روایت محمد باقر نوبخت از دلایل بحران‌های اقتصادی که عرصه را بر معیشت مردم تنگ کرد

ترامپ مقصر است
همدلی| گروه اقتصادی: ریشه اصلی فشار اقتصادی روی دوش مردم، شرایط سخت جامعه، تورم، رشد اقتصادی، ابراز تاسف از صف‌های طولانی برای خرید ارز و پیش‌بینی درآمد ارزی؛ از جمله مهمترین محورهای صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه بودکه روز گذشته باعث ایجاد بازتاب‌هایی در فضای مجازی شد. محمدباقر نوبخت که به مناسبت چهاردهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی سراسر کشور در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد یکی از دلایل اصلی افزایش فشار اقتصادی روی مردم را تحریم‌‎ها و
ترامپ دانست و گفت: «در خصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است.»
نوبخت در حالی تحریم‌ها و ترامپ را عامل اصلی فشار اقتصادی مردم عنوان کرد که طی یکسال گذشته کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی موانع دیگری را زمینه‌ساز افت معیشت مردم عنوان می‌کردند. به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه اقتصادی، آنچه که در طول یکسال گذشته عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم بوده است، توزیع نادرست منابع در کشور، وجود رانت‌های اقتصادی، بحران ارزی، عدم کنترل تورم، بیکاری و عدم ساماندهی وضعیت اشتغال، اخلال در نظام بانکی، بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش پایه پولی کشور به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح برای ساماندهی سرمایه‌های سرگردان مردم بوده است.


هرچند به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی تحریم‌ها و مواضع آمریکا نیز در ایجاد مشکلات معیشتی نقش داشته است، اما بیشتر آگاهان اقتصادی بر این باور هستند که ریشه اصلی گرفتاری‌های اقتصادی، نبود استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه مدت دولت‌های مختلف در زمینه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است. این در حالی است که دیروز دوباره سکاندارن اقتصادی ریشه این گرفتاری‌ها را تنها
به دلیل وجود تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مطرح کردند.
هر چه که هست به‌نظر می‌رسد وضعیت معیشتی مردم و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر این‌روزها سوژه داغ محافل اقتصادی است که به‌نظر می‌رسد به جای پرداختن به راهکارهای لازم برای حل این گرفتاری‌ها، توپ به زمین طرفین بازی پرت می‌شود، اما کسی به درستی در این‌باره
چاره‌اندیشی نمی‌کند. نکته قابل‌توجه ماجرا که بیشتر مردم در فضای مجازی نیز به آن اشاره کرده‌اند این است که چرا دولت قبل از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از سوی ترامپ، برنامه بلند مدتی در این زمینه نداشتند
و به قولی همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار دادند؟
هجوم مردم برای خرید ارز و بحرانی ناتمام
شکی نیست که بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی هر روز قیمت ارز، سکه، خودرو و مسکن را کنترل می‌کنند تا شاید برای پول‌های سرگردان خود محلی امن و پرسود پیدا کنند. اما سوالی که در این میان می‌توان مطرح کرد این است
که اگر مقصد پول‌های سرگردان مردم به درستی مشخص شده بود و دولت‌های مختلف سیاست‌گذاری‌های لازم در این زمینه را داشتند، آیا باز هم شاهد بحران‌های ارزی و ... در اقتصاد بودیم؟
چند روز پیش بود که هادی حق‌شناس نیز در گفت‌وگو با «همدلی»، از این مسئله انتقاد کرد و گفت: «اگر مردم قیمت‌ها را هر روز بررسی می‌کنند تنها به این دلیل است که در بازار با نوسان قیمت‌ها مواجه هستیم و سایه تورم روی سر کالاها و بازارهایی مثل خودرو، ارز و مسکن وجود دارد، این در حالی است که اگر سودی که بانک‌ها به مردم می‌دهند بیشتر از میزان تورم ارزی یا مسکن باشد، آیا دیگر کسی به سراغ خرید این کالاها خواهد رفت؟» این اظهارات در حالی از سوی کارشناسان ارشد اقتصادی مطرح می‌شود که رئیس سازمان برنامه و بودجه بر این باور است: «بسیار متاسفم که هجومی از سوی مردم برای خرید ارز شکل گرفت؛ هر چه داشتیم توزیع کردیم ولی به دلیل حجم تقاضا نرخ ارز بالا رفت.» بماند که علاوه بر عدم برنامه‌ریزی صحیح برای پول‌های سرگردان مردم در کنار ارز 4200 و داستان احتکار کالاها چه بر سر معیشت قشرهای ضعیف جامعه آورد؟
13 و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی سال آینده ذخیره کرده‌ایم
رئیس سازمان برنامه بودجه در خصوص منابع ارزی اعلام کرد: «با همه محدودیت‌ها در منابع ارزی امسال  ۱۳ و نیم میلیارد دلار و برای سال آینده ۱۴ میلیارد دلار در خصوص تامین کالاهای اساسی کنار گذاشته‌ایم؛ امسال ۲۷ میلیارد دلار درآمد ارزیس داشتیم و پیش‌بینی ما این است که سال آینده درآمد ارزی ما به ۲۱ میلیارد دلار برسد.» او با اشاره به اینکه در دو سال آینده کشور کسری بودجه نخواهد داشت، افزود: «کشور روزهای بسیار سخت‌تری را در گذشته گذرانده است. دولت امسال و سال آینده بدون کسری بودجه اما با سختی این دوره‌ها را طی خواهند کرد.»
او در خصوص تجهیز ناوگان پلیس اعلام کرد: درخواست ۱۵۰۰ دستگاه خودروی پلیس با مدل‌های مدنظر تصویب شده و اجرایی خواهد شد؛ در خواست ۴ هزار نیروی خدمتی پلیس نیز مورد تائید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.
محمدرضا نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه در این همایش با اظهار تاسف از اینکه باید از تلاش برای بازگرداندن به بهبود مجدد سخن بگوید، اظهار داشت:  شرایط سخت جامعه را درک می‌کنیم و همه تلاش ما این است که این فشارهای اقتصادی را تقلیل دهیم.
وی تصریح کرد: سال ۹۲ تلاش دولت بر این اساس بود که تورم ۴۰درصدی و رشد منفی اقتصادی را بهبود بخشد و تحریمی که در بحث‌های هسته‌ای دور گردن ایران پنجه افکنده بود؛‌ دور کنیم. اما متاسفانه امروز باز هم دچار تحریم‌های جدید شده‌ایم.
معاون رئیس‌جمهور با عنوان این پرسش که آیا قصور از دولت بود که مجددا دچار فشار اقتصادی شدیم، ادامه داد: باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر و انسانی خشن به نام ترامپ مواجه شد؛ اگر چه جهان از ترس ترامپ قدرت نداشت که جلو آمده و به کمک ایران بیاید اما پشت ترامپ هم قرار نگرفته است.