لابی و دعوا برای رسیدن به پرده نوروزی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چرا همه نوروز را می‌خواهند؟!
اکران نوروزی هر ساله از هفته آخر اسفند ماه شروع می‌شود و تقریبا تا دو هفته بعد از پایان تعطیلات ادامه دارد و اغلب فیلم‌های حاضر در این اکران به خاطر فروش مناسب، اکران طولانی‌تری نسبت به دیگر فصول اکران دارند.
اکران نوروز به خاطر همزمانی با تعطیلات سال نو، بیشترین میزان فروش سینما‌ها را در پی دارد. اگرچه در این میان فیلم‌هایی هستند که قابلیت فروش ندارند، ولی به دلیل لابی تهیه‌کننده در نوروز اکران شده و در نهایت با شکست از اکران کنار گذاشته شده‌اند.
اکران نوروز همزمان است با شروع اعمال آیین‌نامه جدید اکران هر سال و البته تعیین قیمت جدید بلیت سینما‌ها که معمولا از روز اول فروردین اعمال می‌شود. همچنین تعیین سرگروه سینما‌ها با اکران نوروزی انجام می‌شود. در سال ۹۶، سینما دارای شش سرگروه بود، امسال با افزوده شدن یک سینما به هفت سینما رسید و احتمالا در اکران نوروز ۹۸، سینما‌های دیگری نیز به جمع سرگروه‌ها افزوده می‌شود. با بالا رفتن تعداد سینما‌های سرگروه از فشار اکران‌ها کاسته می‌شود.


۱۶ فیلم در صف اکران
از فهرست بلندبالای فیلم‌های متقاضی برای حضور در نوبت اول اکران سال ۹۸، ۱۶ فیلم به مرحله نهایی انتخاب رسیدند. فیلم‌های «ایکس‌لارج»، «تگزاس ۲»، «زیرنظر»، «شبی که ماه کامل شد»، «غلامرضا تختی»، «پیشونی سفید ۳»، «دیدن این فیلم جرم است»، «متری شیش و نیم»، «زندانی‌ها»، «رحمان ۱۴۰۰»، «ژن خوک»، «سامورایی در برلین»، «چهار انگشت»، «تیغ و ترمه»، «درخونگاه» و «به دنیا آمدن» در این فهرست دیده می‌شوند. برخی از سایت‌های خبری، اما خبر انصراف چهار فیلم از این فهرست را منتشر کردند که با پیگیری «جوان» مشخص شد این اخبار صحت ندارد و صاحبان این فیلم‌ها منتظرند تا بعد از مشخص شدن رقبای نوروزی تصمیم خود را برای ماندن یا خروج از فهرست اکران نوروزی اعلام کنند. در فهرست ۱۶ تایی نامزد‌های اکران نوروزی موفق‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر دیده می‌شوند و همین موضوع رقابت را تنگ‌تر کرده است.
لابی برای حضور در نوروز
اکران نوروز ۹۸، از آخرین هفته اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود. علی سرتیپی، سخنگوی شورای عالی اکران می‌گوید این اکران‌ها از روز ۲۲ اسفند ماه شروع می‌شود، به عبارتی با به نتیجه نرسیدن جلسه شورای اکران در روز گذشته، حداکثر باید تا جلسه آتی شورا تکلیف اکران‌های جدید مشخص شود و روز‌های پیش رو فرصت طلایی برای لابی‌های پشت‌پرده صاحبان فیلم‌ها جهت جای گرفتن در فهرست نهایی اکران نوروزی است و در این بین بازار اتهام‌زنی میان تهیه‌کننده‌ها هم داغ شده است. یک از سایت‌های نزدیک به تهیه‌کننده‌ای که فیلمش در فهرست ۱۶ نامزد اکران نوروزی است و سابقه حضور و شکست در اکران نوروزی سال‌های قبل را در کارنامه خود دارد، با حمله به یکی از تهیه‌کنندگان مشهور سینما، نوشته که این تهیه‌کننده در حال لابی برای اکران فیلم پسرش است که در آسیای شرقی ساخته شده و متقاضی اکران نوروزی است.
