افتتاح بزرگ‌ترین مزرعه مرغ تخم‌گذار با ۱۰ میلیون قطعه در سال

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه «جوان»، بزرگ‌ترین مزرعه پرورش مرغ مادر تخمگذار کشور با ظرفیت ۸۰ هزار قطعه و با مجموع سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت بیش از ٩ هکتار با حضور رئیس بنیاد شهید و مسئولان سازمان اقتصادی کوثر افتتاح شد. این مجموعه ضمن اشتغالزایی مستقیم برای ۴۰ نفر و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای ۲۰۰۰ نفر، قادر است در هر دوره ٨٠ هزار قطعه مرغ تخمگذار و هر سال ۱۰ میلیون قطعه جوجه مرغ یک‌روزه تخمگذار تجارتی را که معادل ۲۵ درصد از نیاز صنعت مرغ تخمگذار کشور است، تأمین کند.
بنا به گفته مسئولان سازمان اقتصادی کوثر که سهامدار اصلی شرکت مرغک هستند، این مزرعه پرورش مرغ مادر تخمگذار، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص تأمین ایمنی و امنیت غذایی کشور و با هدف مقابله با تهدید‌های خارجی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و همچنین گسترش فعالیت‌های مولد و محرومیت‌زدایی، در منطقه سلطانیه زنجان راه‌اندازی شده‌است.
گفتنی است، این واحد تولید مرغ مادر تخم‌گذار تماماً به دست مهندسان و کارشناسان ایرانی و با استفاده از تجهیزات و مواد داخلی در مدت ۲۴ ماه ساخته شده‌است.
امکان صادرات گوشت مرغ را داریم


در مراسم افتتاحیه این مزرعه پرورش مرغ مادر تخمگذار، مجتبی نوروزی رئیس هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: مجموعه «مرغک» وابسته به سازمان اقتصادی کوثر ۸۵ درصد بازار کشور از نظر تولید اجداد مادری مرغ تخمگذار و گوشتی تأمین می‌کند. نوروزی افزود : بازار جوجه یکروزه در کشور که به ۹۵ میلیون قطعه در ماه می‌رسد، طی چند ماه گذشته به دلیل تغییراتی در قیمت نهاده‌ها، دچار دگرگونی شد. بنابراین مشخص است که اگر ۵ میلیون قطعه جوجه جابه‌جا شود، بازار تعادل خود را از دست می‌دهد.
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر سپس اظهار کرد: برای مقابله با تحریم‌های دشمن سازمان اقتصادی کوثر پیش‌بینی‌های لازم از نظر تولید مرغ و تخم‌مرغ انجام داده‌است. بنابراین با افتخار اعلام می‌کنم اگر به‌رغم تمام تحریم‌ها و حتی اگر وضعیت فعلی پایدار بماند و هیچ توسعه‌ای نداشته باشیم، تا دو سال آینده نه‌تن‌ها توان تولید گوشت مرغ در این مجموعه وجود دارد، بلکه حتی حاضریم گوشت مرغ به کشور‌های همسایه صادر کنیم.
نوروزی افزود : هر دو ماه یک مجموعه تولیدی در زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر افتتاح می‌شود و در زمینه‌های آبزی‌پروری، مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، دام سبک شیری و محصولات زراعت و باغبانی پروژه‌های در دست بهره‌برداری داریم. وی همچنین از راه‌اندازی واحد تولید دام سنگین ورامین در اردیبهشت ۹۸ خبر داد و گفت: واحد‌های تولیدی در منطقه دینه‌ور کرمانشاه و مجموعه پرورش دام سبک مازندران و گلخانه ایلام نیز در دستور بهره‌برداری قرار دارد.
نوروزی همچنین با بیان اینکه ۱۰ میلیون مرغ تخمگذار تجاری در مزرعه مرغک سلطانیه در سال تولید می‌شود، گفت: این جوجه‌های تخمگذار قادر خواهند بود ۲۵ درصد تخم‌مرغ کشور را تأمین کنند و از مجموعه ۴۰ میلیون قطعه مرغ تخمگذار ۱۰ میلیون در این واحد تولید خواهد شد. مدیر عامل هلدینگ کشاورزی کوثر با بیان اینکه هر سال ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود، گفت: در مجموعه مزارع تولیدی سازمان کوثر سالانه ۹۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که می‌تواند ۱۰ درصد نیاز کشور را تأمین کند.
نوروزی تأکید کرد: ما به دنبال رقابت با مردم نیستیم، اما در بخش تولید نژاد مرغ که سرمایه‌بر است، وارد شده‌ایم و با در اختیار قرار دادن نژاد‌ها به متقاضیان، مردم را به تولید ترغیب می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر در ۲۱ هزار واحد مرغ گوشتی کشور میانگین دوره پرورش از ۲/ ۳ دوره در سال به پنج دوره افزایش یابد، می‌توانیم یک میلیون تن مرغ گوشتی کشور را بدون احداث واحد جدید افزایش دهیم.
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر همچنین تصریح کرد: اگر اجازه صادرات مداوم بدهند می‌توانیم سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ به کشور‌های همسایه صادر خواهیم کرد. این به شرطی است که سیاستی یکسان در خصوص صادرات داشته باشیم و با یک بخشنامه به یکباره همه چیز تغییر نکند.