مسکو: نمی‌گذاریم امریکا در ونزوئلا مداخله نظامی کند

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری روسی تاس، «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه دیروز به «دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «روسیه هر کاری که امکان داشته باشد صورت می‌دهد تا مانع از مداخله نظامی امریکا در ونزوئلا شود.»
ماتوینکو افزود: «ما از اینکه امریکا هر گونه تحرکی در زمینه کشتار و یافتن دلیلی برای مداخله نظامی در ونزوئلا بیابد، بسیار نگرانیم، اما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مانع چنین چیزی شویم.»
از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شنبه شب در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا، دخالت آشکار این کشور در امور ونزوئلا را محکوم و تأکید کرد که آینده ونزوئلا باید بر اساس تصمیم مردم این کشور تعیین شود. آبرامز شامگاه جمعه طی کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه امریکا در واکنش به صحبت‌های سرگئی لاوروف درباره طرح واشنگتن برای مداخله نظامی در ونزوئلا گفت: «گمان نمی‌کنم که او واقعاً باور داشته باشد که ما می‌خواهیم آن کار (مداخله نظامی) را انجام دهیم. همه گزینه‌ها روی میز است، اما تمایل داریم فعلاً از گزینه‌های اقتصادی و دیپلماتیک و دیگر اقدامات مناسب استفاده کنیم.»
از حدود یک ماه قبل در ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان که ریاست مجمع ملی این کشور را برعهده داشت، با حمایت‌های امریکا ضمن به‌راه انداختن آشوب‌ها و اعتراضاتی علیه دولت مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و سعی داشت علیه دولت قانونی ونزوئلا کودتا کند.


اروپا هشدار داد
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «هر اقدامی که آزادی، امنیت یا فردیت خوان گوایدو (رهبر معارضان غربگرای ونزوئلا) را خدشه‌دار کند به معنای افزایش چشمگیر تنش خواهد بود.»
وی افزود: «اعضای مجلس ملی طبق قانون اساسی دارای مصونیت هستند که این موضوع باید به طور کامل رعایت شود. نمایندگان باید در شرایطی باشند تا بدون نگرانی درباره خود و خانواده‌شان به مأموریت‌شان بپردازند.»
از ماه ژانویه که گوایدو خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد، کشور‌هایی نظیر روسیه و چین تأکید کردند او باید مشکلاتش با مادورو را با مذاکره حل و از دعوت طرفدارانش به خیابان اجتناب کند. اما از سوی دیگر امریکا با تهدید نظامی دولت رسمی ونزوئلا تلاش دارد بر آتش اختلافات بیفزاید.
امریکا در ماه گذشته میلادی محموله‌ای از به اصطلاح کمک‌های مردمی به مرز‌های ونزوئلا فرستاد، اما مادورو اعلام کرد نیازی به کمک امریکا ندارد، زیرا به عقیده وی واشنگتن از کشورش میلیارد‌ها می‌دزدد و خرده نان تعارف می‌کند.
گوایدو در پاسخ به این کار دولت، به مرز کلمبیا رفت، اما نتوانست راهی برای ورود کمک‌های امریکا به داخل خاک ونزوئلا باز کند. پس از آن نیز سفرش به «بوگوتا» پایتخت کلمبیا و برزیل در حالی که ممنوع‌الخروج شده بود، نتیجه‌ای در بر نداشت. در چنین شرایطی رهبر اپوزیسیون ونزوئلا تأکید کرد پس از تکمیل سفرش به اکوادور به کشورش باز می‌گردد و گمانه‌زنی درباره احتمال رویارویی با دولتی که او تلاش دارد ساقط کند، افزایش می‌یابد.
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا پس از نشست با لنین مورنو، رئیس‌جمهور اکوادور تأکید کرد: «من از اکوادور، بازگشتم به خانه را اعلام می‌کنم.» او همچنین خواستار برپایی اعتراضاتی در روز دو شنبه و سه شنبه در ونزوئلا شد که مصادف با فصل کارناوال‌های این کشور می‌شود.
گوایدو که خودش را «رئیس‌جمهور موقت» نامیده است و امریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر او را به رسمیت می‌شناسند، درباره زمان دقیق بازگشت خودش اظهارنظری نکرده است. ادوارد رودریگز، سخنگوی او می‌گوید: احتمال بازگشت او در روز دو شنبه وجود دارد.