رخت زندان بر تن آبراموویچ ایران

آفتاب یزد- گروه سیاسی: چه کسی فکرش را می‌کرد آن بچه 7 ساله دروازه دولاب که مانند کودکان کار در کنار پدرش سماور سازی می‌کرد، روزی تبدیل شود به سلطان میلیاردر ایرانی با 14کارخانه و 9 هزار پرسنل.
حسین هدایتی همان کودک کار سماور ساز پایین شهر تهران است که شهره شده به مالک و مدیرعامل هلدینگ استیل‌آذین ایرانیان. می‌گویند صاحب 40 شرکت واقعی و شاید هم صوری دیگر نیز هست.
با این حال بیش از آنکه فعالیت‌هایش در زمینه تولید و صنعت او را معروف کرده باشد، اقدامات ورزشی و باشگاهداری او چنین کرده. نام هدایتی به نام تیم‌های فوتبالی مثل پرسپولیس گره خورده است و البته تاسیس باشگاهی با نام استیل آذین.
اگرچه آقای عابر بانک فوتبال ایران را خیلی‌ها با عناوینی مانند سرمایه دار و کار آفرین موفقی بر می‌شمرند که صاحب بکی از هلدینگ‌های بزرگ صنعتی کشور است و در ۱۴ استان کشور در زمینه فولاد، نیروگاه، پالایشگاه، مواد غذایی، کشاورزی، آبزیان و میگو فعالیت می‌کند. صنایع استیل آذین، شرکت خاورآذین، شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان، چندین کارخانه فولادسازی و ورق، شرکت نایبند بزرگترین شرکت پرورش میگوی ایران و نیز برج‌سازی در دبی، سهام‌داری یک بانک خصوصی، ریاست چندین شرکت تجاری در ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه و داشتن املاک کشاورزی و مسکونی متعدد در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بخشی از داشته‌های سابق و فعلی اوست.


هدایتی می‌گفت همه ذوق و شوقش در دو چیز خلاصه می‌شود؛ کارآفرینی و نان رساندن به مردم و دوم پرسپولیس!

>داستان زندگی
عابر بانک پرسپولیسی اما داستان زندگی اش چطور از سماور سازی پدر به چنین جایی ختم شد؟ به جایی که هیچ بنی بشری به فکرش نیز خطور نمی‌کرد. 14 ساله بود که همزمان با رفتن به دبیرستان در کارگاهی که بابا درست کرده بود در وسایل و تجهیزات یراق آلات چمدان و قطعه سازی شرکت کرد و طرحی نو درانداخت دیگر برای خود اوستایی شده بود. دیری نگذشت که بزرگترین تولید کننده تزئینات ساختمان را راه‌اندازی کرد.
وضع هدایتی آنقدرها خوب شده بود که در 19سالگی بنز و بی ام و سوار می‌شد، یعنی درست همان سنی که خیلی‌ها گرفتن گواهینامه رانندگی بزرگترین آرزویشان است. در میانه‌های دهه شصت و بعد از فوت پدر و البته رسیدن دارایی‌های بابا ؛ هم که دیگر نگو و نپرس...
هدایتی اما یک لقب دیگری نیز دارد.
خود او یک بار در گفتگویی با مجله کارخانه دار درباره بنز سواری و حضورش در یک نهاد می‌گوید: «نمی‌توانستم ماشین بی‌کیفیت ساخت داخل را سوار شوم. در سال ۱۳۶۰ که وارد آنجا شدم با بنز ۲۸۰ مدل ۱۹۷۶ وارد شدم.»
هدایتی در مورد ثروتی که از آن روزها به دست آورده، گفته است: «گاهی زمین‌هایی را خریدم که بعدها میلیاردها تومان قیمتش شد؛ مثلا یک بار زمینی را خریدم دومیلیارد، اخیرا خریداری از من خرید 300 میلیارد. من هر چی گیرم می‌آمد، ملک می‌خریدم و هرچه دارم از ملک دارم؛ مثلا سال 1375 یک قطعه زمین خریدم 21میلیارد تومان، الان می‌خرند 160میلیارد تومان. خب من چکار کنم زمین گران شده؟ مدیران حوزه اقتصاد باید پاسخ دهند که چرا.» او به خبرگزاری مهر گفته بود تولید ثروت، یک نوع عبادت برای بچه مسلمان است که باید مورد احترام قرار بگیرد.
هدایتی بنا به اذعان خودش در دوران جنگ 5باغ ویلا داشته است که وقتی از جنگ و جبهه برمی‌گشت پاتوقش با رفقا در یکی از آن‌ها باغ ویلاها یعنی در باغ لواسان بود؛ همان ویلایی که امروز خودش می‌گوید 100 میلیارد تومان می‌ارزد.
نام حسین هدایتی اما از سال 1383 بود که در رسانه‌ها شنیده شد؛ زمانی که درگیری میان «علی پروین» با «اکبر غمخوار»، مدیر وقت باشگاه «پرسپولیس» بالا گرفت و هدایتی گمنام (برای مردم ولی آشنا برای مسئولان)، باشگاه «استیل آذین» را بنا کرد. علی پروین هم شد نماینده تام‌الاختیار این تیم. استیل آذین اگرچه به مرور از رمق افتاد اما بذل و بخشش‌های حسین هدایتی برای پرسپولیس، همچنان او را در صدر رسانه‌ها قرار می‌داد و البته محبوب هم می‌کرد.
ثروت نهفته پدر و خوی بازار مسلکی هدایتی رفته رفته او را به مرور تبدیل به «رومن آبراموویچ» ایران کرد کسی که می‌تواند باشگاه فوتبال تاسیس کند و پرسپولیس را روی انگشتش بچرخاند. به هر صورت او را در سرتاسر ایران اگر اولین و پولدارترین فرد ندانند جزو هشت ثروتمند برتر قطعا قلمداد خواهد شد.

