درسی که ترامپ در هانوی گرفت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
مذاکرات بیهوده و بی‌نتیجه دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی به دردسر تازه‌ای برای ترامپ منجر شده است. اگرچه ترامپ با تبلیغات فراوانی درباره نتایج و دستاوردهای مذاکراتش سخن می‌گفت و مرتباً بر دوستی و روابط شخصی با رهبر کره شمالی، فریبکارانه تاکید می‌ورزید ولی بازگشت وی با دستهای خالی، آوار تبلیغات منفی و شماتت علیه کاخ سفید را به همراه داشت.
طیف وسیع مخالفین ترامپ وی را متهم کرده‌اند که نمایش سیاسی – تبلیغاتی جدید را با هدف سرپوش گذاشتن بر موقعیت لرزان خود به اجرا گذاشته درحالی که پیشاپیش روشن بود مذاکرات هانوی به جائی نمی‌رسد. پس از انتشار اعترافات مایکل کوهن دستیار سابق ترامپ علیه وی، اوضاع به شدت دگرگون شده و کمترین اعتباری برای ترامپ باقی نگذاشته بطوری که نمایش مذاکرات هانوی هم نتوانست کمکی به ترامپ کند و حتی به سوژه جدیدی برای حمله به کاخ سفید تبدیل شده است.
با این حال، هدف دیگری هم ترامپ را به این تبلیغات همه جانبه وادار کرده و آن تلاش وی برای زمینه سازی در جهت آماده کردن افکار عمومی در آمریکا برای انتخاب مجدد ترامپ است که نشان می‌دهد مذاکرات هانوی یک «تور انتخاباتی» بوده که چهره به ظاهر مقبولی از وی را به نمایش در آورد تا بتواند روسیه و رای دهندگان آمریکائی را به انتخاب مجدد وی ترغیب کند. دستیاران ترامپ و شخص وی برای مهار بازخوردها و پاسخگوئی به اعتراضات فزاینده، رهبر کره شمالی را به زیاده خواهی متهم کرده که بلافاصله با واکنش پیونگ یانگ مواجه شد. وزیر خارجه کره شمالی سخنان وی را به کلی رد کرد و خاطرنشان ساخت که پیشنهاد کره شمالی برای از بین بردن کامل تاسیسات هسته‌ای «نیونگ بیون» اگرچه مورد استقبال ترامپ قرار گرفته ولی با هیچگونه پیشنهاد متقابلی مواجه نشده است.


ترامپ عملاً با دستهای خالی به هانوی رفته بود و لاجرم با دستهای خالی هم هانوی را ترک گفت هر چند امیدوار بود با فریبکاری بتواند کره شمالی را خلع سلاح کند. رهبر کره شمالی که آثار و تبعات خلع سلاح هسته‌ای عراق و لیبی و سرنوشت صدام و قذافی هم توجه دارد و می‌داند که خلع سلاح بدون پشتوانه و انجام تعهدات یکطرفه حتی بقای حکومتش را هم در معرض تهدید جدی و حتمی قرار می‌دهد.
ترامپ برای توجیه وضع موجود یکبار دیگر به دروغ متوسل شد و تلاش کرد افکار عمومی خود را باز هم تحت تاثیر قرار دهد. وی امیدوار بود بتواند رهبر کره شمالی را فریب دهد ولی باز هم کاری از پیش نبرد و فقط به «تور انتخاباتی» پرداخت و حتی وعده داد که باز هم با رهبر کره شمالی دیدار کند. وعده پیونگ یانگ برای پرهیز از انجام آزمایشات جدید موشکی و هسته‌ای هم عملاً چیزی را تغییر نمی‌دهد، چرا که کره شمالی با تکیه بر آزمایشات قبلی، توان و ظرفیت بازدارنده و تهاجمی را هم در باب هسته‌ای و هم در اختیار داشتن موشکهای بالستیک دوربرد، احراز کرده و نیازی به آزمایش جدید ندارد که تعهد به عدم انجام آزمایش تازه، دستاوردی برای ترامپ محسوب شود و تحصیل حاصل است.
بدین ترتیب مذاکرات هانوی را باید شکست جدیدی برای ترامپ تلقی کنیم و منتظر بمانیم که بازخورد ناکامی وی را در گفتار و رفتارش مشاهده کنیم. تصادفی نیست که مقامات و رسانه‌های چین و کره شمالی از مذاکرات هانوی به عنوان یک پدیده «مثبت و سازنده» یاد کرده‌اند. چرا که به عنوان یک درس بزرگ برای آمریکای ترامپ به آن می‌نگرند و باور دارند که سیلی محکمی که وی در هانوی دریافت کرد، به اندازه کافی هشدار دهنده بوده و وی را هشیار کرده است. از این دیدگاه تصادفی نیست که مذاکرات هانوی بدون هیچگونه توافق یا بیانیه‌ای به پایان رسید و طرفین حاضر نشدند حتی بر روی کاغذ هم به دستاوردی اشاره کنند.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی: 150 هزار واحد مسکن مهر تا آخر سال آماده تحویل است نوبخت خبر داد: واریز پیش از موعد حقوق‌ و یارانه اسفندماه یک گام تا اتصال هند و روسیه از مسیر ریلی ایران وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند درسی که ترامپ در هانوی گرفت مذاکرات مجمع‌ تشخیص درباره «پالرمو» بازهم ناتمام ماند آمریکا دو پایگاه نظامی جدید در غرب عراق احداث کرد عملیات مشترک حشد الشعبی و ارتش برای پاکسازی غرب عراق پرواز هواپیمای تجسسی آمریکا بر فراز روسیه عفو بین الملل نسبت به افزایش سرکوب فعالان مدنی عربستانی هشدار داد سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام انگلیس علیه حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کرد اختلاف مجلس و دولت بر سر میزان افزایش حقوق کارمندان 3 شکست ترامپ در 3 روز تا پایان سال جاری انجام می‌شود ایجاد 450 طرح اشتغال‌زایی درمناطق محروم مازندران ازسوی بنیاد برکت وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند به مناسبت روز جهانی شنوایی مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفاء مطرح کرد: کمک 4 میلیارد تومانی بنیاد بخشش به بیماران کم شنوا و ناشنوا تخفیف‌های جدید برای برخی متقاضیان «جریمه ریالی سربازی» رئیس جمهور «قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف» را برای اجرا ابلاغ کرد بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند