رقابت ائتلاف‌های غریب!

گروه اقتصادی: انتخابات نهمین دوره اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور امروز در حالی برگزار می‌شود که ائتلاف‌های عجیب و غریب نوید یک انتخابات بی‌سابقه با نتیجه‌ای غیرمعمول را می‌دهد.
تعداد اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ۶۰ نفر است که ۲۰ نفر توسط دولت و ۴۰ نفر دیگر در انتخابات اتاق بازرگانی که هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند. تمام افرادی که کارت بازرگانی فعال یا کارت عضویت در اتاق‌های بازرگانی دارند می‌توانند در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت کنند.
اتاق بازرگانی در 4 گروه بازرگانی (۱۶ نفر)، صنعت (۱۴ نفر)، معدن (۶ نفر) و کشاورزی (۴ نفر) در اتاق تهران فعالیت می‌کنند. در انتخابات اتاق بازرگانی نیز هر فرد تنها می‌تواند برای یکی از بخش‌های چهارگانه نامزد شده و شرکت‌کنندگان در انتخابات نیز به عنوان نمونه در بخش بازرگانی از بین نامزدهای این بخش تنها می‌توانند به ۱۶ نفر فارغ از تقسیم‌بندی‌های ائتلافی و گروهی رای دهند. انتخابات این دوره از اتاق بازرگانی در تهران قرار است از ساعت 8 صبح (امروز) روز شنبه تا ساعت ۱۸ در هتل لاله تهران به شکل کاملا الکترونیکی برگزار شود و نتایج آن نیز به طور قطعی روز یکشنبه اعلام خواهد شد. داده‌های واحد فناوری اطلاعات اتاق تهران نشان می‌دهد تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۵ عضو اتاق تهران حائز شرایط رای دادن در نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان هستند که ۱۲ هزار و ۳۴۶ نفر دارای کارت بازرگانی و ۲ هزار و ۷۸۹ نفر نیز دارای کارت عضویت هستند. از تعداد کل دارندگان کارت بازرگانی مجاز برای حضور در انتخابات هفته آینده، ۱۰ هزار و ۶۹۱ نفر دارای کارت بازرگانی حقوقی و یک هزار و ۶۵۵ نیز دارای کارت بازرگانی حقیقی هستند. از تعداد کل ۲ هزار و ۷۸۹ کارت‌ عضویت مجاز به رای دادن در انتخابات، ۲ هزار و ۳۵۰ کارت متعلق به اشخاص حقوقی و تنها ۴۳۹ کارت متعلق به اشخاص حقیقی است. بر اساس آیین‌‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، دارندگان کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی و کارت عضویت حقوقی با حداقل یک سال سابقه و اعتبار، در این دوره اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت. همچنین کارت‌های عضویت حقیقی با سابقه حداقل ۱۸ ماه و شرط اعتبار در روز انتخابات می‌توانند رای بدهند.
ائتلاف‌ها و گروه‌های اصلی انتخابات اتاق تهران


در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی و در تهران، 3 ائتلاف از بین نامزدها وجود دارد. این ائتلاف‌ها عبارتند از: «ائتلاف برای فردا»، «پیشگامان تحول» و «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی».
«ائتلاف برای فردا» گروهی از فعالان اقتصادی هستند که در حال حاضر بیشترین کرسی‌های اتاق بازرگانی تهران را از آن خود کرده‌اند. هر چند که در این دوره از انتخابات «پدرام سلطانی»، «محسن خلیلی‌عراقی» و «مهدی پورقاضی» از این فهرست از نامزدی مجدد خودداری کرده‌اند اما «مسعود خوانساری»، «محمدرضا انصاری»، «علا میرمحمدصادقی» و «محمد لاهوتی» از مهم‌ترین اعضای این ائتلاف به‌شمار می‌روند. فهرست «پیشگامان تحول» نیز چهره‌های سرشناسی در بین خود دارد که از مهم‌ترین آنها «اسدالله عسگراولادی»، «سیدحمید حسینی»، «مجیدرضا حریری» و «محسن مهرعلیزاده» است.
اما در فهرست بعدی که «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» است و دیرتر از سایرین برای این انتخابات فهرست داد، افرادی همچون «یحیی آل‌اسحاق»، «علی نقی خاموشی» و «محمدمهدی راسخ» عضویت دارند.
نامزدهای جریان «ائتلاف برای فردا»
بر اساس این گزارش، فهرست نامزدهای «ائتلاف برای فردا» در بخش بازرگانی، «مسعود خوانساری»، «محمدرضا انصاری»، «عباس آرگون»، «شهاب جوانمردی»، «رضی حاجی‌میری»، «مجید حسینی‌نژاد»، «ناصر ریاحی»، «مهدی شریفی‌نیک‌نفس»، «مجید صدری»، «محمدرضا طلایی»، «مهرداد عباد»، «محمدمهدی فنایی»، «افشین کلاهی»، «محمد لاهوتی» و «فاطمه مقیمی» است. همچنین در حوزه صنعت، «محمد اتابک»، «حسن احمدیان»، «رضا پدیدار»، «هاله حامدی‌فر»، «حسن دیده‌ور»، «محمدرضا زهره‌وندی»، «حمیدرضا صالحی»، «فرزین فردیس»، «عباسعلی قصایی»، «علیرضا کلاهی»، «محمود نجفی‌عرب»، «محمد رضا نجفی‌منش»، «علی نقیب» و «هرویک یاری‌جانیان» نامزد شده‌اند.
