌طور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم) آقای هدایتی دوران پدرخواندگی تمام شده است.وی ادامه داد: آقای هدایتی می‌گوید من اشتباهی اینجا هستم و همه تقصیرات را به گردن موسوی‌نژاد و یقینی می‌اندازد. من خودم شرکت نداشتم و به این نتیجه رسیدم که مدیران بانک مرا به سمت هدایتی سوق دادند.
موسوی‌نژاد خطاب به هدایتی گفت: شما با یک شام در رستوران مدیران بانک را راضی می‌کنید و امروز مدیران بانک را تهدید می‌کنید که اگر از پذیرش املاک امتناع کنند با اجرای احکام شالیزار شمال را به آنها بدهند.وی ادامه داد: آقای قاضی همین الان که بنده خدمت شما هستم عوامل پنهان آقای هدایتی در حال رایزنی و خرید سهام بانک سرمایه هستند. دلیل عدم تسویه ایشان مرده نگه داشتن بانک سرمایه است ایشان اگر بخواهد با بانک تسویه حساب کند نقدینگی زیادی دارد، اما مشکل آقای هدایتی وام‌خواری نیست بلکه بانک خواری است. دراین هنگام قاضی مسعودی مقام با اعلام تنفس برای اقامه نماز جلسه را موقتاً تعطیل کرد.موسوی نژاد بعد از تنفس ادامه داد: بنده دوبار تهدید به قتل شدم و ضابطین آن افراد را دستگیر کردند که آن‌ها گفته‌اند عاملیت دستور قتل توسط آقای هدایتی صادر شده است و پرونده‌ای نیز در این رابطه مفتوح است.