وزیر بهداشت: فساد از بدنه دولت است نه تولیدکنندگان!

سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته همایش توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با معرفی ١٢٠محصول جدید دارویی کشور برگزار شد. در این مراسم سعید نمکی، وزیر بهداشت تازه نفس دولت دوازدهم با توپ پر و پرونده‌ای پر از پشت پرده برخی رخداد‌ها در حوزه سلامت و دارو پشت میکروفن قرار گرفت؛ صحبت‌هایی که در بخش‌هایی با تشویق حاضران در سالن همایش همراه بود.
مثلث سه گانه رانت در ایران
وزیر بهداشت با تأکید بر سه عامل رانت در کشور افزود: «مجوزها، بانک‌ها و پول نفت اگر این سه مرکزی که هر سه در بدنه دولت هستند، پاکیزه نشود امکان ندارد تولیدکننده بتواند رشد کند.»
وی با انتقاد از فضای پیش‌روی تولیدکنندگان صنعت دارو در کشور تصریح کرد: «صنعتگری باید التماس کند و زانو بزند تا نوبت تولیدش را جلو بیندازیم، صنعتگر باید بهره ۲۸ تا ۳۰ درصدی برای وام بانکی بدهد، کجای دنیا برای وام تولید ۲۸ تا ۳۰ درصد بهره می‌گیرند، تازه برای همین هم باید رشوه بدهد تا پول بگیرد.» نمکی با تأکید بر اینکه دولت و ساختار‌های موجود مرکز فساد است نه تولیدکننده و صنعتگر خاطرنشان کرد: «از تولیدکننده بهره ۳۰ درصدی می‌گیریم و بعد اوراق دستش می‌دهیم تا با تنزیل ۳۰تا ۴۰درصد، پولش را دریافت کند و بعد هم چک او برگشت می‌خورد و از دولت میلیارد‌ها پول می‌خواهد. این چه ‏حمایتی از تولید است.»


ضلع چهارم رانت درکشور
یکی از زمینه‌های رانت در کشور که وزیر بهداشت بنا بر ملاحظاتی مستقیماً به آن اشاره نکرد، انتصاب ذی‌نفعان بخش خصوصی در سمت‌های دولتی و رخ دادن پدیده در‌های چرخان است؛ امری که درباره رئیس اسبق سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت سابق اتفاق افتاد و موجب شد تا آن‌ها به عنوان فعالان بخش خصوصی با حضور در بخش دولتی و بازگشت به بخش خصوصی بتوانند رانت‌هایی را هم در زمینه قانونگذاری در هنگام مسئولیت و هم در زمینه اطلاعات در هنگام انفصال از خدمت در اختیار داشته باشند. این ماجرا در سازمان غذا و دارو موجب رانت‌های متعددی شد که دیده‌بان عدالت و شفافیت اسناد آن را منتشر کرد. دکتر سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی از سهامداران و ذی‌نفعان بخش خصوصی بود. هرچند تاکنون گزارشی از رانتخواری وی منتشر نشده، اما اظهارات روزگذشته نمکی کنایه‌ای هم به وزیر بهداشت سابق دولت داشت. وی گفت: «من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه سودی می‌برم. ولی باید سال آینده فهرست دارو‌های وارداتی را کم کنیم. ‏برای من فرقی نمی‌کند چه کسی از کدام شرکت دارویی تولید را انجام دهد. با هیچ شخصی هم از گذشته مشکلی ندارم.» وی با اشاره به واردات داروی بیزاکودیل از یک شرکت سطح پایین هندی تصریح کرد: «سازمان غذا و دارو باید از چیزی که هست، پاکیزه‌تر شود و راه را برای تولید داخل و جمع و جور کردن واردات هموار کنیم و چه خفت و بی‌برنامگی است دارویی را که تولید می‌کنیم از کمپانی درپیت هندی وارد کنیم.»
نمکی تأکید کرد: «اگر دارویی در کشور تولید می‌شود اجازه ندارید مشابه آن را وارد کنید.»
نمکی: داروی خارجی نمی‌خرم
آیا وزیر بهداشت هم مانند بسیاری از مسئولان «تن‌ها منع رطب می‌کند» و پای خودش که در میان باشد داروی کمپانی‌های معتبر جهان را تهیه می‌کند؟ نمکی این سؤال را اینگونه پاسخ داد: «چند روز پیش برای خرید دارو به داروخانه ‏رفتم. داروخانه‌دار پرسید: آیا داروی ایرانی می‌خواهی یا خارجی؟ گفتم معلوم است که ایرانی می‌خواهم. داروخانه‌دار ‏گفت: پسر یکی از آن گچ‌ها را بده به آقا. آن وقت بود که همه زمین و آسمان روی سر من خراب شد که چرا یک داروساز ایرانی ‏محصول داخلی را این طور خطاب می‌کند. خدا شاهد است که به جز یک قرص خارجی که مجبورم برای مادرم بخرم، هیچ داروی ‏غیر ایرانی نمی‌خرم.»