يک گام تا اتصال هند و روسيه از مسير ريلي ايران


گروه راه و مسکن: خط آهن قزوين - رشت اين روزها آماده بهره برداري است تا پس از حدود 17 سال، پروژه ايجاد کريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب براي اتصال هند به اروپا از مسير ايران به بار بنشيند.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، ايجاد اين کريدور بين المللي در سپتامبر سال 2000 ميلادي (شهريور 1379) در سن پترزبورگ روسيه به امضاي سه کشور ايران، روسيه و هند رسيد تا علاوه بر ترويج همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي، زمينه را براي کوتاه کردن مسير حمل و نقل کالا بين هند و اروپا از طريق ايران فراهم کند. اين کريدور اکنون با پذيرش 10 عضو جديد گسترش يافته است که شامل جمهوري آذربايجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان، ترکيه، اوکراين، بلاروس، عمان و سوريه است و بلغارستان نيز به عنوان عضو ناظر آن حضور دارد. اين دالان بين المللي‌، اقيانوس هند و خليج ‌فارس را از مسير ايران به درياي خزر سپس از روسيه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا پيوند مي‌دهد و در صورت بهره برداري مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا خواهد بود که به گفته کارشناسان براي حمل و نقل کالا از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزينه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. در طي سال‌هاي گذشته کشورهاي عضو اين کريدور تلاش کردند تا زيرساخت‌هاي مورد نياز براي آن را فراهم آورند؛ يکي از حلقه‌هاي مهم در ايجاد اين کريدور دريايي و ريلي، ايجاد خط آهن در مسير قزوين - رشت بود تا کالاها ابتدا از بنادر هند بارگيري و از طريق بنادر ايران به صورت کاملا ريلي به سمت شرق اروپا هدايت شود؛ اکنون مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور مي‌گويد: طرح ملي خط آهن قزوين - رشت آماده بهره برداري است و به زودي با حضور مسئولان کشوري افتتاح مي‌شود. «خيرالله خادمي» روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: براي ساخت اين خط آهن در کريدور شمال - جنوب بيش از يک هزار و 850 ميليارد تومان هزينه شده اما ارزش روز آن بالغ بر چهار هزار ميليارد تومان است. به گفته معاون وزير راه و شهرسازي، براي ساخت اين طرح ريلي تا سال 92 حدود 700 ميليارد تومان هزينه شده بود اما از زمان روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، بيش از يکهزار و 100 ميليارد تومان براي آماده سازي آن تامين اعتبار شد تا اجراي آن سرعت گيرد.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل ونقل کشور بيان کرد: با اتمام ريل گذاري اين مسير اتصال رشت و استان گيلان به شبکه ريلي عملي شد و ادامه تکميل اين ابر پروژه ملي به آستارا اتصال بندرعباس از جنوب ايران به کشورهاي قفقاز، جمهوري آذربايجان و روسيه را فراهم خواهد کرد. معاون وزير راه وشهرسازي تصريح کرد: استفاده از اين کريدور بين المللي در شمال ايران جابه جايي کالا و مسافر در اين مسير تسهيل خواهد کرد و براي صاحبان کالا در هزينه‌ها صرفه جويي‌هاي زيايد خواهد داشت. خادمي‌افزود: اين پروژه نه تنها براي ايران بلکه براي تمام کشورهاي منطقه مهم است و در سفر اخير خود به هند، مسئولان اين کشور خواستار تکميل اين پروژه براي تسهيل انتقال بار از هند از طريق اين کريدور به طرف اروپا و روسيه بودند. به گزارش ايرنا، خط آهن 165 کيلومتري قزوين - رشت به صورت يک خطه براي حمل بار و مسافر از ايستگاه سياه چشمه در قزوين آغاز و با عبور از منطقه کوهين، لوشان، منجيل، رودبار و امامزاده‌هاشم به شهر رشت مي‌رسد. عمليات ريل گذاري اين محور از سال 91 آغاز شد و با تکميل آن هم اکنون اين مسير ريلي که مرکز استان گيلان را به شبکه سراسري ريلي کشور متصل مي‌کند، آماده بهره برداري است. 50 درصد اين خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق کوهستاني قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فني اين پروژه ملي است. احداث اين پروژه ملي به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گيلان به شبکه ريلي و به دليل ايجاد يک کريدور ريلي بين المللي در مسير شمال به جنوب براي صادرات و ترانزيت کالا از خليج فارس به طرف روسيه کشورهاي آسياي ميانه و اروپا از اهميت زيادي براي جمهوري اسلامي‌ايران برخوردار است. پل شاهرود در مسير خط آهن قزوين - رشت به طول 600 متر با معماري قديمي‌يکي از زيباترين ابنيه‌هاي اين خط است که با هزينه‌اي معادل 140 ميليارد ريال توسط شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه راه آهن در کنار آزادراه قزوين - رشت احداث شده است