از این دست دعوا‌ها در روز‌های اخیر زیاد دیده می‌شود. تقریباً در سینما همه می‌دانند کدام شرکت پخش‌کننده از قدرت بالایی برای جا دادن فیلمش در اکران نوروزی برخوردار است و از طرف دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، به دلیل وعده‌ای که ابراهیم داروغه‌زاده معاون سازمان سینمایی برای ارجحیت داشتن این فیلم‌ها در اکران نوروزی داده، خود را محق حضور در فهرست نهایی می‌دانند.
شنیده‌های «جوان» حکایت از تلاش ویژه چند چهره تهیه کننده برای کنار زدن رقبا و حضور در اکران نوروزی دارد. از طرف دیگر چند فیلم سینمایی مهم برای حضور در فهرست نوروزی دچار تردید شده‌اند، علت اصلی این تردید نیز امکان شکست در رقابت با آثار کمدی است که از پتانسیل خوب فروش برخوردارند.
تکذیب یک نقل قول
روز گذشته، نقل قولی از ابراهیم داروغه‌زاده منتشر شد مبنی بر اینکه فیلم‌هایی که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند، حق درخواست اکران نوروزی را ندارند.
مهدی صباغ‌زاده، کارگردان و پخش کننده فیلم، در موضعی انتقادی نسبت به این نقل قول، گفت: «من این سخن را به مثابه یک تهدید می‌دانم و در برابر آن موضع دارم؛ اول اینکه در این باره اطلاعیه رسمی ندادند، دوم به شخصه ترجیح دادم در جشنواره حضور نداشته باشم و مورد بعد اینکه ارشاد به ما نامه زد که اگر تمایل به اکران نوروزی دارید، اعلام کنید و ما طبق این نامه درخواست دادیم.» صباغ‌زاده در ادامه گفت: «شنیده‌ام قرارداد اکران نوروزی فیلم‌ها قبل از ورود وزارت ارشاد بسته شده است و اکران‌ها طبق قرار‌های قبلی انجام می‌شود، البته اطلاع دارم جلساتی که این روز‌ها برای تعیین اکران نوروزی پیش می‌رود، بی‌مورد و نمایشی است.»
«جوان» موضوع اظهارات منتسب به داروغه‌زاده را پیگیری کرد و مشخص شد این اظهارات دروغ بوده و حتی داروغه زاده از شنیدن این سخنان منتسب به وی متعجب شده است، با این حال در اوضاع ملتهبی که هر تهیه کننده‌ای دوست دارد فیلمش را به اکران برساند، فضا برای شایعه‌سازی باز است.
تکلیف فیلم‌های در حال اکران چه می‌شود؟!
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش بعد از جلسه روز گذشته شورا که بی‌نتیجه به پایان رسید، در گفت‌و‌گو با رسانه ها، یکی از مسائل حل نشده در این جلسه را تعیین تکلیف سرگروه‌های سینمایی عنوان و به موضوع کف فروش فیلم‌های در حال اکران اشاره کرد. موضوع فروش خوب چند فیلم سینمایی در اکران بهمن و اسفند که هنوز به کف فروش نرسیده‌اند، می‌تواند در تغییر سرگروه‌های سینما‌ها برای نوروز ۹۸ مؤثر باشد؛ اتفاقی که در سال ۹۲ و در زمان اکران فیلم «معراجی‌ها» افتاد و مسعود ده‌نمکی فیلمش را بعد از جشنواره فیلم فجر اکران کرد و با فروش خوبی که داشت توانست در اکران نوروزی نیز تداوم حضور داشته باشد، باز هم در حال تکرار شدن است و چند فیلمی که هنوز بر پرده سینما‌ها هستند، کف فروش‌شان نیفتاده است.