اعلام جرم علیه ترامپ







ندا آکیش
خبرنگار
اعلام جرم علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که تا همین چند روز پیش یک احتمال تئوریک بود حالا و به‌طور ناگهانی بیش از آنچه تصور شود، محتمل و جدی شده است زیرا دموکرات‌ها دیروز دوشنبه قصد داشتند تحقیقات خود درباره احتمال «سوء‌استفاده رئیس جمهوری از قدرت» را کلید بزنند. تحقیقاتی که می‌تواند براحتی به اتفاق‌های جدی تری علیه رئیس جمهوری تبدیل شود. بویژه در شرایطی که تقاضاها برای جمع‌آوری اطلاعات از دولت ترامپ، خانواده‌اش و حتی امپراطوری املاک و مستغلات ترامپ افزایش یافته است.
جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا که قرار است روند هرگونه اعلام جرم علیه ترامپ را رهبری کند، دیروز دوشنبه در نظر داشت از 60 نفر از افراد و سازمان‌های نزدیک به ترامپ از جمله وزارت دادگستری، کاخ سفید و سازمان ترامپ بخواهد اسنادی را که این کمیته می‌خواهد  در اختیارش قرار دهند. نادلر در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: اسنادی که جمع‌آوری می‌شوند مردم امریکا را مطلع خواهد کرد که آیا رئیس جمهورشان مرتکب جرم‌هایی نظیر نقض قانون، فساد و سوء‌استفاده از قدرت شده است یا نه.
نادلر البته بر این موضع دموکرات‌ها که می‌گویند، برای اعلام جرم کردن علیه رئیس جمهوری «راه درازی در پیش است» مهر تأیید زد و گفت، معلوم است که جمهوریخواهان این بحث‌ها را به راه خواهند انداخت که اعلام جرم علیه ترامپ تلاش برای برکناری او است. اما با این حال من باور دارم که رئیس جمهوری از قدرت سوء‌استفاده کرده  و این یک جرم است که امکان اعلام جرم علیه رئیس جمهوری را فراهم می‌کند.
به گفته نادلر، در برنامه دموکرات‌ها احضار ترامپ از گزینه‌های نزدیک نیست زیرا تحقیقات باید ادامه یابد تا مدارک مرتبط با اتهامات مطرح شده به دست آید. در حال حاضر مدارک کافی برای احضار ترامپ در دست نیست. پیش از آنکه فردی احضار شود، باید جامعه درباره لزوم این احضار متقاعد شود. نادلر افزود: ما [از سوی ترامپ] شاهد حمله به آزادی مطبوعات، دشمن مردم خواندن آنها، حمله به وزارت دادگستری، اف‌بی‌آی و قضات بوده‌ایم. تمام اینها برای آزادی، عملکرد مناسب دولت و نظام بر مبنای قانون اساسی بسیار مخرب هستند. تمام این مسائل باید مورد بررسی قرار گیرند و واقعیت‌ها به مردم امریکا گزارش شوند.
کابوس‌های آقای رئیس جمهور
این سخنان نادلر کابوس‌های قانونی و سیاسی ترامپ را وارد فاز جدیدی کرد و مرحله جدید و جدی ای از رویارویی‌ها بین دموکرات‌های مجلس نمایندگان و ترامپ را گشود. تحقیقات نادلر در کنار بررسی‌های مشابهی که توسط دو کمیته اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان درباره ریاست جمهوری ترامپ در جریان است، به این معناست که ساختار یک تحقیق سیاسی جدی درباره ترامپ در کنگره هم‌اکنون شکل گرفته است. این در حالی است که بازجویی‌های قانونی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تبانی احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در حوزه قضایی نیویورک و دیگر حوزه‌های قضایی نیز ادامه دارد و گزارش این بازجویی‌ها در آینده نزدیک قرار است علنی شود.
