بازگشت بحران به شبه جزیره؟

بعد از آنکه نشست مذاکرات میان ترامپ و کیم در هفته گذشته زودتر از وقت موعد به پایان رسید و رئیس جمهور آمریکا ویتنام را زودتر از اعلام قبلی ترک کرد آن هم بی‌آنکه کره شمالی و آمریکا به توافقی برسر میزان رفع تحریم‌ها‌ و تعطیلی سایت‌ها‌ی هسته‌ای کره شمالی برسند، برخی رسانه‌ها‌ از احتمال پایان این مذاکرات و بازگشت به شرایط قبل از این دیدارها و آغاز تهدیدات موشکی کره شمالی سخن می‌گویند و می‌نویسند که روابط دو کشور به بحرانی ترین حالت ممکن بازمی‌گردد. اما من با این موضوع مخالف هستم. برای این مخالفت چند دلیل وجود دارد. نخست تاکیدی که آمریکا برادامه مذاکرات در دوره‌های بعدی داشت. دوم توافق دوطرف مبنی بر پایان آزمایش‌ها‌ی موشکی کره شمالی و البته مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی. موضوعاتی که خودشان یک دستاورد در مذاکرات هفته گذشته محسوب می‌شوند.
نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی، ترامپ واقعا تلاش دارد تا با کنار آمدن با کره شمالی بتواند یک برگ برنده برای انتخابات 20 ماه آینده داشته باشد. صلح با کره شمالی برای ترامپ اهمیت بسیاری دارد. مسئله دیگر اینکه کره شمالی پیش از مذاکرات و دیدارها و در زمان تنش با آمریکا اعلام کرده بود که من با موشک‌ها‌وایی را می‌زنم و همین تهدید باعث نگرانی‌ها‌ی مردم آمریکا شد.
از سویی کره شمالی هم به دلیل وضعیت بسیار ملالت باری که از لحاظ اقتصادی و معیشتی دارد اساسا نمی‌تواند به وضعیت بودن در تحریم‌ها ادامه بدهد. از همین رو به نظر می‌آید که در آینده آمریکایی‌ها‌ به چینی‌ها‌ امتیازات بیشتری می‌دهند تا از طریق چینی‌ها‌ به کره‌ای‌ها فشار مضاعفی بیاورند.
هرچند تاکید ترامپ مبنی بر اینکه از کره می‌خواهد تمام تاسیساتش را نابود کند تا تحریم‌ها‌ را بردارد، اظهارات ناصواب و غیرمنطقی‌ای است.


در شرایط فعلی راهی که ترامپ بتواند از طریق آن به کره‌شمالی نزدیک شود این است که مثلا بگوید 25درصد تحریم‌ها‌یی که آمریکا علیه این کشور اعمال کرده است را بردارد و به کره هم بگوید که این کشور 50 درصد سایت‌ها را تعطیل کند و دراینباره راستی‌آزمایی‌هایی صورت بگیرد و هر دو طرف به همین شکل جلو بروند. قاعدتا ترامپ باید دست به معامله‌ها‌یی اینچنینی بزند.
از سویی ممکن است بپرسید که اگر همه چیز به آن بدی که به نظر می‌رسد نیست پس چرا برخی رسانه‌ها اینگونه از حملات موشکی کره شمالی و بازگشت به شرایط قبلی سخن می‌گویند به نظر می‌آید آنچه که این رسانه‌ها دنبال می‌کنند این است تا بتوانند با متشنج نشان دادن اوضاع ترامپ را تحت فشار قرار دهند به عبارتی این موضوع به سیاست‌ها‌ی اطلاع رسانی آمریکا و اروپا برمی گردد.