«ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات

الهام برخوردار
پایان گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست قوه قضائیه؛ بالاخره تکلیف ریاست قوه قضائیه قبل از شروع سال جدید مشخص شد.
محسنی‌اژه‌ای ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه را تایید کرد. سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه در این قوه باقی خواهید ماند؟ گفت: بنده به نظام بدهکار هستم و باید به نظام خدمت کنم و حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید آقای رئیسی و هم به قوه قضائیه کمک خواهم کرد. محسنی‌اژه‌ای افزود: شاید آقای رئیسی کسی دیگر را برای سخنگویی انتخاب کند لذا چه من باشم و چه نباشم از تمام کاستی‌هایی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم. معاون اول قوه قضائیه افزود: من اگر زنده باشم در قوه قضائیه هستم، خیال‌تان راحت.
پس از وفات آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله آملی لاریجانی با حکم رهبر انقلاب اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان شد. در همین حال باتوجه به پایان یافتن دوران مسئولیت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر رئیس قوه و جایگزینی سید ابراهیم رئیسی قوت گرفت که روز گذشته معاون اول قوه قضائیه به این گمانه‌زنی‌ها مهر تایید زد. حضور آملی لاریجانی در مسند ریاست قوه قضائیه به طور رسمی مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد، اما ممکن است باتوجه به احکام جدیدی که دریافت کرده، پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست خود این جایگاه را ترک کند.


با ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه، می‌توان گفت درواقع این اولین باری است که در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی، کسی بر مسند دستگاه قضا می‌نشیند که پیش از این سابقه حضور در دستگاه را داشته است. ابراهیم رئیسی ششمین قاضی القضات جمهوری اسلامی در عمر چهل ساله آن است. تولیت آستان قدس رضوی و داماد احمد علم‌الهدی، درواقع بیشترین سابقه کاری در دستگاه قضایی را دارد. دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه ازجمله مسئولیت‌های رئیسی در این دستگاه در سه دهه اخیر بوده است. او هم‌اکنون علاوه بر تولیت آستان قدس رضوی، دادستان کل ویژه روحانیت و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است.
نگاهی به روسای قوه قضائیه
رئیس قوه ‌قضائیه در ایران از سوی رهبری انتخاب می‌شود و دوره ریاست او بر این سازمان ۵ ساله است. رئیس قوه ‌قضائیه باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر باشد. سید محمد بهشتی نخستین رئیس دستگاه قضا در ایران بود. او اسفند سال ۱۳۵۸ به این سمت رسید و تا ۷ تیر ۱۳۶۰ و حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در ریاست این قوه باقی ماند. سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از تیر ۱۳۶۰ تا ۲۳ مرداد ۱۳۶۸ رئیس این قوه باقی ماند. پس از او محمد یزدی از ۲۴ مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۷۸رئیس قوه قضائیه شد. سیدمحمود هاشمی شاهرودی نیز یک دوره ده ساله دیگر رئیس قوه قضائیه ایران بود؛ از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۸۸. صادق آملی لاریجانی نیز از ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ تا به امروز ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته است.
سید ابراهیم رئیسی کیست؟
سید ابراهیم رئیسی، مدت‌ها از مدیران ارشد قوه قضائیه بوده است اما او هم سال ۹۶ به عنوان نامزد اختصاصی اصولگرایان در انتخابات مقابل حسن روحانی قرار گرفت و همین مسئله باعث شده ناظران سیاسی معتقد باشند ممکن است این سابقه در بی‌طرفی قوه قضائیه اثرگذار باشد. درواقع نام رئیسی در انتخابات ۹۶ بیش از دیگر زمان‌ها به گوش رسید. درواقع نام سید ابراهیم رئیسی تا پیش از انتخابات ٩۶ بیشتر به‌عنوان یک چهره با پیشینه قضائی و نه لزوما سیاسی آنهم نه چندان معروف شناخته شده بود.
ورود سید ابراهیم رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد. اما هنوز چند ماهی از این دوره نگذشته بود که با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیت‌الله قدوسی دادستان کرج شد. سال ۶۴ آغاز مدیریت قضائی رئیسی در تهران بود چراکه رئیسی در همین سال عهده‌دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.
با گذشت ۳ سال از این تاریخ و در سال ۱۳۶۷ مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی‌(ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها ازجمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد. بعد از آن هم امام خمینی(ره) چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی به وی محول کردند.
بعد از رحلت حضرت امام(ره) و آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، رئیسی با حکم آیت‌الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال ۱۳۸۳ عهده‌دار بود.
رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز دادستان کل کشور بود. همچنین وی از سال ۱۳۹۱ تاکنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت و در نهایت با رحلت آیت‌الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.
حال که رفتن ابراهیم رئیسی از آستان قدس قطعی شده است، این سوال مطرح می‌شود که چه کسی جایگزین تولیت آستان قدس خواهد شد؟ در این خصوص رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. اما آنچه تاکنون به عنوان گزینه‌های محتمل‌تر مطرح شده‌اند سه نفر هستند ازجمله آیت‌الله سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام محمدی سیرت رئیس سابق سازمان اوقاف که جای خود را به حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی داد.
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!