دولت خرید خانه را به رؤیا تبدیل کرده است

سرویس اقتصادی-آمارهای جدید بانک مرکزی از شاخص بهای مسکن در بهمن امسال نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، با 85/1 درصد افزایش، به 9 میلیون و 967 هزار تومان افزایش یافته و متوسط قیمت هر مربع در تهران نسبت به ماه قبل (دی ماه) هم 1/7 درصد بیشتر شده است.
علاوه بر این، آمارهای مذکور نشان می‌دهد تعداد معاملات نیز به طرز محسوسی کاهش یافته و در مقایسه با بهمن سال قبل، با 49/2 درصد کاهش! به 9 هزار 343 مورد رسیده (و به عبارت دیگر، نصف شده) است.
افزایش نزدیک به دو برابری قیمت هر متر مربع مسکن طی یکسال گذشته (بهمن 96 تا بهمن 97) حاکی از این واقعیت است که با توجه به اینکه رشد درآمدی مردم بسیار پایین‌تر از رشد قیمت مسکن است؛ خرید خانه طی سال گذشته عملا به یک رویا تبدیل شده است.
شاهد مثال این نکته هم، نصف شدن معاملات خرید مسکن است که به خوبی نشان می‌دهد افزایش قابل توجه قیمت مسکن باعث شده، خانه دار شدن مردم بیش از پیش به تعویق بیفتد. جالب اینجاست که بخش مسکن مجددا وارد شرایط رکودی شده و با وجود رکود مذکور قیمت‌ها این چنین بالا است.


در این جهت، مهدی مهرپور، کارشناس اقتصادی در صفحه توئیتر خود نوشت: «با این رشد قیمت، آن‌هایی که مستاجر بودند باید با مقوله‌ای به نام خرید خانه خداحافظی کنند.»
یکی از دلایل مهم این افزایش قیمت‌ها، سیاست اشتباه دولت طی پنج سال گذشته بوده که با رها کردن بازار مسکن، زمینه ساز کمبود عرضه در بازار مسکن شده است. به سخن دیگر، دولت بدون تدبیر مناسب برای خانه دار شدن مردم؛ هیچ توجهی نداشت که حداقل با توجه به میزان ازدواج‌های سالانه باید عرضه مسکن افزایش پیدا کند.
تولید 100 هزار واحد مسکن آغاز شده است
در همین زمینه، علیرضا تابش، رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی ویژه معلولان بین بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی کشور، گفت: قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود که عملیات احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن محول شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی در زمین‌های بنیاد مسکن که در اختیار دارد احداث خواهد شد و مابقی زمین‌هایی که سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار دارد، به بنیاد مسکن تحویل و در این زمینه‌ها واحدهای مسکونی موردنظر احداث خواهد شد.رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرح تولید و عرضه مسکن در هفته جاری در مشهد به تعداد ۶۵۸ واحد مسکونی کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: کلنگ ۵۰۰ واحد مسکونی هفته گذشته در استان مرکزی به زمین زده شد.
تابش ادامه داد: اگر چنانچه تامین زمین به موقع انجام شود، دو سال بعد از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل زمین عملیات احداث به پایان خواهد رسید.
رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی بین بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: تاکنون حدود ۶۶۰۰ خانوار دو معلول و بالاتر در روستاها صاحب مسکن شده‌اند که البته از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این تعداد ۳۱۰۰ واحد مسکونی تکمیل و تحویل شده است.
به گفته تابش، قرار است در قالب این تفاهمنامه ۲۵ میلیون تومان وام با نرخ سود ۴ درصد و ۱۵ میلیون تومان وام بلاعوض که ۱۰ میلیون تومان آن را بهزیستی و ۵ میلیون تومان آن را بنیاد مسکن تقبل خواهد کرد. (همچنین) افرادی که در قالب این تفاهمنامه زمین داشته باشند، در زمین آنها این واحدها احداث خواهد شد و افرادی که زمین ندارند با همکاری سازمان بهزیستی زمین رایگان به آنها اعطا خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ رهبر انقلاب به درخواست معرفی زودهنگام رئیس‌جدید قوه قضائیه هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا سرمایه بزرگ ایران و سوریه(یادداشت روز) اخبار ویژه آتش‌بس بین هند و پاکستان شکسته شد/هند بمباران کشمیر را از سر گرفت دولت خرید خانه را به رؤیا تبدیل کرده است ترامپ: من یک انسان بی‌گناه هستم که توسط افرادی فاسد گرفتار شده‌ام! ایران دو دیپلمات هلند را اخراج کرد حالا نوبت پاسخ به فرانسه است آقای «عابر بانک» و همدستانش چگونه بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور می‌زدند؟ اقدامات اخیر رجیستری برای جلوگیری از واردات گوشی قاچاق است تقدیر رئیس ‌‌پلیس پایتخت از افسر وظیفه شناس پلیس راهور ۴۰ راهبرد جهاد علمی در گام دوم انقلاب -۱ با ما در فضای مجازی همراه باشید هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا