تحقق گام دوم انقلاب با «جهاد بزرگ جوانان»


محسن مولوی

معاون اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه ای ارزشمند به نام گام دوم انقلاب که بمناسبت چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صادر نموده اند، از آغاز ساختن ایران اسلامی بزرگ بوسیله جوانان انقلابی و متعهد کشورمان آنهم با تعبیری عالمانه و هوشمندانه تحت عنوان ((جهاد بزرگ جوانان)) یادکرده اند. ایشان خطاب به جوانان و آیندسازان کشور بیان داشتند،آنچه که تاکنون شده با آنچه باید می شده و بشود،دارای فاصله ای ژرف است در جمهوری اسلامی،دل های مسئولان بطور دائم باید برای رفع محرومیت ها بتپد و از شکاف عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشد.بی شک فاصله ی میان بایدها و واقعیتها،همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می دهد،اما این فاصله ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی شک در آینده با حضور نسل جوان مومن، دانا و پرانگیزه با قدرت بیشتر طی خواهد شد.

بنایراین همانگونه که از کلام حکیمانه رهبرکبیر انقلاب ملاحظه می شود،جوانان بعنوان مخاطبین اصلی بیانیه گام دوم انقلاب و اجراء کنندگان مفاد آن محسوب می شوند،بیانیه ای که در حکم سند راهبردی و اطلس چهل ساله دوم انقلاب اسلامی و نقشه راه روشن انقلاب در عصر جدید می باشد و تکالیف مهم و مسئولیت های خطیر و سنگینی برای طی نمودن گام دوم انقلاب برعهده جوانان قرار داده است.

اما جهاد بزرگ جوانان با هدف و مقصود ساختن ایران اسلامی بزرگ که در بیانیه بدان پرداخته شده است، دارای راهبردهای اساسی و ابزارهای موثر وکارآمدی می باشد،که بدون شناخت دقیق آنها،راه روشن انقلاب در چهل سال دوم و مرحله جدید آن هموار نخواهد شد. ولی به راستی راهبردها، الزامات و ابزارهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای عملیاتی شدن این جهاد بزرگ چیست؟ سوال مهمی که پاسخ بدان راهگشای جوانان عزیز ایران اسلامی برای تحقق واقعی جهاد تعیین شده می باشد و می تواند در تبیین زوایای مختلف جهاد مفید و موثر واقع شود.

بنابراین در باب تعیین و احصاء مصادیق الزامات و راهبردهای اساسی جهاد جوانان می توان به برخی از موارد موثر و کارآمد آن اشاراتی هر چند تیتروار به شرح زیر داشت: 1- صیانت و پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای چهل ساله آن و همچنین دفاع از نظریه نظام انقلابی تا ابد آنهم برای رساندن انقلاب به آرمان بزرگش که همان ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) است2- حفظ عزت ، استقلال ملی و رعایت مرزبندی و تقابل با دشمن با رویکرد استکبار ستیزی3- بکارگیری شیوه مدیریت انقلابی و عمل جهادی برگرفته از ایمان و اعتقاد اسلامی برای ساختن الگوی کامل نظام پیشرفته ی اسلامی 4- شناخت و درک صحیح جوانان ازگذشته و درس گرفتن از تجربه ها 5- حفظ روحیه و باور (( ما میتوانیم )) و همگانی کردن این باور انقلابی با اتکاء به توانایی های داخلی 6- بکارگیری نیروهای انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است، چرا که این نیروهای مستعد مهمترین ابزار و ظرفیت امید بخش کشور محسوب می شوند و ثروت عظیمی برای نظام هستندکه با هیچ اندوخته ی مادی قابل مقایسه نمی باشند 7- فعال کردن فرصتهای مادی کشور و بهره گیری از ظرفیتهای دست نخورده خصوصاً منابع عظیم زیرزمینی و موقعیتهای استثنایی جغرافیایی 8- افزایش و ارتقاء مشارکت مردمی در پیشبرد مسایل مختلف اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و فرهنگی 9- ارتقاء بخش تولید و رشد اقتصاد ملی با اولویت اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد 10- ایجاد خیزش عظیم و جهش انقلابی درکاروان علم و پژوهش11- برجسته کردن ارزش های معنوی و رعایت فضیلت های اخلاقی در جامعه و همچنین اجرای عدالت و مبارزه با انواع فساد.

... بنابراین انقلاب اسلامی ملت ایران، با شکوه ، افتخار و اقتدار وارد چهل سال دوم و آغاز حیات نوین خود شده است تا ضمن خودسازی و جامعه پردازی به آرمان بزرگش یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا فداه) نزدیکتر شود. مسیر و راهی که طی نمودن آن صرفاً نیاز به یک جهاد اکبر آنهم به دستان جوانان شایسته و برومند انقلاب دارد. لذا لازم و ضروری است برای تحقق عینی و واقعی این جهاد بزرگ،زمام اداره بخش های گوناگون کشورمان به دستان جوانان مومن،انقلابی،دانا وکاردان سپرده شود.