توقف ثبت رای جشنواره جام‌جم

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از ارسال پیامک شرکت در مسابقه بهترین برنامه‌های صدا وسیما گفتند
درحالی که اصلا در آن شرکت نکرده بودند




آفتاب یزد-گروه شبکه: جشنواره تلویزیونی جام جم هر ساله بهترین برنامه‌های پخش شده از صدا و سیما را از طریق رای مردمی انتخاب می‌کند؛ اما اتفاقی عجیب در بخش «برنامه‌های شاخص» موجی از انتقادها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام صداوسیما روانه ساخت.
در حالی که ‏در نظرسنجی برترین‌های برنامه‌های صداوسیما «نود» با فاصله زیاد در رتبه اول بود، به یک‌باره در عرض یک روز «برنده باش» از این برنامه پیشی گرفت و با تغییر چند صد هزار رای به ناگهان در صدر جدول برنامه‌ها و به جای نود نشست! اتفاقی عجیب که احتمالا می‌تواند اصالت کل نظرسنجی را زیر سوال ببرد.
با داغ شدن تب این موضوع در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطرح شدن چرایی آن، دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم گفت بلافاصله بعد از آگاهی از این نقص فنی تا بررسی کامل پیامک‌های مشکوک متوقف کردیم.

>شرکت در برنامه بدون ارسال پیامک!
از سویی دیگر تعداد زیادی از دارندگان تلفن همراه در حالی پیامک تایید رای به برنامه «برنده باش» را دریافت کردند که یا اصلا در این رای‌گیری شرکت نکرده بودند و یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. مخاطبانی که بهت و حیرت خود را در صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی ابراز کردند و با تعجب نوشتند که چطور وقتی به برنامه دیگری رای داده‌اند یا اصلا مخاطب تلویزیون نیستند و در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند، این پیامک را دریافت کرده‌اند.
برخی نیز به این مطلب اشاره کرده اند که پیشتر به برنامه «نود» رای داده‌اند اما دوباره پیامکی برای آنها ارسال شده که در آن اعلام شده است رایشان به برنامه «برنده باش» بوده!
عده‌ای از کاربران هم با مراجعه به سایت و صفحات مرتبط با این نظرسنجی که هر ساله انجام می‌شود، از تغییر جای برنده آن نوشتند. چیزی که در صفحه اینستاگرامی برنامه خیابان جام جم که هر روز برندگان این نظرسنجی را منتشر می‌کند، مشهود است، آخرین نتیجه‌ای که در پست‌های این صفحه منتشر شده، مربوط به چهارم‌اسفند بوده که برنامه «نود» با کسب بیش از ۳۰درصد آرای مردمی، پیشتاز و «برنده باش» با ۲۶ درصد آرا در ردهدوم قرار داشت.
کاربری در زیر همین پست اینستاگرامی نوشت: « متاسفانه من اصلا به هیچ برنامه ای رای ندادم ولی دیشب به هر دو خط من مسیج آمد
که رای شما به
برنده باش ثبت شد!
آخرین نتیجه این نظرسنجی اما در استوری این صفحه منتشر شده و مربوط به ساعت ۲۱ شب دهم اسفند است یعنی ساعتی بعد از انتشار اعتراضاتی که کاربران در صفحات مجازی برای دریافت پیامک عجیب داشتند. نتیجه نظرسنجی به یک‌باره خبر از جابجایی دو گزینه اول برنامه‌های شاخص، یعنی «برنده باش» و «نود» می‌دهد و این نکته‌ای است که باعث شده اعتراضات مخاطبانی که رای‌شان برنامه «نود» بوده و به یک‌باره پیامک تایید رای به «برنده باش» دریافت کرده‌اند، بیشتر شود.
کاربری با واکنش به این موضوع در توئیتر به میزان رای داده شده اشاره کرد و نوشت: « در تمام بیست روز گذشته یک میلیون نفر به «برنده باش» رای دادند و در ۴۸ساعت گذشته یک میلیون و هفتصد هزار رای به یک میلیون رای قبلی اضافه شد.»
کاربر دیگری هم نوشت: « دور دوم که به نود رای دادم یه اس ام اس اومد رای شما به «نود» ثبت شد و بعدش یه اس اومد رای شما به «برنده باش» ثبت شد در حالی که من اصلا
نمیدونم کد رای دادن به برنده باش
چی هست و اصلا رای ندادم بهش.»
برخی از مخاطبان هم با تگ کردن آذری جهرمی از او خواسته‌اند که به این موضوع ورود کرده و ببیند که چگونه به شماره‌های آنها دست پیدا کرده‌اند و آنها را ناخواسته در این نظرسنجی شرکت داده اند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره اعلام کردند که اگر قرار بود برنامه‌ای که مسئولان برگزارکننده این مسابقه به آن علاقه دارند، به عنوان برنامه شاخص شناخته شود یا شاید هم برنامه‌ای که دوست ندارند و مردم دوست دارند، شاخص نشود، چه نیاز به برگزاری چنین مسابقه‌ای بود؟
یک کاربر هم نوشت: « گفته‌شده به‌خاطر فاصله بالای برنامه نود و فردوسی‌پور با سایرین بوده که عده‌ای تصمیم به دستکاری آرا وتبلیغات پیامکی به نفع مسابقه برنده باش برای همان دیتابیس شرکت‌کنندگان گرفتند!! مشترکانی که از آنها سوءاستفاده شده قصد شکایت و امضای طومار دارند؟»

>توقف رای گیری تا بررسی موضوع
بعد از بازتاب این موضوع در رسانه‌ها و اعتراض برخی از مخاطبان، مسعود احمدی‌افزادی دبیر جشنواره «جام جم» به خبرگزاری مهر گفت: «ما در دبیرخانه جشنواره جام‌جم هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و طی جلسه‌ای به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازیم و به طور جدی نسبت به این مسئله اقدام خواهد شد. ما همه مسیرهایی را که منجر به ثبت رای می‌شود بررسی کرده تا هر کجا اخلالی دیده شود جلوی آن را بگیریم و قطعا تلاش ما بر این است که تک‌تک رای‌های مردمی به دقت و با شفافیت و حساسیت حفاظت شود. حوزه انفورماتیک جشنواره «جام جم» در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه ۱۰ اسفندماه متوجه این اخلال در رای گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است.
دبیر جشنواره جام‌جم ضمن تاکید بر اینکه عوامل برنامه «برنده‌باش» در این اخلال هیچ نقشی نداشته‌اند، گفت: ثبت آرا همچنان متوقف است تا ما ببینیم مشکل چیست و از کجا این اتفاق رخ داده است.