10 سال برای استقلال و اقتدار دستگاه قضا جنگیدم

سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی که به نظر می‌رسد آخرین جلسه در دوران ریاست ایشان باشد، با اشاره به تغییر و تحول آتی در قوه قضائیه، به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی از وزنه‌های حوزه‌های علمیه بودند و در طول ۱۰ سال حضور خود در قوه قضائیه نیز منشأ خدمات بسیاری بودند. پیش از آن نیز در همراهی ولایت فقیه و دفاع از کیان جمهوری اسلامی، تلاش‌های بسیاری داشتند و آثاری نیز به قلم خود و از استادشان شهید آیت‌الله صدر تحریر کردند که مورد رجوع و استفاده فضلاست. با ارتحال ایشان و حسب برخی ضرورت‌ها، مقام معظم رهبری بنده را برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای نگهبان نصب کردند و طبیعی بود که به یکباره امکان رها کردن قوه قضائیه وجود نداشت.
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: فرصتی را برای رتق و فتق امور جاری در اختیار داشتم، اما معتقد بودم که به لحاظ اجرایی، جمع این مناصب ممکن نیست. بر همین اساس طی نامه‌ای از محضر معظم له خواستم که با توجه به مدت قلیل باقیمانده از دوره ریاست قوه قضائیه، برای اینکه خللی در امور پیش نیاید و بتوانم بر امور مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان که مسئولیت‌های مهمی در آن‌ها تعریف شده است متمرکز شوم، اگر صلاح می‌دانند قبل از پایان دوره اینجانب، ریاست جدید را منصوب نمایند تا بنده در مجمع و شورای نگهبان برای انجام امور، متمحض شوم. ایشان نیز مانند همیشه با لطف خود این تقاضا را پذیرفتند و حسب اطلاع، ان‌شاءالله طی روز‌های آینده ریاست جدید قوه قضائیه منصوب می‌شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قاعدتاً باید گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله دستگاه قضایی به محضر مردم تقدیم شود، انتشار چنین گزارشی را به فرصتی دیگر در آینده نزدیک موکول کرد و با مروری کوتاه بر اقدامات و خدمات دستگاه قضایی در طول دوران تصدی خود اظهار کرد: اولین نکته، مسئله تحول در منابع انسانی قوه قضائیه است که از ابتدا بر ضرورت آن تأکید کردم. ریشه بسیاری از مشکلات را در کمبود نیروی انسانی به لحاظ کمی و همچنین کاستی‌های کیفی برخی نیرو‌ها از جهات علمی و اخلاقی می‌دانستم و معتقد بودم که اگر یک قاضی یا کارمند در تکریم ارباب رجوع مرتکب تخلفی می‌شود، به ضعف جهات اخلاقی او بازمی گردد.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به رسیدگی به بیش از ۱۶ میلیون پرونده صرفاً در سال ۹۶ خاطرنشان کرد: زمانی که وارد دستگاه قضایی شدم، قریب به ۷ هزار قاضی مشغول کار بودند که البته بخشی از آنان نیز در ستاد فعالیت داشتند. قریب به ۴ هزار قاضی نیز بازنشسته شدند و اگر در آن میزان باقی می‌ماندیم، قطعاً با بحران مواجه می‌شدیم. بنابراین با کمال دقت در مقام جذب قاضی برآمدیم به نحوی که گاهی ۴۰ هزار نفر در آزمون شرکت می‌کردند و از این تعداد پس از طی مراحل فراوان، فقط ۳۰۰ نفر وارد دستگاه قضایی می‌شدند. اینکه برخی افراد می‌گویند چرا قوه قضائیه در جذب قاضی سخت‌گیری نمی‌کند، ناشی از عدم آگاهی آنان است و توجه ندارند که قوه قضائیه دقت لازم را دارد، اما منصب قاضی منصب عظیم و خطیری است و کسی که بر این مسند تکیه می‌زند، بیش از صاحبان مناصب دیگر در معرض خطر و لغزش است.


انتظار به‌حق مردم بیشتر از اقدامات ما بود
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با انواع مفاسد طی ۱۰ سال گذشته از مفاسد اجتماعی گرفته تا مفاسد اقتصادی، خاطرنشان کرد: حسب گزارش‌های نیروی انتظامی، در جرایم خشن تقریباً در همه موارد شاهد کاهش جرایم بوده‌ایم زیرا برخورد‌ها خصوصاً در مورد کسانی که محارب بودند و سلاح به روی مردم می‌کشیدند، سریع و قاطع بود. در مفاسد اقتصادی نیز برخورد‌های گسترده‌ای داشتیم گرچه انتظار به‌حق مردم، برخورد‌های بیشتر است، اما به هر حال ما از جهت عِده و عُده، محدودیت‌هایی داشتیم که واقعاً قابل توجه بود.
آیت‌الله آملی لاریجانی با ذکر مثالی از برخورد با مفاسد اقتصادی در دوران ریاست خود تصریح کرد: فقط در یک فقره که معروف به فساد بزرگ اقتصادی از جانب مه آفرید امیرخسروی و شرکای او بود، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اموال مردم بازگشت که گفتن آن آسان است، اما در مقام عمل، پیچیدگی‌های بسیار و کار‌های کارشناسی طولانی و وسیعی دارد. همین جا باید از آقای سراج رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور که آن زمان به عنوان قاضی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را داشتند تشکر کنم زیرا کار بسیار بزرگی بود و خصوصاً در برهه‌ای به این پرونده رسیدگی می‌شد که مدام ضد انقلاب القا می‌کرد امکان برخورد با مفاسد اقتصادی در جمهوری اسلامی نیست و خود مسئولان را متهم می‌کردند.
