ما گلرها تافته جدابافته‌ایم

شهروند| حاشیه در فوتبال ایران فراوان است. فقط کافی است با دقت بگردید تا پیدا کنید. مثلا می‌دانستید که دروازه‌بان‌هایی در فوتبال ایران هستند که مارک لباسشان در بازی‌های رسمی باشگاهی با سایر بازیکنان متفاوت است؟ این درحالی است که یک فوتبالیست حرفه‌ای باید به قراردادهای اسپانسرینگ باشگاه  احترام کامل بگذارد و برند لباسی را بر تن کند که سایر بازیکنان از آن استفاده می‌کنند. درواقع دروازه‌بان‌ها می‌توانند اسپانسر دستکش جداگانه داشته باشند،‌ ولی این‌که با پوشیدن لباس متفاوت خودشان را تبدیل به یک تافته جدا بافته کنند‌، اتفاقی است عجیب که معلوم نیست چرا هیچ رسیدگی هم به آن نمی‌شود. در این گزارش به این دروازه‌بان‌ها پرداخته‌ایم!
فروزان؛ نایکی و آدیداس اختصاصی با اسم خودش!
در تراکتورسازی تبریز همه بازیکنان لباس مجید می‌پوشند و یک نفر نایکی یا آدیداس! آن یک نفر هم کسی نیست جز محسن فروزان که همیشه باید یک حاشیه کنارش باشد! فروزان بدون حاشیه اصلا نمی‌تواند فوتبال بازی کند. او یا باید به خاطر همسرش وارد حاشیه شود یا اختلافاتی که درون تیم‌های باشگاهی خود پیدا می‌کند یا با تغییر تیم‌های مداوم! حالا هم معلوم نیست وقتی محمدرضا زنوزی، مالک متمول باشگاه تراکتورسازی برای بازیکنان تیم خود از برند ایرانی مجید لباس خریداری می‌کند،‌ چرا محسن فروزان حاضر نیست از تولیدات این شرکت استفاده کند؟ فروزان در تمام مسابقاتی که برای تراکتورسازی به میدان رفته از دو رنگ سبز و مشکی لباس و شورت ورزشی برند معروف نایکی و در برخی مسابقات آدیداس استفاده کرده و هیچ‌کسی هم در تیم کاری به کار او نداشته است. البته مجید برای همکاری با تراکتورسازی به تیم پول خاصی پرداخت نمی‌کند و مدیران این باشگاه از برند مجید لباس خریداری می‌کنند. به همین ترتیب وقتی قرارداد اسپانسرینگ خاصی در میان نیست‌، فروزان بدون مشکل به پوشیدن لباس نایکی ادامه می‌دهد.
گوهری جوان و نایکی سبزرنگ!


به جز فروزان، یک دروازه‌بان لیگ برتری دیگر هم هست که از باکیفیت‌ترین لباس دروازه‌بانی شرکت نایکی استفاده می‌کند. احمد گوهری، دروازه‌بان جوان و آینده‌دار پارس‌جنوبی جم که در 10 هفته ابتدایی مسابقات گلر شماره یک این تیم بود و رحمان احمدی باتجربه را نیمکت‌نشین کرد، از لباس‌های شرکت نایکی در بازی‌های این تیم استفاده می‌کرد. البته الان گوهری مدت‌هاست  که تبدیل به یک دروازه‌بان نیمکت‌نشین شده و فرصت بازی‌کردن با پیراهن نایکی را پیدا نمی‌کند. در پارس رحمان احمدی اما از لباس‌ شرکت مجید مثل سایر بازیکنان استفاده می‌کند.
رحمتی؛ با پوما به عشق بوفون
مهدی رحمتی زمانی با شرکت پوما قرارداد اسپانسرینگ امضا کرده‌ بود و تا مدت‌ها در شرایطی درون دروازه استقلال قرار می‌گرفت که آرم لباس او با سایر بازیکنان فرق می‌کرد. درواقع بیشترین سروصدا مربوط به تفاوت مارک لباس دروازه‌بان‌ها با بازیکنان مربوط به همین مهدی رحمتی بود که تا چند سالی در فوتبال ایران خبرساز بود. او بعد از سختگیری‌های صورت گرفته برای مدتی یک لباس پوما یقه‌دار را زیر لباس اصلی تیم می‌پوشید. منتهی الان مدتی است که این حاشیه برای او تمام شده و امسال از لباس‌های دروازه‌بانی شرکت لینینگ اسپانسر باشگاه استقلال استفاده می‌کند.
بیرانوند؛ ترجیح یوسف‌جامه به لینینگ!
داستان علیرضا بیرانوند با باشگاه پرسپولیس اما متفاوت است. بیرانوند در هفته‌های ابتدایی فصل جدید از لباس‌های مجید استفاده می‌کرد و پس از مدتی با توافقی که با مسئولان شرکت یوسف‌جامه داشت،‌ به یک‌باره لباس‌های دروازه‌بانی خود را از این شرکت تهیه کرد. این درحالی است که باشگاه پرسپولیس با شرکت چینی لینینگ قرارداد اسپانسرینگ رسمی دارد و این شرکت علاوه بر لباس سالانه چیزی حدود 2‌میلیارد تومان پول نقد هم به باشگاه طبق شنیده‌ها پرداخت می‌کند. در این مدت‌ عوامل شرکت لینینگ در مکاتبات و جلسات خود با شرکت مبنا توسعه اسپانسر پرسپولیس به صورت رسمی به اقدام غیرحرفه‌ای بیرانوند اعتراض رسمی و اعلام تعیین خسارت کرده‌اند! درباره بیرانوند اما نکته قابل تامل اینجاست که شنیده می‌شود او از شرکت لینینگ درخواست انعقاد قراردادی جداگانه و دریافت پولی قابل توجه برای بر تن کردن محصولات این شرکت کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که او طبق قرارداد بازیکن پرسپولیس است و موظف بوده به قراردادهای اسپانسرینگ باشگاه احترام بگذارد. مدیران لینینگ هم که سالانه پول به باشگاه پرداخت می‌کنند دلیلی نداشت که با این درخواست موافقت کنند و پولی جداگانه به بیرانوند بدهند! این قضیه درنهایت واکنش ایرج عرب، سرپرست باشگاه پرسپولیس ،که از این ماجرا خبر نداشت، را به دنبال داشت. عرب همین چند روز قبل در واکنش به اقدام بیرانوند تأکید کرده تمام بازیکنان باید به قرارداد اسپانسرینگ باشگاه احترام بگذارند و از لباس‌های لینینگ استفاده کنند، وگرنه جریمه خواهند شد. به این ترتیب باید دید بیرانوند در بازی‌های بعد به این رفتارهای خود ادامه خواهد داد یا قید خواسته نامعقول خود را می‌زند!
توضیح یک مسئول
بد نیست بدانید که مسئولان سازمان لیگ هم برای چنین اتفاقاتی معمولا جریمه و سختگیری به خرج نمی‌دهند. سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این‌باره به «شهروند» گفت: «این‌که برند لباس دروازه‌بان تیم‌ها با بازیکنان متفاوت باشد بی‌قانونی مطلق نیست. اتفاق بهتر و عاقلانه و حرفه‌ای این است که بازیکنان همه از یک برند لباس که با باشگاه قرارداد همکاری دارد، استفاده کنند اما برای ناظران ما در مسابقات بیشتر رنگ لباس دروازه‌بان‌ها مهم بوده نه مارک لباس آنها و درباره مارک لباس سختگیری نداشته‌اند.»