بالاگرفتن اعتراضات در الجزایر با تشدید بحران سلامتی رئیس‌جمهور همراه شد الجزیره درآشوب، بوتفلیقه در بستر

همدلی| گروه سیاسی: اعتراضات شدید در الجزیره به نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه، رهبر کهنسال الجزایر و بیماری این رئیس‌جمهور، هر دو در حال تشدید هستند. رسانه‌ها از الجزایر گزارش می‌دهند، در حالی که معترضان همچنان در خیابان‌های الجزیره علیه اقدام بوتفلیقه برای تصدی پنجمین دور ریاست‌جمهور تظاهرات می‌کنند، گزارش‌هایی از الجزایر حاکی از وخامت شدید حال این رهبر ۸۱ساله است.
تظاهرات با برخورد ماموران پلیس همراه بوده است. یورونیوز فارسی گزارش می‌دهد، تظاهرکنندگان که پرچم های کشورشان و نیز پلاکاردهایی در اعتراض به نامزدی مجدد بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری در دست داشتند حرکت خود را از یکی از میدان‌های اصلی و نمادین پایتخت آغاز کردند و با عبور از خیابان‌های شهر بر ضد دولت شعارهایی سر دادند. ماموران پلیس برای کنترل تظاهرات و نیز جلوگیری از ورود معترضان به میدان «یکم مه» مجبور شدند از گاز اشک آور استفاده کنند. بر اساس آخرین گزارش‌ها برخی از تظاهرکنندگان در نزدیکی ساختمان ریاست‌جمهوری الجزایر با ماموران پلیس درگیر شده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، در جریان درگیری میان پلیس با تظاهرکنندگان ده‌ها تن مجروح شده اند. بنا به گزارش خبرنگار فرانس‌پرس از محل تظاهرات، همزمان جمعی دیگر از معترضان در نزدیکی میدان شهدا، یکی دیگر از میدان‌های بزرگ پایتخت با مداخله نیروهای ضد شورش از ادامه حرکت باز ماندند. ماموران امنیتی برای متفرق‌کردن تظاهرکنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند. بر اساس این گزارش چندین خبرنگار و عکاس مطبوعاتی در جریان این تظاهرات توسط پلیس دستگیر شدند اما پس از دقایقی آزاد و از محل رانده شدند. نیروهای پلیس از خبرنگاران خواستند که برای حفظ امنیت خود از محل تظاهرات دور شوند.
اما چنان که برخی منابع از درون الجزایر گزارش می‌دهند، ممکن است دست تقدیر تصمیم نهایی را برای این تقابل سیاسی بگیرد. ایسنا می‌نویسددر حالی که روز یکشنبه مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در الجزایر به پایان می‌رسد و بوتفلیقه هنوز اسناد و مدارک کاندیداتوری خود را ارائه نکرده اخباری مبنی بر وخامت حال او به گوش می‌رسد. سایت‌های مختلف خبری از جمله المیادین به نقل از یک منبع پزشکی در ژنو گزارش دادند، وضعیت جسمانی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر بسیار وخیم است، قرار بود وی تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما شرایط جسمانی او این اجازه را نمی‌دهد. به گزارش رسانه‌ها، بوتفلیقه در حال حاضر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت نظارت امنیتی شدید قرار دارد و کسی نمی‌تواند از او عیادت کند. رسانه‌ها گزارش می‌دهند، بوتفلیقه به مجتمع بیمارستانی ژنو منتقل‌شده نه بیمارستانی که در آن معمولا معاینات دوره‌ای انجام می‌دهد. ستاد انتخاباتی بوتفلیقه چند روز پیش تاکید کرد، مدارک نامزدی او را روز یکشنبه ارائه خواهد کرد اما بوتفلیقه هفته گذشته به منظور انجام آزمایش‌های پزشکی کشور را ترک کرده و هنوز بازنگشته است. گزارش‌های دیگر حاکی است، هواپیمای ریاست‌جمهوری بدون بوتفلیقه به الجزایر بازگشته است و فرمانده ارتش الجزایر نیز از بوتفلیقه خواست تا یک‌شنبه در ژنو بماند. بوتفلیقه، رمطان لعمامره، مشاور دیپلماتیک و وزیر خارجه سابق این کشور را برای مذاکره درباره امکان انتصاب او در پست نخست‌وزیری به ژنو فراخوانده است. شبکه المیادین نیز گزارش داد،‌ اخباری تایید نشده درباره گزارش پزشکی بیمارستان سوئیس وجود دارند مبنی بر اینکه عبدالعزیز بوتفلیقه کاملا از انجام هرگونه فعالیتی عاجز است و ماده ۱۰۲ در زمینه اعلام خلا در پست ریاست‌جمهوری باید اجرا شود.
ایرنا از فرانس ۲۴ نقل می‌کند، مشکلات الجزایر با کاهش قیمت نفت در ماه ژوئن سال 2014 آغاز شد. قیمت نفت الجزایر از ماه ژوئیه 2014 تا ماه فوریه 2016 بیش از 65 درصد کاهش یافت. نفت و گاز از مهمترین منابع اقتصادی الجزایر به شمار می‌رود؛ بنابراین به رغم اینکه قیمت هر بشکه نفت پس از آن افزایش یافت اما کاهش چشمگیر قیمت در آن دوره تبعات بسیاری را برای این کشور به دنبال داشت. اگر چه ذخایر ارزی الجزایر بالا است اما مقدار ارز خارجی مانند دلار و یورو که در اختیار بانک مرکزی الجزایر قرار دارد، از سال 2014 به طور چشمگیری کاهش یافته است. الجزایر در سال 2018 میزان ذخایر ارزی خود را 96 میلیارد دلار اعلام کرد. این میزان امکان پوشش نزدیک به 16 ماه واردات را برای این کشور فراهم می‌کند. بی‌تردید کاهش رشد اقتصادی عواقبی را در سطح جامعه به همراه دارد.


عبدالعزیز بوتفلیقه که به دلیل سکته مغزی حتی از انجام امور روزمره ناتوان است و با صندلی چرخ‌دار در محافل عمومی حاضر می‌شود با اعلام نامزدی خود موجی از اعتراض‌های سراسری را در کشورش به راه انداخته که طی بیست سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بوتفلیقه از ۱۹۹۹ بر صندلی قدرت الجزایر تکیه زده است. یورونیوز می‌نویسد، بسیاری او را موثرترین فرد در پایان‌دادن به یک دهه جنگ داخلی میان شورشیان اسلامگرا و ارتش الجزایر قلمداد می‌کنند رهبری حزب جبهه آزادی بخش ملی را برعهده دارد.
اگر اخباری که از وخامت حال بوتفلیقه می‌رسد صحت داشته باشند، ممکن است او اساساً نتواند برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و نامزدی دوره بعد به کشور بازگردد و به این ترتیب از قدرت کنار برود تا درخواست‌های معترضان نیز خودبه‌خود اجابت شده باشد. از طرف دیگر اما اگر شدت وضعیت بوتفلیقه به حدی باشد که اساساً بازگشتی در کار نباشد، در منطقه‌ای که بسیاری از روسای جمهور ظاهراً مادام‌العمر، با انقلاب‌ها، کودتاها و حملات خارجی به پایان دوران حکومت خود رسیده است، بوتفلیقه یکی از کسانی از کار در بیاید که واقعاً تا پایان عمر بر کرسی تکیه زده‌است!