راه بلدهای حرفه‌ای

Waze  نرم‌افزاری بر مبنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی است که از سیستم ناوبری گام‌به‌گام استفاده می‌کند. اپلیکیشن ویز بهترین مسیر را از مبدأ تا مقصد و همچنین نقاط پرترافیک و بسته‌شدن جاده‌ها را لحظه‌به‌لحظه به کاربران اطلاع می‌دهد.
این نرم‌افزار توسط یک شرکت استارت‌آپ اسراییلی به نام ویز ایجاد شد و گوگل در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۳، ویز را به قیمت ۱٫۰۳‌میلیارد دلار آمریکا خریداری کرد.
ویز اطلاعات نقشه، زمان سفر و اطلاعات ترافیکی را از کاربران جمع‌آوری می‌کند و به سرورهای ویز بدون هیچ هزینه‌ای می‌فرستد. کاربران ویز یا «ویزرها»  می‌توانند تصادفات، ترافیک، سرعت و دوربین‌های پلیس را گزارش دهند و از طریق ویرایشگر نقشه آنلاین می‌توانند جاده‌ها، نشانه‌ها، شماره‌های خانه و غیره را به‌روزرسانی کنند. سپس ویز براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، در موقعیتی قرار می‌گیرد که مسیریابی و به‌روزرسانی‌های ترافیکی در زمان واقعی را ارایه می‌دهد. ویز همچنین می‌تواند ایستگاه سوخت را در نزدیکی کاربر یا در طول مسیر خود تشخیص دهد.
ویز را می‌توان در هر نقطه از جهان استفاده کرد، اما نیاز به کاربران اولیه کافی برای ایجاد نقشه‌ها و به‌طور مداوم به‌روزرسانی داده‌ها برای آن مفید است. در حال حاضر تنها ۱۳ کشور دارای نقشه پایه کامل هستند، دیگران به‌طور کامل نقشه‌برداری شده‌اند و نیاز به کاربران برای ضبط جاده‌ها و ویرایش نقشه‌ها دارند.


ویز با استفاده از ناوبری صحیح صدا، ترافیک در زمان واقعی و سایر هشدارهای مکان خاص کاربران را تشویق می‌کند تا با ارایه امتیازات ترافیک، خطرات جاده‌ای را گزارش دهند. افزودنی‌ها توابع را گسترش می‌دهند و این تعامل را با برنامه شخصی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال افزونه‌ها می‌توانند دوستان فیس‌بوک را به ویز متصل کنند.
ویز با اختراع برنامه شهروندان متصل  (CCP)، یک برنامه به اشتراک‌گذاری داده رایگان را که توسط بیش از ۲۰۰ دولت، ادارات حمل‌ونقل و شهرداری‌ها برای تجزیه و تحلیل ترافیک، برنامه‌ریزی جاده‌ها و اعزام نیروی کار اضطراری مورد استفاده قرار گرفته، آغاز کرده ‌است. در ‌سال ۲۰۱۴، ریودوژانیرو شروع به جمع‌آوری داده‌ها برای سیستم مدیریت ترافیک خود کرد. ریو از اطلاعات زمان واقعی رانندگان استفاده می‌کند که از برنامه ناوبری Waze و عابران پیاده استفاده می‌کنند که از Moovit برنامه حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. ریو همچنین با صاحبان برنامه دوچرخه‌سواری Strava  صحبت کرد تا حرکات دوچرخه‌سواران را کنترل کند. مشخص شد که اگرچه در ابتدا داده‌هایی که برنامه‌ها به اشتراک گذاشته بودند، ناشناس بود، شناسایی دقیق‌تر ممکن بود، اگر مردم از طریق گوشی‌های هوشمند خود نظارت داشتند و مزایای آن را می‌دیدند. انتقاد به ویز نگرانی‌هایی درباره این‌که برنامه‌های موجود روی گوشی‌های هوشمند می‌تواند برای کنترل حرکات توسط افراد قابل شناسایی مورد استفاده قرار گیرد، ابراز شده است.
بعضی از طرفداران ایمنی جاده، نسبت به چشم‌انداز بیشتر رانندگان با استفاده از ویز ابراز نگرانی کرده‌اند که گفته می‌شود توانایی آنها را با تکان‌دادن آیکون‌ها و اعلان‌ها منحرف کرده و آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.
دسامبر ۲۰۱۴، در نامه‌ای که به گوگل ارسال شد، فرمانده پلیس لس‌آنجلس درباره ویژگی پلیس‌یاب شکایت و ادعا کرد که «می‌تواند توسط کسانی که با هدف جنایتکارانه در معرض خطر افسران پلیس و جامعه هستند» مورد سوءاستفاده قرار گیرد. گفته می‌شود اسماعیل برینسلی، که در آن ماه دو نفر از افسران پلیس نیویورک را کشت و به قتل رساند، از برنامه ویز قبل از قتل استفاده کرده بود و یک عکس از ساعت‌ها قبل از تیراندازی از نرم‌افزار در حساب کاربری خود داشت. کاربران می‌توانند حضور افسر را با یک آیکون کوچک نشان دهند و مشخص کنند که افسران قابل مشاهده یا پنهان هستند. LAPD در میان آژانس‌های پلیس دیگر، به گوگل برای غیر فعال کردن ویژگی در برنامه فشار آورد. گوگل می‌گوید که دانستن موقعیت یک افسر ترویج رانندگی امن‌تر است.
در ژانویه‌ سال ۲۰۱۲، این برنامه ۱۲‌میلیون‌بار در سراسر جهان دانلود شد. در ژوئیه ۲۰۱۲ ویز اعلام کرد که به ۲۰‌میلیون کاربر دسترسی داشته ‌است؛ نیمی از آنها در 6ماه گذشته ‌استخدام شده‌اند. به گفته یاهو از ژوئن ۲۰۱۳ حدود ۵۰‌میلیون کاربر ویز وجود داشتند. خریداری توسط گوگل با توجه به شایعات، فیس‌بوک و سایر شرکت‌ها علاقه‌مند به خرید ویز بودند، اما توافق نکردند. در ماه ژوئن ۲۰۱۳ اعلام شد گوگل ویز را ۱٫۳‌میلیارد دلار خرید و اطلاعات اجتماعی را به کسب‌وکار نقشه‌برداری آن اضافه کرد؛ بعد معلوم شد که قیمت واقعی ۹۶۶‌میلیون دلار بود.
در ماه ژوئن ۲۰۱۳، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده به بررسی این‌که خرید گوگل از ویز ممکن است نقض قانون رقابت باشد، پرداخت. ویز یکی از رقبای بسیار کمی در بخش نقشه‌برداری تلفن همراه به گوگل‌مپس خود گوگل بود. اداره تجارت عادلانه انگلیس و سازمان ضد تروریستی اسراییل همچنین آن را مورد بررسی قرار دادند و اجازه خرید را گرفتند.