سخاوت در «آزادی»، خساست در حبس!

سرویس جامعه جوان آنلاین: دفاعیات سه ساعته متهم ردیف دوم پرونده حسین هدایتی، دادگاه را به تنفس کشاند. خود برتربین، دروغگو، اعتماد به نفس کاذب، خودشیفته و سایر کلماتی از همین قبیل به کرات در دفاعیات موسوی‌نژاد علیه هدایتی شنیده شد. فردی که ادعا داشت، هدایتی «وام خوار نیست» بلکه «بانک‌خوار» است و قصد زمین‌زدن بانک سرمایه را داشته است. اظهاراتی که باعث‌شد به رغم طولانی‌شدن دادگاه، حسین هدایتی حاضر در دادگاه از قاضی بخواهد حداقل برای حفظ آبرو از این جلسه چنددقیقه‌ای صحبت کند. وی نیز اظهارات موسوی‌نژاد را کذب محض خواند و به طور خلاصه آن را رد کرد. مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی پولی و بانکی کشور از طریق مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اتهام سیدمهدی موسوی‌نژاد متهم ردیف دوم پرونده حسین هدایتی بود؛ متهمی که نماینده دادستان وی را باهوش خواند و بیش از سه ساعت متوالی از خود دفاع کرد. وی به گونه‌ای از خود دفاع کرد که گویی از هیچ چیز مطلع نبوده و سهم اصلی تنها نصیب هدایتی بوده است. ادبیات دفاعیات وی ابراز تأسف از حضور همزمان وی با هدایتی در یک دادگاه بود. موسوی‌نژاد با تأکید چندباره بر قسم‌های دروغ هدایتی از وی درخواست کرد با استدلال صحبت کند و خطاب به وی گفت: آقای هدایتی اینجا حاشیه فوتبال نیست که شاهد هورای طرفداران اجاره‌ای خودت باشی! کدام کسب موفق شما بدون رانت بوده است؟ وی در محضر دادگاه گفت: در مدت بازداشت هدایتی به وی گفته است که تاوان بازداشت وی را حاکمیت باید بدهد و با استناد به اینکه بالای ۵/ ۱ میلیون فالوور دارد، این تعداد را به خیابان‌ها خواهد آورد. موسوی‌نژاد در جایی دیگر به مستنداتی اشاره کرد که طبق آن هدایتی قصد ترور وی را داشته است. وی با بیان واژه‌هایی، چون خود برتربین و خودبین به هدایتی، عقیده داشت هدایتی پول نقد دارد. اما مشکل وی وام‌خواری نیست بلکه بانک‌خواری است. طبق ادعای وی، هدایتی قصد زمین‌زدن بانک سرمایه را داشته است.
انگشت اتهام متهم ردیف اول و دوم به‌سوی یکدیگر
همان‌طور که موسوی‌نژاد اظهارات هدایتی علیه خود را سراسر کذب خواند، حسین هدایتی هم همین عقیده را داشت و به رغم اتمام ساعت دادگاه، از قاضی درخواست کرد تا حتی برای چند دقیقه از خود دفاع کند تا با اظهارات موسوی‌نژاد، افکار عمومی تشویش نشود. وی بحث ۵/ ۱ فالوور و به خیابان کشاندن را هم رد کرد و در بحث ادعای ترور موسوی‌نژاد خطاب به وی گفت: من بچه تهرونم، کشتی‌گیرم، چه نیازی به اجیرکردن کسی دارم؟ همه من را به ادب و اخلاق می‌شناسند، داد هم نمی‌زنم چه برسه که بخواهم کسی را بکشم!
قول هدایتی برای تسویه حساب با بانک


هدایتی در آخرین دفاعیات خود با تأکید بر اینکه قبل از صدور رأی با بانک تسویه حساب می‌کند، تأکید داشت: من گردنم از مو نازک‌تر است برای تسویه حساب. اگر قرار بر رد مال من باشد، قول می‌دهم با فروش املاکم یا نقداً رد مال کنم.
باز هم اخراج یک کارمند پاکدست
طولانی‌شدن دادگاه، باعث شد برای چند دقیقه نوبت به نماینده بانک سرمایه برسد. وی نیز ضمن تأکید بر تبانی متهمان با مدیران بانک‌ها به نکته‌ای جالب توجه اشاره کرد که در سال ۹۲ خانمی به نام زهره بختیاری، طی نامه‌ای به مدیران ارشد هشدار می‌دهد، عده‌ای برای بانک سرمایه نقشه کشیده‌اند، اما در نهایت با بالاگرفتن رفت‌و‌آمد‌های غیرضروری به بانک، وی نیز تحت اجبار مدیران عالی مجبور به استعفا می‌شود.
قائم مقام اشتباهاتش را پذیرفت
یاسر ضیایی، قائم‌مقام بانک سرمایه و به تعبیر رسانه‌ای مدیر جوان و چندشغله بانک سرمایه هم روزگذشته به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد. فردی که خود در پرونده بانک سرمایه متهم است؛ ضیایی به صراحت اشتباهات خود در صندوق ذخیره و بانک را پذیرفت. وی در ابتدا گفت: خطاب به دوست سابق خودم هدایتی می‌گویم، نیامدم علیه شما صحبت کنم، آمده‌ام تا رفع اتهام کنم تا اتهام جدیدی به من وارد نشود. وی در اظهارات خود گفت: هدایتی دانسته دروغ می‌گوید در حالی که نباید ارتباط مالی بین خودشان را منکر شود.
گله نماینده دادستان از نظارت ناکافی بانک مرکزی
قهرمانی نماینده دادستان بار دیگر با تأکید بر برگرداندن بذل و بخشش‌های عابر بانک فوتبال ایران گفت: هدایتی باید رد مال کند وگر نه تمامی بذل و بخشش‌ها چه ورزشی و چه ... را بر می‌گردانیم، حتی اگر هدیه و حتی اگر کابین همسران شده باشد!
قهرمانی، گله‌ای هم از جانب مدعی‌العموم به بانک مرکزی داشت و گفت: اگر بانک مرکزی آن روز نظارت را درست انجام می‌داد، نه هدایتی اینجا بود و نه قوه قضائیه خسارت مادی و معنوی آن را متحمل می‌شد. تاوان نظارت ناکافی را به دلیل پیشگیری از جرم، قوه قضائیه پس می‌دهد.
در پایان قاضی با اعلام ختم جلسه و ادامه آن در ۱۹ اسفند ماه خاطر نشان کرد: با توجه به فرار آقای یقینی به خارج از کشور، وثیقه ایشان به مبلغ ۵ میلیارد تومان ضبط شد. متهمان دیگر هم بدانند در صورت فرار وثایقی که اکثراً به نام خانواده آقای هدایتی هم هست آن‌ها نیز ضبط می‌شوند.