>پایان روزهای خوش
اما هدایتی هر بار با حاشیه‌های بیشتری در زندگی‌اش روبه رو می‌شد. چه زمانی که محمود صادقی لیست بدهکاران بانکی را در صفحات اجتماعی خود مشخص کرد و نام او به چشم خورد و چه در زمانی که عباس جعفری دولت‌آبادی از او گفت. اما این حاشیه‌ها حتی به سال‌ها قبل از افشای لیست بدهکاران بانکی برمی گردد... یعنی سال91.
تیرماه سال 91 «غلامحسین محسنی اژه ای» به عنوان سخنگوی قوه قضاییه در مورد شایعه بازداشت حسین هدایتی در جمع خبرنگاران گفت: «اینکه هدایتی تحت تعقیب قرار گرفته را می‌دانم اما اینکه منجر به بازداشت وی شده یا خیر، اطلاعی ندارم. می‌دانم که پرونده‌ای تشکیل شده است.»
همان روز برخی سایت‌ها نوشتند که «عدالت بالاخره یقه یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور را گرفت و حسین هدایتی که با تبلیغات رسانه ای در ورزش تحت عنوان دسته چک شناخته می‌شد، بازداشت شد.»
از آن ماجرا سال‌ها گذشت و کسی هم خیلی پیگیر داستان نبود تا اینکه هجدهم دی 95 بود عباس جعفری دولت‌آبادی به طور رسمی خبر داد «ح ه» که در حوزه ورزشی فعالیت دارد به عنوان بدهکار کلان بازداشت شده است. بعد از مدتی هدایتی از بازداشت رها شد و باز هم داستان‌های فوتبالی و حاشیه ای مانند پرداخت پول‌های کلان به (م.ط) را خلق کرد.
اما افشاگری محمود صادقی نماینده مردم تهران درباره لیست بدهکاران بانکی از یک سو و اظهارات کسانی مانند محمد حسن نژاد عضو کمیته اقتصادی مجلس که اظهار داشت هدایتی هزار میلیارد به بانک سرمایه بدهکار است و برای این به پرسپولیس پول می‌دهد تا زندان نرود!
بیانگر آن بود که اوضاع او به مرور خیلی بدتر از قبل خواهد شد تا اینکه در خردادماه امسال خبر بازداشت دوباره او مطرح شد.
گفته می‌شود پرونده حسین هدایتی طبق کیفرخواست صادره شامل این بوده که او با پرداخت رشوه موفق به اخذ صدها میلیارد تومان وام از بانک سرمایه شده است و اکنون از ادای دیون معوق خود استنکاف می‌کند.
گفته شده هدایتی در بانک سپرده گذاری می‌کرده و اقدام به گرفتن وام می‌نموده است و سپس با یک چک، سپرده را آزاد می‌کرده است حتی خبر از بدهی‌های 5 هزارمیلیاردی او به این بانک بود با این حال روز گذشته معوقه بانکی او در جلسه دادگاهش 1500 میلیارد تومان اعلام شد.
و امروز آن کودک هفت ساله سماورساز و آن آبراموویچ ایرانی رخت زندانیان بر تن کرده و شده سوژه خبرگزاری‌ها و پشت میله‌ها در انتظار حکمی است که بابت اتهاماتش به او داده می‌شود. اکنون پرسش اینجاست که آیا بدهی‌های او آنقدر هست که وی را از همه داشته‌های یک عمر کارخانه داری و کارآفرینی محروم کند؟