تعلیق پالرمو به درخواست دولت و مجلس

سرویس سیاسی جوان آنلاین: در حالی فشار‌های هدفمند و فراگیر روانی- رسانه‌ای جریان غرب باور علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز‌های اخیر به شدت افزایش یافته است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته بدون توجه به تلاش این جماعت جهت تقابل‌سازی حاکمیت با مردم، تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» را بار دیگر به تعویق انداخت و همین مسئله کافی است تا در روز‌های آتی شاهد دستورالعمل‌های جدید طیف غرب‌زده برای تشدید فشار‌ها علیه این نهاد باشیم.
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته به ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و با حضور اعضا برگزار و تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» به جلسه آتی این مجمع موکول شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمود احمدی‌نژاد در این جلسه حضور نداشتند. تصمیم‌گیری پیرامون لایحه «الحاق ایران به معاهده مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» موسوم به «پالرمو»، موضوع اصلی جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت بود. قرار بود ۹ نفر از اعضای مجمع که در جلسات پیشین فرصت اظهارنظر پیرامون لایحه «پالرمو» را پیدا نکرده بودند در جلسه دیروز، نظرات خود را مطرح کنند. جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه ۲۷بهمن برگزار شد. آنگونه که برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت می‌گویند لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) با ناتمام ماندن مذاکرات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست روز گذشته هم به نتیجه نرسید و مقرر شد، مجمع در نشست سال آینده در این باره تصمیم‌گیری کند. اعضای مجمع، روز گذشته هم در دو گروه موافق و مخالف به اظهار نظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پرداختند که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رأی‌گیری نهایی نرسید.
تداخل پالرمو و CFT تصمیم‌گیری مجمع تشخیص را به تعویق انداخت
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در همین رابطه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره علت به تعویق افتادن تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو گفت: پیشنهاد و بحث شده که جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو به جلسه بعدی موکول شود.


وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: به دلیل اینکه احتمال ارتباط و تداخل جلسات لایحه پالرمو و CFT وجود داشت، پیشنهاد شد در فرصتی بهتر و در جلسه بعدی به این موضوع پرداخته شود و دلیل خاص دیگری ندارد.
بررسی پالرمو تا زمان رسیدگی به CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف می‌ماند
حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دلایل درخواست مجلس برای به تعویق افتادن اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو، اظهار کرد: در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتباط میان CFT و پالرمو با FATF مطرح شد.
وی افزود: بر اساس رأی‌گیری‌های صورت گرفته، قرار بر این شد که موضوع پالرمو فعلاً تا زمان بررسی CFT مراعا و بلاتکلیف باقی بماند.
فلاحت پیشه تصریح کرد: در نهایت بنا بر رأی جمعی، قرار شد تا موضوع پالرمو در فرصتی دیگر بررسی شود.
تعیین تکلیف «پالرمو» به درخواست دولت و مجلس به تعویق افتاد
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تکلیف لایحه پالرمو به درخواست نماینده دولت و مجلس به جهت بررسی توأمان با لایحه CFT به تعویق افتاد. سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)، گفت: با توجه به درخواست نماینده دولت و نماینده مجلس از مجمع مبنی بر بررسی توأمان لوایح پالرمو و CFT مقرر شد فرصت بیشتری در مجمع تشخیص برای امعان نظر کارشناسی منظور شود.
اظهار نظر میرسلیم این گزاره را تقویت می‌کند که دولت با فشار به مجمع و به تعویق انداختن تصمیم‌گیری نهایی راجع به پالرمو تلاش دارد از طریق لابی آرای اعضای مخالف را تغییر دهد.
موج تخریبی جدید با نامه‌نگاری
همانطور که اشاره شد موج جدیدی علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام طی روز‌های اخیر با هدف تحت فشار قرار دادن اعضای این نهاد جهت تن دادن به تصویب لوایح چهارگانه مربوط به FATF صورت گرفته است که یکی از آخرین اقدامات این جماعت را می‌توان نامه نگاری مدعیان اصلاح‌طلبی به مجمع عنوان کرد. روز شنبه جمعی از فعالان اصلاح‌طلب در نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن‌ها را در قبال عدم تصویب لوایح مربوط به FATF تهدید کردند. در این نامه که به امضای افرادی مثل سعید حجاریان، مصطفی تاج‌زاده، شهیندخت مولاوردی و چند اصلاح‌طلب دیگر رسیده است، می‌خوانیم: «کنوانسیون پالرمو (از لوایح چهارگانه FATF) درباره مبارزه جهانی با جرائم سازمان یافته، تاکنون به تصویب ۱۸۰کشور جهان رسیده است. عدم عضویت در آن به معنای منزوی کردن ایران و پذیرش اختلال در مناسبات جمهوری اسلامی با ۱۸۰ کشور جهان به شمول چین، روسیه، هند، همسایگان و سایر کشور‌های دوست خواهد بود.»