نامزدهای ائتلاف «پیشگامان تحول»
ائتلاف پیشگامان تحول را باید ائتلاف دولتی‌ها نامید که در صورت برنده شدن در انتخابات اتاق، وزن حامیان دولت را در پارلمان بخش خصوصی بسیار بالا می‌برد. چهره‌های نزدیک به دولت همچون سیدحمید حسینی و محسن مهرعلیزاده  جزو افراد شاخص این ائتلاف هستند، البته از چهره‌های منتقد دولت مثل عسگراولادی که این اواخر از بانک مرکزی بشدت انتقاد کرده بود، در این ائتلاف دیده می‌شود تا بار دیگر ثابت شود که با انتخابات غیرمعمولی با ائتلاف‌های غیرمعمولی طرف هستیم. در این فهرست «سیدحمید حسینی»، «مجیدرضا حریری»، «محمدرضا بهزادیان»، «همایون اسدی لنگرودی»، «ژیلا انوری»، «یوسف باپیری»، «سیدرضا صالح»، «علیرضا عباسی»، «جمشید عدالتیان شهریاری»، «اکبر کلانترنیستانکی»، «فرید کوروس»، «اصغر مظاهری»، «سیدمجتبی معظمی»، «امیر منصوری» و «هادی مورخ» برای بخش بازرگانی نامزد شده‌اند. همچنین در حوزه صنعت «محسن مهرعلیزاده»، «حسین نیکخواه ابیانه»، «فرامرز اختراعی»، «سیدعلیرضا ایوبی»، «سیدصدرالله پرهیزکار»، «محمدحسین پیروزی»، «سیدمحمد جلالی‌پروین»، «مهدی حاجی‌بابا»، «علیرضا شمس فرد»، «میثم صنیعی‌فر»، «جواد قربانی»، «رحمت‌الله قیصری» و «مجید کریمی» در این فهرست حضور دارند. «اسدالله عسگراولادی»، «جهانبش نورابی»، «احمد آقاترک‌نژاد»، «بابک سالاری»، «سیدرضا نورانی» و «زهرا نقوی» در حوزه کشاورزی و «محسن حاجی‌بابا»، «سید علی ابویی‌مهریزی» و «ابراهیم خانیکی» در حوزه معدن شرکت کرده‌اند.
نامزدهای جریان «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی»
از آنجایی که در 2 فهرست بالا چهره‌های سرشناسی مانند «یحیی آل‌اسحاق» و «علی‌نقی خاموشی» وجود نداشت، در نهایت روز دوشنبه هفته گذشته ائتلاف سومی با عنوان «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» تشکیل شد. در این فهرست «یحیی آل‌اسحاق»، «مسعود دانشمند»، «حمیدرضا سیفی»، «عبدالرضا رضایی‌هنجنی»، «ساقی باقری‌نیا»، «ویدا سینا»، «مریم سلطانی»، «نازنین فلاحتی»، «سیداحمد مقیمی»، «سیدضیاءالدین خرمشاهی»، «ایرج طهرانی‌زاده‌جبه»، «پرویز حسابی»، «سعدالله بهمنش‌نیا»، «پیمان دفتری»، «مرجان آقاجان‌زاده‌هوشیار» و «مهوش نیک‌پورنزهتی» به عنوان نامزدهای بازرگانی معرفی شدند. همچنین «سیدعلی‌نقی خاموشی»، «محمدمهدی راسخ»، «محمد احمدی»، «محمدرضا کمپانی»، «ایرج رهبر»، «سعید مهذب‌ترابی»، «محسن صفایی»، «علیمردان شیبانی»، «غلامرضا امیرشقاقی»، «کیوان ارجمندحسابی»، «مهدی نجاردیسفانی»، «رویا دهقانی‌کهنگی»، «نازیلا نورفردی» و «فاطمه شعبانی» به عنوان نامزدهای بخش صنعت در ائتلاف «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» حضور دارند.
  آخرین وضعیت انتخابات اتاق‌های شهرستانی
بر اساس آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، در شهرستان‌ها تعداد هیأت نمایندگان 15 نفر از 4 حوزه شامل 5 نفر از بخش بازرگانی، 5 نفر از بخش صنعت، 2 نفر از بخش معدن و 3 نفر از بخش کشاورزی اتاق مربوط برای مدت 4 سال انتخاب خواهند شد. بررسی‌های آماری «پایگاه خبری اتاق ایران» نشان می‌دهد در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، 1547 نفر در کل اتاق‌ها برای 4 حوزه اصلی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 535 نفر از طریق صندوق آرا انتخاب می‌شوند. از میان کل فعالان اقتصادی ثبت‌نام شده برای ورود به هیات نمایندگان اتاق‌ها، بخش بازرگانی با 657 نامزد بیشترین تقاضا را داشته و پس ‌از آن بخش صنعت با 461 نامزد در رتبه دوم قرار دارد. همچنین بخش کشاورزی با 268 نامزد و بخش معدن با 161 نامزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از نظر تعداد نامزدهای حاضر در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، اتاق تهران با 159 نامزد بیشترین تعداد تقاضا را برای ورود به هیات نمایندگان داشته که البته با توجه به 40 نفره بودن هیات نمایندگان این اتاق، نمی‌تواند رکورد بالایی محسوب شود. از میان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، اتاق بندرعباس با 60 نامزد، شلوغ‌ترین رقابت انتخاباتی را شاهد خواهد بود و اتاق‌های اصفهان و مشهد نیز با 58 نامزد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.در مقابل، اتاق‌های شهرکرد و کرمانشاه با 28 نامزد و اتاق یزد با 29 نامزد خلوت‌ترین رقابت انتخاباتی دوره نهم را برگزار خواهند کرد.