پیروزی‌قاطع ائتلاف برای فردا

آرمان: انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی روز گذشته یازدهم اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد. انتخابات به مدت یک‌ ساعت‌ونیم تمدید شد و در مجموع 3417 نفر در انتخابات مشارکت کردند. براساس نتایج نهایی، فهرست ائتلاف برای فردا با قاطعیت پیروز انتخابات شد و هر 40 کاندیدا به هیات نمایندگان اتاق تهران راه یافتند. همزمان با برگزاری انتخابات اتاق، رضا رحمانی وزیر صمت با حضور در اتاق ایران از نزدیک در جریان روند انتخابات قرار گرفت.
 توزیع سهم‌ها
براساس آمارهای منتشر شده، ‌1547 داوطلب از سراسر کشور برای عضویت در هیات نمایندگان اتاق‌‌های بازرگانی ثبت‌نام کردند که از این رقم 535 نفر(40 نفر در اتاق تهران و 15 نفر در اتاق‌های شهرستان) به هیات نمایندگان راه یافتند. همچنین با رجوع به آیین‌نامه انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور می‌توان دریافت که ترکیب 40 نفره اتاق تهران دربرگیرنده سهم‌های مختلف از چهار حوزه یعنی 16 نفر از بخش بازرگانی، ‌14 نفر از بخش صنعت، چهار نفر از بخش معدن و 6 نفر از بخش کشاورزی است که به مدت چهار سال به‌عنوان هیات نمایندگان اتاق انتخاب می‌شوند. در این میان، 20 نماینده غیرانتخابی نیز از سوی دولت معرفی می‌شوند که 15 نفر از آنها توسط وزیر صمت و پنج نفر توسط وزیر جهادکشاورزی تعیین می‌شوند. امسال بخش بازرگانی با 657 نامزد بیشترین تقاضا را از میان کل فعالان اقتصادی که برای ورود به اتاق نهم ثبت‌نام کرده‌اند، داشته است. بخش صنعت با 461 نامزد و بخش کشاورزی با 268 نامزد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 رای‌گیری الکترونیکی


 برای نخستین بار، انتخابات اتاق بازرگانی به صورت الکترونیکی برگزار و فرایند رأی‌گیری در کمتر از سه دقیقه انجام شد. در همین زمینه، یدا...صادقی، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در هیأت عالی نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، دقت و صحت انتخابات را افزایش داده و صرفه‌جویی در زمان را سبب خواهد شد. در این میان عده‌ای نیز بودند که به نحوه جدید رأی‌گیری انتقاداتی داشتند و معتقد بودند این شیوه باعث بروز تخلفاتی خواهد شد، اما این موضوع از سوی مسئولان نظارتی تکذیب شد. البته حواشی به این جا ختم نشد و تجمع عده‌ای در محوطه بیرونی محل برگزاری بعد از رای‌دادن، تبلیغات پس از پایان‌یافتن زمانی قانونی، اعتراض به حضور خوانساری و... از دیگر حواشی روز انتخابات بود.
 سهم ارزش افزوده خصوصی‌ها
همزمان با هیاهوی انتخاباتی نهمین دوره اتاق بازرگانی، اولین گزارش اتاق ایران و پژوهشکده آمار منتشر شد که به میزان سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران پرداخته است. این گزارش جامع به طور مشخص محاسبه سهم ارزش افزوده بخش خصوصی در اقتصاد کشور برای سال‌های 1392 و 1393 را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. در بخشی از این گزارش در مورد اهمیت خصوصی‌سازی آمده است: «واژه خصوصی‌سازی، به هرگونه انتقال فعالیت اقتصادی از بخش دولتی و عمومی به بخش خصوصی اطلاق می‌شود.
                                                 ادامه صفحه 6