هفته گذشته شهادت مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ در مجلس نمایندگان آشکار کرد که حتی اگر مولر نتواند تخلف مستقیم رئیس جمهوری را در پرونده ای که مسئول رسیدگی اش است پیدا کند، مشکلات قضایی ترامپ عمیقاً بر ریاست جمهوری او سایه خواهد انداخت و حتی فراتر از دوره ریاست جمهوری اش نیز او را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ترامپ هم این را خوب می‌داند و از همین رو نشانه‌های استرس فزاینده در رفتارهایش دیده می‌شود. او بخش اعظمی از هفته گذشته را صرف دفاع از خود در مقابل اتهاماتی که متوجهش است کرد. رئیس جمهوری امریکا روز یکشنبه در یک پیام توئیتری نوشت: من یک مرد بیگناه هستم که از سوی برخی افراد خیلی بد، فاسد و مشکل دار مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته‌ام تا هر طور شده مجرم شناخته شوم. این کار غیرقانونی است و هرگز نباید اجازه داده شود این اتفاق رخ دهد. تنها گناه من پیروزی در انتخابات است.
ترامپ همچنین روز شنبه در یک سخنرانی دوساعته با عوام فریبانه‌ترین و تحریک آمیزترین ادبیات تاریخ ریاست جمهوری اش به مولر و تحقیقاتش حمله کرد که حاکی از استرس بالای او به خاطر نزدیک شدن به روز رسانه ای شدن گزارش مولر بود.
ریچارد بر، رئیس کمیته اطلاعات سنا اخیراً در دفاع از ترامپ گفته بود «مدارک واقعی» درباره تبانی ترامپ با روس‌ها وجود ندارد اما مارک وارنر، عضو کمیته اطلاعات سنای امریکا در واکنش به این اظهارنظر به ان‌بی‌سی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید مدارک واقعی بسیاری درباره تبانی یا ارتباط میان سازمان ترامپ و روس‌ها وجود ندارد. تاکنون در عمرم هیچ تیم انتخاباتی‌ای را از سوی فرد یا حزبی ندیده‌ام که تا این حد با یک کشور خارجی ارتباط داشته باشد.
سنای جمهوریخواه سد راه رئیس جمهوری جمهوریخواه
این چالش‌های حقوقی و قضایی جدی در حالی گریبان رئیس جمهوری امریکا را گرفته است که در مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه نیز اوضاع اصلاً بر وفق مرادش نیست و اصلاً بعید نیست که مجلس سنا به لغو وضعیت اضطراری ملی ترامپ رأی مثبت دهد و جلوی آن را بگیرد. مجلس نمایندگان امریکا در روزهای گذشته به لغو وضعیت اضطراری ملی رأی مثبت داد و سه سناتور جمهوریخواه نیز پیشاپیش اعلام کرده بودند که در مجلس سنا هم علیه این تصمیم ترامپ رأی خواهند داد و حالا سناتور رند پل جمهوریخواه چهارمین نفری است که در مخالفت با رئیس جمهوری با دموکرات‌ها هم عقیده شده و احتمال لغو یک تصمیم غیرقانونی را بیشتر کرده است.
رند پل درباره این تصمیمش به رسانه‌ها گفت: نمی‌توانم به اعطای اختیاری به رئیس‌جمهوری امریکا رأی بدهم تا او پول بیشتری که کنگره آن را تصویب نکرده، در جایی هزینه کند. شاید ما به پول بیشتری برای امنیت مرزی نیاز داشته باشیم اما کنگره مجوز آن را صادر نکرده است. اگر این نظارت و بررسی از بین برود، رویه خطرناکی می‌شود.
رسانه‌ها پیشتر نوشته بودند، برای مقابله با وضعیت اضطراری ملی ترامپ در سنا رأی چهار سیاستمدار جمهوریخواه لازم است و حالا این شرایط فراهم شده و ترامپ یک آزمون بزرگ دیگر را پیش رو دارد؛ استفاده کردن از نخستین حق وتوی خود یا چشم پوشی از تأمین بودجه دیوار مرزی با استفاده از اعلام وضعیت اضطراری.