هرگز به رياست‌جمهوري فكر نمي‌كنم

آرمان: اصولگرایان به‌ویژه طیف دلواپس آنها از محبوبیت برخی شخصیت‌ها و مسئولان آگاهی دارند. بنابراین حضور آنها در انتخابات ریاست جمهوری را به وداع کاندیداهای طیف خود با پاستور تا سال 1404 ارزیابی می‌کنند. پس طبیعی است از هم اکنون شایعه کاندیدا شدن چهر‌ه‌هایی از جناح غیر خودشان به‌ویژه اعتدالیون را پررنگ کنند تا فرصت زیادی برای هجمه به آنها داشته باشند. محسن‌هاشمی شخصیتی است که اصولگرایان دلواپس با طرح شایعه کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال رسیدن به مهم‌ترین کرسی پاستور هستند اما نکته قابل تامل آنجاست که محسن هاشمی تمایلی به حضور در پاستور ندارد و فرصت خدمت به مردم را صرف تکذیب این ادعاها نمی‌کند. هراس اصولگرایان از کاندیداتوری محسن هاشمی زیاد است چرا که او توانایی خود را در هر جایگاهی که حضور داشته ثابت کرده است و از سوی دیگر مشی او همانند پدر یعنی آیت‌ا... هاشمی است. شاید مدیران کمی در کشور باشند که ایرادات و نواقص کار خود را پذیرا باشند، اما محسن هاشمی از مناعت طبع بالایی برخوردار است و 4 شهریور ماه گفت: «از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم، چرا که آنطور که شهروندان جامعه انتظار داشتند با توجه به آن رأیی که به اعضای شورای پنجم دادند، نتوانستیم پاسخگوی انتظارات آنها باشیم.» وی درباره این عذرخواهی توضیح داد: «عذرخواهی بنده منحصر به نقایص شورا نبود، بلکه مربوط به عدم تحقق انتظارات و مطالبات شهروندانی بود که در انتخابات ۱۳۹۶، با آرایی بی‌سابقه و حدودا ۳ برابر دوره‌های قبل نمایندگان خود در شورا را انتخاب کردند و انتظار تحولات وسیع‌تری در حوزه مدیریت شهری داشتند، اما این سطح از توقعات مردم تاکنون برآورده نشده است».
 دور از تصور کاندیداتوری در 1400
محسن هاشمی چندی پیش گفته بود «باید به ایران ۱۴۰۰ فکر کنیم» که همین جمله از سوی برخی به اعلام آمادگی هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری تعبیر شد اما چنین نبود و خودش توضیح داد: «این جمله به نوعی تحریف شد، منظور من از آینده ایران بود نه انتخابات ریاست جمهوری.» رئیس شورای شهر در مورد حضورش در انتخابات ریاست جمهوری هم توضیح داد: «اصولا من به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم که مواضعی برای آن داشته باشم. حزب کارگزاران نیز در شرایط فعلی کشور دغدغه‌های بسیار مهم‌تری از انتخابات ریاست جمهوری دارد. ما در چهلمین سال انقلاب باید نسبت به عملکرد مجموعه مدیریت کشور در این دوره پاسخگو باشیم و بدانیم که مردم از مسئولان توقعاتی داشته‌اند که بخش قابل توجهی از آن برآورده نشده است. ناکارآمدی و عدم تامین معیشت و رضایت مردم، امروز مساله اول نظام است و همه باید برای حل این معضل، متمرکز شویم.» هاشمی همچنین گفت: «فضای حاکم بر احزاب و سیاسیون با فضای واقعی جامعه متفاوت است. شما فکر می‌کنید، چند درصد از مردم احزاب را می‌شناسند. فقط بخش کوچکی از جامعه شاید در حد یک یا چند درصد، مخاطب و پیگیر مسائل سیاسی هستند و بقیه مردم به شخصیت‌ها و گفتمان عمومی حاکم بر جامعه اعتماد می‌کنند.» وی افزود: «الان بزرگانی نظیر رئیس دولت اصلاحات، روحانی، ناطق نوری و جناب آیت ا... سیدحسن خمینی نماد یک نوع نگرش که مبتنی بر میانه‌روی است، هستند که به نوعی تداوم حرکت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ بود، اگر این تفکر بتواند اعتماد مردم را حفظ کند در قدرت تداوم می‌یابد، در این سطح اختلافات احزاب و گروه‌های سیاسی مسائلی جزئی و حاشیه‌ای است که نباید آن را بزرگ کرد و به آن اهمیت داد».
 انتقاد کارگزاران کارشناسی است
ظاهرا پرسشگر تمایل زیادی به القای اختلاف میان احزاب اصلاح‌طلب دارد چرا که چنین مطرح کرد «حزب کارگزاران با صدور بیانیه‌ای از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرد و انتقاد این تشکل با واکنش حزب اعتدال و توسعه روبه‌رو شد که گفته بود کارگزاران برنامه و پیشنهادی به دولت ارائه نمی‌دهند» و هاشمی چنین به او پاسخ داد: «انتقاد حزب کارگزاران به رویکرد اقتصادی دولت، انتقادی در سطح کارشناسی بود و نباید به آن از منظر سیاسی نگاه کرد. طبیعتا بخشی از مسائل مطرح شده در آن بیانیه از دید مسئولان اقتصادی دولت پنهان نبوده اما موانعی برای تحقق آن وجود داشته است، روابط ما با آقای جهانگیری نزدیک و مثبت است اما طبیعتا او نیز برای اجرای برنامه‌ها وسیاست‌های مدنظر خود با محدودیت‌ها و موانعی مواجه است. در مجموع این سطح منازعه را بر سر مسائل و جزئیات کارشناسی به مصلحت دولت و اصلاح‌طلبان نمی‌دانم و معتقدم مسائل را باید با گفت‌وگو و بحث‌های فنی و علمی حل کرد نه با منازعه رسانه‌ای.» رئیس شورای شهر تهران درباره برگزاری جلسات مجمع امید گفت: «مجمع امید جلسات متعددی را برگزار کرده و هیات رئیسه مجمع نیز علاوه بر جلسات عمومی تشکیل جلسه می‌دهد. البته مجمع امید، ماهیتا نقشی مشورتی و غیررسمی دارد که در آن مسائل به‌صورت هم‌اندیشی به بحث گذاشته می‌شود، عمده انتظار ما از این مجمع، پیگیری مسائل تهران در مجلس شورای اسلامی، جهت اختصاص اعتبارات و حل مشکلات مردم است».