تغییر؛ پیام انتخابات اتاق بازرگانی


گروه صنعت، معدن و تجارت: روز شنبه، سه هزار و 417 تن از فعالان اقتصادي در تهران پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا نمايندگان خود در پارلمان بخش خصوصي را انتخاب کنند؛ شرکت کنندگان، مهمترين خواسته‌هاي خود از منتخبان را «ساماندهي اقتصاد»، «ارتباط با کشورهاي همسايه»، «عبور از منافع فردي» و «انتقال خواسته‌هاي بخش خصوصي» ذکر کردند. به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، ائتلاف براي فردايي‌ها هفته پيش در خانه امين الضرب، دور هم جمع شدند و عکس يادگاري گرفتند و عهد بستند که «راهي که براي ساختن فرداي ايران آغاز شده را با انسجام و استحکامي‌بيشتر پي گيرند». «ائتلاف براي فردا» نام جريان و جمعي از فعالان اقتصادي است که از دوره هشتم اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران براي ورود به پارلمان بخش خصوصي با شال‌هاي «آبي فيروزه اي» پا به ميدان رقابت گذاشتند و امسال نيز با آرايشي ديگر و با غيبت چهره‌هاي معروفي همچون «پدرام سلطاني» در انتخابات شرکت کردند. رقابت انتخاباتي فعالان اقتصادي در تهران، امسال در قالب سه ائتلاف اصلي جريان «ائتلاف براي فردا»، «پيشگامان تحول» و «تشکل‌ها و کارآفرينان اقتصاد ملي» شکل گرفت. اين انتخابات از صبح روز شنبه در هتل لاله تهران آغاز و تا ساعت 19 و 30 دقيقه ادامه داشت و بالاخره، ساعتي پيش، «ابراهيم بهادراني» رئيس هيات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران نتايج آن را اعلام کرد. در فهرست نخست – يعني ائتلاف براي فردا - مسعود خوانساري، سيده فاطمه مقيمي، ناصر رياحي، محمدرضا انصاري، عباس آرگون، محمد لاهوتي، سيد رضا رضي ميري، افشين کلاهي، محمد اميرزاده، شهاب جوانمردي، سيد مجيد صدري، محمدرضا طلايي، مجيد حسين نژاد، مهدي شريفي نيک نفس، مهرداد عباد، مهدي فنايي براي بخش بازرگاني نامزد شده بودند که همه آنها توسط فعالان اقتصادي انتخاب شدند.

  • ناکامان انتخابات نهم

در فهرست دوم يعني يعني ائتلاف «پيشگامان تحول»، افرادي چون «اسداله عسگراولادي»، «سيد حميد حسيني»، «مجيدرضا حريري»، «محمدرضا بهزاديان» و «محسن مهرعليزاده» حضور داشتند که نتوانستند به نهمين دوره از هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران راه يابند. فهرست سوم يعني جريان «تشکل‌ها و کارآفرينان اقتصاد ملي» نيز در اين انتخابات شکست خورد و افرادي چون «يحيي آل اسحاق» و «علي نبي خاموشي» نتوانستند راهي پارلمان بخش خصوصي شوند.

  • به دنبال ارتباط با کشورهاي همسايه باشند

در ساعت‌هاي اخذ راي، خبرگزاري ايرنا با تعدادي از شرکت کنندگان در اين انتخابات گفت و گو کرد و مهمترين انتظارات آنها از نمايندگان دوره نهم اتاق بازرگاني را جويا شد.

«حميدرضا صيفي» يکي از فعالان بخش خصوصي به ايرنا، گفت: تجار و بازرگانان بايد با 15 کشور هم مرز با ايران براي صدور کالا و خدمات فني ومهندسي وارد ارتباط عملياتي شوند.

  • شاخص‌هاي اقتصادي را با شاخص سياسي متر نکنيم

«يحيي آل اسحاق» - که خود يکي از نامزدهاي انتخاباتي اين دوره بود - در گفت و گو با ايرنا، گفت: اتاق نهم نبايد اتاق سياسي، بلکه بايد اتاق اقتصادي باشد تا بسياري از مشکلات حل شود.

«پدرام سلطاني» که هم اکنون نائب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران را به عهده دارد، در اين خصوص گفت: جايگاه اتاق در دو سه دوره گذشته تغيير کرده، اما هنوز نقشي محدود در تصميم سازي‌ها دارد که اين مساله قابل حل است؛ اتاق به عنوان بازيگري فعال، بايد براي رسيدن به اين گفتمان و تغيير پارادايم فعاليت کند.