ناطق‌نوری به آستان‌قدس می‌رود؟

آرمان- سهیل ثابت: پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام همه نگاه‌ها برای تصدی ریاست مجمع به سمت حجت‌الاسلام ناطق نوری چرخید و از وی به عنوان نامزد شماره‌یک ریاست مجمع تشخیص یاد شد، اما مقام معظم رهبری آیت‌ا... هاشمی شاهرودی را به ریاست انتخاب کردند. با درگذشت آیت‌ا... شاهرودی نیز بازهم بسیاری ناطق را گزینه نخست مجمع دانستند، اما این بارهم آیت‌ا... آملی لاریجانی به ریاست مجمع رسید. گرچه خود ناطق نیز تمایلی به کارهای سیاسی و اجرایی نشان نمی‌دهد. به قول معروف وی سیاست را رها کرده، اما سیاست او را رها نکرده است. در این راستا اکنون مطرح می‌شود که با حضور حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضائیه و کناره‌گیری از آستان قدس رضوی ناطق نوری می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای این آستان باشد. در این راستا حسن غفوری‌فرد نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: «تولیت آستان قدس جای خوب و مناسبی برای حضور آقای ناطق است که در گذشته هم صحبت آن مطرح بود زیرا هم مقام معظم رهبری شناخت خوبی از وی دارند و هم اینکه آقای ناطق تجربه خوبی در وزارت کشور و جهادسازندگی دارند».
ناطق نوری در آستان قدس؟
جریان اصولگرا تا اوایل دهه 90 از وجود بزرگانی چون مرحوم آیت‌ا... مهدوی کنی و حبیب‌ا... عسگر اولادی بهره می‌برد و آنها تاحدودی محوریت وحدت این جریان را بر عهده داشتند، اما پس از فوت این دو چهره موثر، همای وحدت از شانه‌های اصولگرایان پر کشید و هنوز که هنوز است تشتت و افتراق در این جریان موج می‌زند. گرچه بسیاری معتقدند که افرادی چون حجت‌الاسلام ناطق نوری نیز از ظرفیت بالایی برای ایجاد وحدت در میان اصولگرایان برخوردار است، اما دوری خود وی از این معنا و تشتت در این جریان موجب شده ناطق عطای این کار را به لقایش ببخشد و در حاشیه سیاست به رصد تحولات بپردازد. از طرفی برخی معتقدند که با قوت گرفتن احتمال ریاست سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه و ترک آستان قدس رضوی گزینه‌های متفاوتی برای تولیت این آستان متبرکه مطرح می‌شوند. یکی از این اسامی حجت‌الاسلام ناطق نوری است که پیش از این نیز از وی به عنوان نامزد تصدی پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد می‌کردند، اما حال با ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی بر مجمع تشخیص نگاه‌ها به رئیس بعدی آستان قدس رضوی دوخته شده است. البته چندان دور از ذهن نیست که با وجود ارتباط گرم و صمیمی ناطق با مقام معظم رهبری وی را در تولیت آستان قدس ببینیم. به شرط آنکه وی بازهم گوشه‌نشینی نکند و پا به عرصه قبول مسئولیت بگذارد.
ناطق، وحدت بخش اصولگرایان


یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با مشکل عدم وحدت در اصولگرایان اظهار داشت: مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم تمایل افراد تاثیرگذاری مانند آقای ناطق نوری در جریان اصولگرایی است که اگرچه می‌توانند فعال باشند، اما متاسفانه رغبتی ندارند. خبرآنلاین نوشت؛ حسن غفوری‌فرد با بیان اینکه بارها از آقای ناطق نوری درخواست حضور فعال در جریان اصولگرایی را داشتیم، گفت: ما فراوان اصرار کردیم که ایشان بیایند زیرا در شرایط فعلی می‌توانند در ایجاد وحدت بین اصولگریان نقش تعیین کننده داشته باشند، اما به هر دلیلی برای ورود به فعالیت سیاسی راضی نشدند. نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تشکیل شورای هماهنگی2 با حضور ناطق اظهار کرد: ایشان تا این لحظه هیچ تمایلی برای ورود به فعالیت سیاسی نداشتند، در این زمینه بارها با ایشان صحبت کردم، اما به پذیرفتن مسئولیت سیاسی و کشوری اقبالی ندارند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه قرار است آقای ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه شود، تاکید کرد: تولیت آستان قدس جای خوب و مناسبی برای حضور آقای ناطق است که در گذشته هم صحبت آن مطرح بود، زیرا هم مقام معظم رهبری شناخت خوبی از وی دارند و هم اینکه آقای ناطق تجربه خوبی در وزارت کشور و جهادسازندگی دارند. غفوری‌فرد ادامه داد: مجموعه این‌ مسائل شخصیت بی‌نظیری از آقای ناطق‌نوری ایجاد کرده، اما طی صحبت‌هایی که با ایشان داشتیم نه آمادگی برای پذیرش مسئولیت سیاسی دارند و نه مسئولیت آستان قدس، با این حال ما ناامید نیستیم و تلاش خودمان را می‌کنیم. نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره مرجع مذاکرات با ناطق نوری برای حضور در صحنه سیاسی تصریح کرد: شخصا بارها از ایشان دعوت کردم، البته مرحوم عسگراولادی و آقای باهنر هم بارها دعوت کردند. در جلسات منظم ماهانه‌ای هم که با وی داریم تقریبا در تمام جلسات و حتی در جلسه اخیر از او درخواست کردیم اما هنوز هیچ تمایلی برای کار سیاسی ندارند.