چرا اوضاع پاکستان و هند از کنترل خارج شد ؟

تنش میان پاکستان و هند درروزهای اخیر بعد از حادثه تروریستی کشمیر و سپس حمله هند به مناطقی از پاکستان به بدترین شرایط سال‌ها‌ی گذشته رسیده است و بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که با توجه به شرایط کنونی این تنش تا کجا ادامه خواهد داشت؟ این در حالی است که پاکستان نیز دو میگ هندی را سرنگون کرده و اعترافات یکی از خلبانان هندی را پخش کرده است که این موارد می‌تواند به بغرنج شدن اوضاع بیافزاید.
امادر مجموع باید گفت تنش در روابط هند و پاکستان پس از حمله انتحاری به اتوبوس حامل افسران پلیس هندی در ۲۵ بهمن بالاگرفت. در این حمله که گروه جیش محمد مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دست‌کم
۴۰ تن از سربازان هندی کشته شدند. هند پاکستان را به دست داشتن در حمله گروه تروریستی جیش محمد متهم می‌کند. بنابراین باید گفت که آغاز کننده این در گیری‌ها‌ را باید پاکستانی‌ها‌ دانست که باعث عکس‌العمل هندی‌ها‌شده است. جیش المحمد از جمله گروه‌ها‌یی است که در کشمیر عملیات می‌کند اما در پاکستان مقر دارد و مشخص است که تحت حمایت‌ای اس‌ای اطلاعاتی
پاکستان است.


همزمانی حمله در سیستان و بلوچستان به اتوبوس سپاه پاسداران و حمله به نظامیان هندی در کشمیر نیز قابل بحث است.
پاکستانی‌ها‌ احساس می‌کنند که راه بندر چابهار به افغانستان در حال باز شدن است واین را برخلاف منافع خودشان تلقی می‌کردند و در پی نا امن سازی آنجا هستند، از طرفی هم هندی‌ها‌ علاقه مند نیستند چینی‌ها‌ از چهارراه گوادر سود ببرند، بنابراین هم اکنون در درگیری منطقه ای هردوطرف سعی می‌کنند مناطق همدیگر را ناامن کنند .
ممکن است عده ای بپرسند که چرا واکنش هندو ایران بعد از دو حمله تروریستی جیش العدل و
جیش المحمد متفاوت بود و چرا هندی‌ها‌ به تنش با پاکستان دامن زدند؟در پاسخ باید گفت این اتفاقات در هند سابقه دارد و برای هندی‌ها‌ کاملا روشن است که پاکستانی‌ها‌ در این عملیات نقش دارند . از سویی مسئله ایران هم متفاوت است . چون در مرز ایران و پاکستان ، هیچکدام بر مرز بلوچستان پاکستان و بلوچستان ایران مسلط نیستند و ادعای سرزمینی هم در طرفین وجود ندارد، اما در کشمیر وضعیت فرق دارد. پاکستانی‌ها‌ مدعی کشمیر هستند و هندی‌ها‌ هم همین طور از همین روست که چنین تنشی را نباید دور ازذهن دانست .