در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: «انزوای خودخواسته ایران به‌دلیل کناره‌گیری از پیمان‌های مورد قبول تقریباً همه کشور‌های جهان، می‌تواند مایه تحقیر ملی شود و مصالح و منافع کشور را بازیچه دولت‌های مخالف ایران به ویژه امریکا و اسرائیل کند.»
اصلاح‌طلبانِ امضاکننده این نامه نوشته‌اند: چنانچه اعضای محترم مجمع در حمایت اکثریت قاطع ایرانیان از پیوستن کشورمان به کنوانسیون مزبور تردید دارند، می‌توانند رد یا تأیید آن را به همه‌پرسی ملت ایران بگذارند.
پیش از آنکه چهره‌های سرشناس جماعت تجدیدنظرطلب برای تحت فشار قرار دادن مجمع تشخیص پای کار حاضر شوند، رسانه‌های این جریان با انتشار مجموع مطالبی تلاش کرده‌اند تا اعضای مجمع را در جهت تصویب این لوایح متقاعد کنند. روزنامه سازندگی در یادداشتی که روز بعد از استعفای محمدجواد ظریف به چاپ رساند FATF را دلیل اصلی استعفای وی عنوان کرد و نوشت: «صحبت‌های ظریف در مورد پالرمو و CFT که گفت: من اگر اصرار کنم، من را متهم به خیانت و وطن فروشی می‌کنند، نشان داد ایشان خشم عمیقی از عدم موفقیت این لوایح داشته و دلیل اصلی استعفایش این فشار‌ها بوده است.»
این روزنامه در مطلبی با عنوان «مصلحت خانه نافرجام» نوشت: «محمدجواد ظریف در آخرین هشدار پیش از استعفای اعتراضی و در حاشیه همایش چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران، به بهانه مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای پذیرش بقیه توصیه‌های چهل‌ویک‌گانه این نهاد مالی، نکات صریحی را با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشته بود.»
روزنامه آرمان نیز در یادداشت مشابهی می‌نویسد: «ظریف در آخرین سخنرانی خود در روز استعفا، از عدم تصمیم‌گیری در رابطه با لوایح مهم و بسیار حساس پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بلاتکلیفی در این باره و فشار‌های وارده بر وزارت خارجه در عرصه بین‌المللی به دلیل عدم تصویب لوایح ذکر شده، اظهار گلایه کرد و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این لوایح شد، حتی رئیس‌جمهوری هم در جمع مدیران بانک مرکزی از موافقت رهبر معظم انقلاب مبنی بر تصویب پالرمو و CFT سخن گفت.»
تهدید کردن مجمع نمایی از استبداد
پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص برخی حواشی پیش آمده مبنی بر عملکرد جناحی مجمع تشخیص در ارتباط با پالرمو، گفت: مجمع تشخیص از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شکل گرفته و همه افراد کلیدی و جریانات سیاسی مطرح کشور در آن فعال هستند و باید به استدلال‌ها و مبانی‌ای که عنوان می‌شود، توجه کرد و اگر واقعاً افرادی مدعی عملکرد جناحی مجمع هستند بیایند و با استدلال بگویند که کجای تصمیماتی که مجمع می‌گیرد، اشتباه است. وی ادامه داد: اینکه اکنون دولت یا دفتر رئیس‌جمهور مجمع تشخیص را تهدید می‌کنند و برای مثال می‌گویند اگر پالرمو را رد کنید باید منتظر عواقبش باشید یا اینکه وزرا به یک شکلی دارند در این ارتباط فرآیندی شبیه تهدید را ادامه می‌دهند، به نظرم اتفاق خیلی بدی است و این کار‌ها قطعا شرایط را بدتر و حواشی را بیشتر می‌کند.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اینکه حاشیه‌سازی و تهدیدات اینچنینی، کشور را از رینگ کارشناسی منحرف می‌کند، افزود: به نظرم این یک نمایی از استبداد و تک محوری حرکت کردن است و دولت معتقد است هرچه که می‌گوید باید همگان آن را بپذیرند و در غیر این صورت، برچسب سیاسی، بیسواد، غیرکارشناس و نظایر آن را به افراد نسبت می‌دهند که این اصلا خوب نیست زیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان آخرین سنگر تصمیم‌گیری کشور، از جایگاه وسیعی برخوردار است.
سروری در پایان یادآورشد: اینکه جایگاه ویژه مجمع تشخیص را سیاسی جلوه دهیم و امکان نگاه کارشناسی از آن با روش تحت فشار قراردادنش و تحمیل کردن تصمیم‌ها را از آن بگیریم، به نظرم آفتی بسیار خطرناک برای نظام است، در حالی که این مجموعه مهم‌ترین سنگر امید کشور به شمار می‌رود، بنابراین نگاه تحمیلی امروز اصلاح‌طلبان در خصوص معاهدات بین‌المللی و نظایر آن، برای منافع کشور تهدیدآمیز است.
تمام این‌ها در حالی است که گمانه‌های جدی مبنی بر عدم تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت در سال آینده نیز مطرح است.