امید الجزایر به مرگ بوتفلیقه

گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار معترض از نامزدی رییس جمهوری ۸۱ ساله الجزایر برای پنجمین دوره ریاست جمهوری به خیابان‌های این کشور آمده‌اند. «عبدالعزیز بوتفلیقه» تاکنون چهار دوره رییس جمهوری الجزایر بوده است. این در حالی است که اخبار منتشر شده از سوئیس حکایت از وخامت حال رئیس جمهوری الجزایر دارد.  
در الجزیره پایتخت این کشور پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌است. در خبر‌ها آمده است که در این درگیر‌ها ۵۰ مامور پلیس زخمی و ۴۵ معترض نیز در بازداشته‌اند. رسانه‌های الجزایر در این خصوص اعلام کردند، مردی ۶۰ ساله نیز در جریان اعتراضات دچار ایست قلبی شد و جان باخت. 
خبرنگاران نیز از جمله زخمی‌های این اعتراضات بودند، آنها با باتوم‌های نیروهای پلیس و سنگ‌هایی که برخی از این نیروها به سمت معترضان برمی‌گرداندند و نیز گلوله‌های گاز اشک‌آور آسیب دیده و دچار مشکلات تنفسی شدند.
به گزارش رویترز سیل تظاهرکنندگان پس از نماز جمعه به خیابان‌ها سرازیر شده است. تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواستار انصراف صلح‌آمیز بوتفلیقه شدند. برخی معترضان با خود پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که بر آن نوشته بود: «برو یعنی برو». 


یک زن معترض که همراه با همسر و فرزندانش در تظاهرات شرکت کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفته است:« بیست سال کافیست. این اعتراض نیست، جشن است، ما تولد دوباره الجزایر را جشن گرفته‌ایم.»
رویترز می‌گوید، تظاهرات علیه کاندیداتوری مجدد بوتفلیقه از هفته گذشته آغاز شده است، اما تظاهرات روز جمعه گسترده‌ترین تظاهراتی بود که تاکنون علیه تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات ریاست برگزار می‌شود. گفته شده است که علاوه بر پایتخت در استان‌های سطيف، البویره، سكيده، الأغواط، تيزي وزو و المسيلة نیز تظاهرات برگزار شده است.
«عبدالعزیز بوتفلیقه» بعد از سکته در سال ۲۰۱۳ کمتر در انظار عمومی دیده شده و در حال حاضر برای معالجات پزشکی در سوییس است. بوتفلیقه که ۲۰ سال بر الجزایر حکومت کرده قصد دارد برای پنجمین دوره متوالی رییس جمهور شود.
شایعاتی حال وخیم بوتفلیقه در ژنو
در حالی که امروز (یکشنبه) مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر به پایان می‌رسد،  بوتفلیقه هنوز سناد و مدارک کاندیداتوری خود را ارائه نکرده اخباری مبنی بر وخامت حال او به گوش می‌رسد.
شبکه المیادین گزارش داده است که‌ اخباری تایید نشده درباره گزارش پزشکی بیمارستان سوئیس وجود دارند مبنی بر اینکه بوتفلیقه کاملا از انجام هرگونه فعالیتی عاجز است و ماده ۱۰۲ در زمینه اعلام خلأ در پست ریاست‌جمهوری باید اجرا شود. در ادامه این گزارش آمده است که وی قرار بوده تحت عمل جراحی قرار بگیرد، اما شرایط جسمانی او این اجازه را نمی‌دهد. گفته می‌شود که بوتفلیقه در حال حاضر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت نظارت امنیتی شدید قرار دارد و کسی نمی‌تواند از او عیادت کند. رسانه‌ها گزارش می‌دهند، بوتفلیقه به مجتمع بیمارستانی ژنو منتقل شده نه بیمارستانی که در آن معمولا معاینات دوره‌ای انجام می‌دهد.
مسؤولان الجزایر اعلام کردند، بوتفلیقه برای معاینات پزشکی به ژنو رفته اما دولت در این باره بیانیه رسمی صادر نکرده است. این درحالی است که سخنگوی مجتمع بیمارستانی ژنو صحت اخبار درباره نامساعد شدن وضعیت جسمانی بوتفلیقه را تکذیب کرد.