۱۰ برابر شدن سرمایه دستگاه قضایی با حساب خاص
رئیس قوه قضائیه با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران دستگاه قضایی برای پرداختن به امور فرهنگی و رفاهی قضات و کارکنان شریف این دستگاه و همچنین تلاش خود و مسئولان قضایی در جهت ارتقای سطح حقوق پرداختی به قضات و کارکنان، بازسازی و نوسازی اماکن قضایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وضعیت برخی دادسراها، دادگاه‌ها و سایر اماکن در دستگاه قضایی، زیبنده این دستگاه نبود و در گستره عظیم جغرافیایی کشور، ساختمان‌های نابسامان و استیجاری زیادی داشتیم که خوشبختانه با تلاش همکاران و بهره‌مندی از آب باریکه بودجه خاص قوه قضائیه توانستیم در این مدت، بیش از یک میلیون متر مربع ساخت و‌ساز داشته باشیم که عمده آن مربوط به نوسازی و تجهیز دادسراها، دادگاه‌ها و ... بوده است. آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: نکته جالب این است که حسب گزارش، تقریباً ارزش ساختمان‌هایی که از طریق بودجه خاص، تأسیس و بازسازی شد، امروز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر زمانی است که سرمایه‌گذاری شده بود. کاستی‌های قوه قضائیه همواره مورد بی‌توجهی بود و هر چه قوه قضائیه در طول ۴۰ سال گذشته گلایه می‌کرد که مشکل دارد، کسی توجهی نداشت، اما خوشبختانه از طریق حساب خاص، این اقدامات در تهران و کل کشور صورت گرفت و بخشی از کمبود‌ها جبران شد که در این زمینه نیز باید از همکارانم قدردانی کنم.
تعمیم یک تخلف به کل، بدتر از حرف‌های ضدانقلاب بود
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما به هیچ عنوان منکر برخی کاستی‌ها نیستیم، اما عده‌ای دائماً یاس و ناامیدی را تزریق می‌کنند و خصوصاً نسبت به دستگاه قضایی اظهارات خلاف واقع دارند. ضد انقلاب بیرونی که مدام در حال پیگیری این پروژه است، اما متأسفانه عده‌ای نیز در داخل، تخریب قوه قضائیه و مسئولان آن را در دستور کار قرار دادند و با ارائه گزارش‌های دروغ و دادن نسبت‌های خلاف واقع، ارزیابی‌های ناعادلانه‌ای را دامن زدند. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این قبیل اقدامات یادآور شد: یکباره می‌گفتند کل دستگاه قضایی را فساد گرفته است. این در حالی است که این همه قاضی شریف و کارکنان سلامت در این دستگاه عظیم مشغول کار هستند و در گوشه و کنار یک مجموعه‌ای با این حجم کار و وظایف، وجود فرد متخلف نیز امر بعیدی نیست. مهم این بود که عمده عزم و اراده دستگاه قضایی بر برخورد با متخلفان استوار بوده است و توسعه یک تخلف به کل دستگاه قضایی، به مراتب بدتر از حرف‌های ضدانقلاب بود.
روسیاهی برای سیاه نما‌ها ماند
رئیس قوه قضائیه با اشاره به رسیدگی قوه قضائیه به بیش از ۱۶ میلیون پرونده صرفاً در طول یک سال، اظهار کرد: برخی همین موضوع را به عنوان نقصی علیه قوه قضائیه مطرح می‌کردند و تلاش داشتند که با سیاه نمایی تمام، زحمات قوه قضائیه را نادیده بگیرند. البته روسیاهی برای خودشان باقی ماند. زیرا افراد آگاه به خوبی می‌دانند که قوه قضائیه، سرریز مسائل جامعه را رسیدگی می‌کند و عمده آنچه به عنوان پرونده وارد این دستگاه می‌شود، ناشی از برخی کاستی‌های اجرایی یا تجاوز افراد به حقوق یکدیگر است که هیچ‌کدام مولود فعالیت‌های قوه قضائیه نیست. البته نحوه برخورد و رسیدگی‌ها بی اثر نیست ولی واقعاً چه میزان از پرونده‌ها حاصل ضعف در این مسئله است؟ اگر کسی دزدی می‌کند، دستگاه قضایی مقصر است؟ اگر به حقی تجاوز می‌شود، قوه قضائیه تقصیر دارد؟ «عدم قناعت به‌حق خود» از اول تاریخ بوده و باز هم هست. اینکه مجاهدت‌های عظیم در دستگاه قضایی نادیده گرفته شود، کاملاً غیرمنصفانه است.
۱۰ سال برای استقلال و اقتدار دستگاه قضا جنگیدم
رئیس قوه قضائیه با تقدیر از تلاش‌های بدنه قوه قضائیه به عنوان سربازان خط مقدم خدمت به مردم در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: بی‌تردید کاستی‌هایی نیز وجود دارد و برخی تأخیر‌ها در رسیدگی به چشم می‌خورد، اما عملکرد قوه قضائیه در سطح کلان، قابل قبول بوده است. آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اینجانب طی ۱۰ سال گذشته برای دفاع از استقلال و اقتدار دستگاه قضایی به معنای دقیق کلمه، جنگیدم. عده‌ای که فکر می‌کردند باید مقابل اقتدار دستگاه قضایی بایستند، کار‌های عجیب و غریبی کردند و افتخار می‌کنم که امروز، قوه قضائیه استقلال و اقتدار خود را بیش از پیش به دست آورده و تابع هیچ کسی نیست.