از فتواي تلگرامي تا شكايت از آذري‌جهرمي

حمله مخالفان به وزير جوان روحاني
از فتواي تلگرامي تا شكايت از آذري‌جهرمي

آرمان- سهیل ثابت: اخیرا مخالفان وزیر جوان یکی از «حرام بودن تلگرام» گفت و دیگری «شکایت از آذری جهرمی» را مطرح کردند. وزیر ارتباطات این روزها جدای از کارهای روزمره خود در وزارتخانه باید با گروهی سر و کله بزند که معتقدند تلگرام باعث فعالیت‌های خاصی شده است! از این رو عده‌ای در مخالفت با او طومار جمع می‌کنند و عده‌ای دیگر فتوا می‌دهند و خواستار شکایت از وزیر می‌شوند در حالی که به قرائت بسیاری آذری جهرمی یکی از وزرای موفق دولت بوده است. گویا برخی جریانات در ادامه فشار به دولت درصددند که به بهانه فضای مجازی وزیر جوان روحانی را به حاشیه ببرند.
 فشار مخالفان به وزیر جوان


تا کنون بارها در مورد لزوم دسترسی مردم به آزادی اطلاعات و رسانه‌ها سخن گفته شده و اینکه امروز در عصر ارتباطات دیگر مقوله‌ای به نام فیلترینگ کارکرد ماهیتی خود را از دست داده و افراد از هر قشر، جنس و سنی که باشند می‌‌توانند با استفاده از فیلترشکن‌ به راحتی به هر جا که بخواهند دسترسی پیدا کنند. از این جهت مسدودسازی یا فیلترینگ بیشتر موجبات زحمت خواهد بود تا اینکه اثرات مثبتی از خود بر جای بگذارد، اما گویا برخی افراد و جریانات اساسا با این مفاهیم بیگانه‌اند و خوش ندارند که مردم به راحتی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند. از این رو 2 رویکرد پدید می‌آید؛ نخست آنهایی که به دلیل شفافیت با وجود شبکه‌های اجتماعی موافقت می‌کنند و دسته دوم نیز کسانی که اساسا این رسانه‌ها را عامل دست دشمن برای تسلط می‌دانند و مخالفتشان از این جهت است. لذاست که دسته اول دانسته و دسته دوم ندانسته به مخالفت با این رسانه‌‌ها و حتی مسئولان امر می‌پردازند. در همین راستا چندی پیش بود که جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور از شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز و دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات خبرداد. البته خود آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در واکنش به این شکایت گفت: «وقت پرداختن به امور حاشیه‌ای را ندارم.» رئیس‌جمهور نیز در سخنانی قاطع از وزیر جوان خود دفاع کرد و گفت: «وزیر جوان داریم قوه قضائیه می‌گوید از او شکایت می‌کنم. نمی‌ترسد اصلا. خب؛ شکایت بکنید. وزیر جوانی که به نفع مردم کار می‌کند و به دستورهای بی‌ربط اعتنا نمی‌کند این می‌شود وزیر»، اما گویا مخالفان وزیر و دولت دست بردار نیستند.
 فتوای تلگرامی در نماز جمعه
اخیرا فتوایی عجیب در نمازجمعه صادر شد: «ادامه فعالیت پیام رسان تلگرام که موجب سلطه اجانب می‌شود طبق صحبت صریح قرآن حرام بین است.» این فتوا توسط یک امام جمعه صادر شده است.«رویداد24» نوشت، این در حالی است که رهبر انقلاب مدتی پیش درباره فضای مجازی گفته بود: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است و اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.» لذا این بار نخست نیست که سخنانی شبیه اظهارات موحدی کرمانی بیان می‌شود. ظهر جمعه همزمان با موحدی کرمانی، حاجتی امام جمعه اهواز نیز گفته بود آذری جهرمی باید در دادگاه پاسخگو باشد. پیش از این قوه قضائیه نیز مشابه این سخنان را به زبانی دیگر مطرح کرده بود. سخنانی که این روز‌ها یک هدف دارد؛ وزیر ارتباطات. هفته پیش جواد جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور از شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز و دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات خبر داد. استدلال شاکیان به اینکه تلگرام باعث جذب نیرو‌های تکفیری و حمله به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز بوده از عجایب تکرار نشدنی در ایران بود. ماجرا ادامه دارد تا اینکه از احتمال انفصال آذری جهرمی از خدمات دولتی سخن گفته شد! رصد شرایط نشان می‌دهد که پشت پرده شکایت از آذری جهرمی تیمی سه نفره بوده‌اند. تیمی که از تهران عازم اهواز شده‌اند تا طومار شکایت آماده کنند، با اینهمه هنوز معلوم نیست این دو هزار نفر چه کسانی هستند. چنانکه تا امروز مشخص نشد شهروندانی که به گفته دادستانی نسبت به تضییع حقوق خود در پی فیلتر نشدن تلگرام شکایت کرده بودند، چه کسانی بودند.
  تکذیب جمع آوری طومار
دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، پیرامون خبر سایت جماران مبنی بر حضور وی و دو تن دیگر در اهواز برای جمع آوری طومار و امضا جهت محاکمه وزیر ارتباطات، اظهار داشت: جمع آوری امضا در اهواز را تکذیب می‌کنم چراکه مردم اهواز خودشان این کار را انجام داده‌اند. انتخاب نوشت، روح‌ا... مؤمن نسب گفت: امام جمعه‌های اهواز صراحتا اعلام کردند که از خون جوانانمان نمی‌گذریم و مردم اهواز نیز نسبت به این قضیه اعتراض دارند. وی، ادامه داد: مردم اهواز به دنبال برنامه 20:30 که نشان می‌داد افرادی از اهواز گرفتار حادثه تروریستی شدند و اتفاقی که 31 شهریور رخ داد، معتقدند تلگرام باعث این اتفاق شده است. مومن نسب، افزود: این مورد تنها در اهواز نیست و در شهرهای دیگر نیز در حال رخ دادن است. در حملات تروریستی تهران نیز نقش شبکه‌های اجتماعی خارجی پررنگ بود. هر عملیات تروریستی یک مرحله جذب، یک مرحله برنامه‌ریزی و یک مرحله عملیات روانی دارد که این سه مرحله در تلگرام و اینستاگرام اتفاق می‌افتد. وقتی از استفاده تلگرام و اینستاگرام دفاع شود یعنی شریک جرم هستیم. مردم کرج و باقی شهرها نیز چند هزار شکایت نوشته‌اند.