با این وجود اما خبرگزاری یورونیوز به نقل از یک منبع الجزایری فاش کرد، هواپیمای رئیس جمهوری الجزایر بدون بوتفلیقه به کشور بازگشته است. این خبرگزاری همچنین اشاره کرده، فرمانده ارتش الجزایر از رئیس جمهوری این کشور خواسته تا یکشنبه یعنی آخرین روز ارائه اسناد رسمی کاندیداتوری‌اش برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در ژنو بماند. منبع یاد شده گفته است که «بوتفلیقه»، «رمطان لعمامره»، مشاور دیپلماتیک و وزیر خارجه سابق این کشور را برای مذاکره درباره امکان انتصاب او در پست نخست‌وزیری به ژنو فراخوانده است.
ترک پارلمان توسط نمایندگان مخالف
نمایندگان پارلمان الجزایر در نشست چند روز گذشته خود صحبت‌های نخست وزیر را با سر دادن شعارهای مخالفان قطع و جلسه را ترک کردند. به گزارش اسپوتنیک، پس از آنکه «احمد اویحیی»، نخست وزیر الجزایر در پارلمان این کشور نسبت به فراخوان‌ها برای برگزاری اعتصاب‌ها در اعتراض به کاندیداتوری بوتفلیقه، هشدار داد و از اعتراضات نسبت به کاندیداتوری بوتفلیقه انتقاد کرد، نمایندگان پارلمان الجزایر سخنرانی او را با سر دادن شعارهای مخالفان قطع و جلسه را ترک کردند. اویحیی در پارلمان به مردم این کشور نسبت به تکرار سناریوی سوریه هشدار داد و گفت: اینکه تظاهرات تاکنون مسالمت‌آمیز بوده به این معنا نیست که با توجه به تحولات سوریه، این اعتراضات نیز به همین شکل ادامه خواهند یافت.
در مقابل نمایندگان با سر دادن شعارهای مخالفان صحبت‌های اویحیی را قطع کرده و از جلسه بیرون آمدند.
«یاسین عیسوان»، نماینده حزب تجمع برای فرهنگ و دموکراسی به اویحیی اعتراض کرده و برکناری بوتفیلقه و دولت او را خواستار شد. عیسوان با تاکید بر اینکه تمامی نمایندگان حزبش مخالف دولت هستند، گفت: راه‌حل در دستان مردم الجزایر است.
احتمال پیروزی بوتفلیقه در انتخابات
سال‌هاست اکثر مردم الجزایر در هراس از نهادهای امنیتی از دخالت علنی در مسایل سیاسی پرهیز کرده و یا بطور کلی سیاست را کنار گذاشته‌اند. از زمان استقلال الجزایر از فرانسه در سال ۱۹۶۲ همان نسل از سیاستمداران کهنه‌کار بر کشور حکومت کرده‌اند. به گزارش رویترز «عبدالعزیز بوتفلیقه» از سال ۱۹۹۹ رییس جمهوری الجزایر بوده و پایان دادن به يک دهه شورش مسلحانه را دستاورد خود می‌داند. مردم این کشور چندین دهه نظام سیاسی حاکم را به عنوان پرداخت هزينه برای دستیابی به صلح و ثبات تحمل کرده‌اند. ولی به نظر می‌رسد که موج جدید تظاهرات تابوی قدیمی مربوط به بحث‌های سیاسی در مجامع عمومی را شکسته است.
به گفته مخالفان بوتفلیقه، او برای رهبری کشور از سلامت لازم برخوردار نیست و در حقیقت مشاورانش به نام او حکومت می‌کنند. اما دولت مدعی است که بوتفلیقه با وجودی که سال‌هاست در مجامع علنی ظاهرنشده کماکان شخصا قدرت را در دست دارد. بدالعزیز بوتفلیقه در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید و به جنگ داخلی این کشور پایان داد. علیرغم این تظاهرات، انتظار می‌رود بوتفلیقه در انتخابات ماه آوریل پیروز شود.