رهبر حزب کارگر از آمادگی این حزب برای حمایت از همه‌پرسی دوباره برگزیت خبر داد کوربین تصمیم گرفت

وزیر خارجه سایه اعلام کرد در صورت برگزاری همه‌پرسی، او و کوربین به کارزار گزینه ماندن در اتحادیه اروپا خواهند پیوست
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر سرانجام موضع حزبش را در قبال برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت مشخص کرد. کوربین اعلام کرد اگر حزب کارگر این هفته نتواند نسخه برگزیت مطلوب خودش را از تصویب بگذراند، از تلاش‌ها برای برگزاری همه‌پرسی تازه‌ای درباره
برگزیت حمایت خواهد کرد. کوربین به نمایندگان عضو حزبش گفته‌است برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق مخرب محافظه‌کاران و به عنوان آخرین راه این تصمیم گرفته شده است.
رسانه‌ها گزارش می‌دهند، این تصمیم برای اعلام حمایت حزب از همه‌پرسی دوم، حاصل تلاش‌های کر استارمر، وزیر سایه برگزیت و تام واتسون، قائم‌مقام رهبر حزب است که نگران هستند هر گونه تاخیر بیشتر در این تصمیم منجر به خروج تعداد بیشتری از نماینده‌ها از حزب و پیوستن آن‌ها به گروه جدید تی‌آی‌جی منجر شود. هفته گذشته، هفت نماینده حزب کارگر با انتقاد از رویکرد حزب در قبال برگزیت و آنچه یهودستیزی در این حزب خواندند، از حزب جدا شدند و گروه جدیدی به نام «گروه مستقل» یا تی‌آی‌جی را بنا نهادند که از برگزاری همه‌پرسی دوم حمایت می‌کند. در روزهای پس از این یک نماینده دیگر از حزب کارگر و سه نماینده از حزب محافظه‌کار نیز با استعفا از احزابشان به این گروه پیوستند. زمزمه‌ها و نگرانی‌هایی حاکی از این وجود داشت که با ادامه روند فعلی قفل برگزیت، اعضای بیشتری از دو حزب به این گروه بپیوندند.


این اقدام، با استقبال نمایندگانی مواجه شده‌است که از کارزار موسوم به «رای مردم»، برای برگزاری همه‌پرسی دوم حمایت می‌کنند، اما حزب کارگر ده‌ها نماینده دارد که از حوزه‌های حامی برگزیت می‌آیند و در صورتی که حزب تصمیم به بسیج‌کردن آرای این نمایندگان برای رای به همه‌پرسی دوم بگیرد، احتمالاً با مقاومت و مخالفت این نمایندگان مواجه خواهد شد.
در واقع، یکی از دلایل تلاش کوربین و دیگر رهبران حزب کارگر برای حفظ موضع بی‌طرف و راهبرد نعل و میخ وجود همین دودستگی در میان نمایندگان کارگر بود. رهبران کارگر امیدوار بودند که حزب محافظه‌کار، بدون اینکه نیاز به دخالت جدی کارگر ایجاد شود، فرایند برگزیت را به هر نتیجه‌ای که می‌تواند برساند و بعد از پرداخت همه هزینه‌های این فرایند پرفشار، یا حتی پیش از رسیدن به مرحله آخر، در انتخاباتی سراسری دولت را به کارگر ببازد. حتی گاهی رهبران این حزب به جای همه‌پرسی دوم گزینه انتخابات سراسری را مطلوب‌تر می‌خواندند.
اما دنباله‌دارشدن روند تصمیم‌گیری در این باره، گره سنگین کار در پارلمان و پافشاری ترزا می، نخست‌وزیر محافظه‌کار باعث شد در حالی که تقریباً یک ماه تا پایان مهلت اصلی برگزیت باقیمانده است، هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده باشد. این نامعلوم‌بودن وضعیت باعث شد تا کم‌کم فشارها از درون و بیرون به حزب کارگر برای نقش‌آفرینی جدی‌تر افزایش پیدا کند.
همه‌پرسی دوم، از دیدگاه بسیاری، اسم رمز لغو برگزیت به حساب می‌آید؛ به عبارتی، برای حامیان این ایده، اساسا کاربرد همه‌پرسی دوم به عنوان «راه حل» برون‌رفت از بن‌بست سیاسی تنها در حالتی محقق می‌شود که حاصل همه‌پرسی، لغو برگزیت باشد. نکته جالب اینجاست که
در حالی کوربین تصمیم به حمایت از گزینه همه‌پرسی دوم گرفته که خود او، پیش از ماجرای برگزیت، از منتقدان اتحادیه اروپا بود و حالا از همه‌پرسی دوم در مقابل نسخه برگزیت ترزا می حمایت می‌کند که در دوران همه‌پرسی اول از مخالفان برگزیت
بوده است.
به گزارش گاردین، لوسی پاول، از وزای سایه سابق گفته است در صورتی که حزب بخواهد رای حزبی برای حمایت از همه‌پرسی دوم تعیین کند، حداقل ۲۵ نماینده مخالفت خواهند کرد. با توجه به حضور حزب کارگر در اقلیت، این یعنی حمایتی جدی در میان محافظه‌کاران لازم خواهد بود تا طرح در مجلس عوام به نتیجه برسد.
یادداشت خصوصی درون‌حزبی که در این باره برای نمایندگان ارسال شده و یک نسخه‌اش به گاردین رسیده حاکی از این است که سیاست کارگر این خواهد بود که حتماً گزینه ماندن در اتحادیه اروپا در گزینه‌ها باشد. حالت بدون گزینه ماندن، به معنای همه‌پرسی فقط برای تایید یا رد طرح دولت برای برگزیت خواهد بود؛ اما موضع حزب کارگر به وجود گزینه ماندن رسیده است.
نکته مهم دیگر در این یادداشت این است که حزب از وجود گزینه برگزیت بدون توافق در برگه رای حمایت نخواهد کرد. این ایده‌ای است که برخی مطرح کرده‌اند که در صورت همه‌پرسی مجدد، علاوه بر طرح دولت و گزینه ماندن، گزینه برگزیتی بدون توافق که به عقیده برخی، نتیجه واقعی همه‌پرسی اول بوده است هم باید در گزینه‌ها باشد؛‌ اما یادداشت کارگر می‌گوید: «هیچ اکثریتی برای خروجی بدون توافق نیست و کارگر از حضور “بدون توافق” به‌عنوان گزینه پشتیبانی نخواهد کرد. آنچه ما خواستارش هستیم یک همه‌پرسی برای تایید توافق برگزیت است، نه برای ادامه راه بدون توافق.»
خبر مهم دیگر که امیلی تورنبری، وزیر خارجه سایه اعلام کرده است این که در صورتی که کار به همه‌پرسی برسد، او و کوربین به کارزار رای به ماندن خواهند پیوست.
حزب کارگر همچنین در روزهای آینده از متممی مطرح‌شده در پارلمان که تاریخ برگزیت را به تعویق خواهد انداخت نیز حمایت می‌کند. برای برگزاری همه‌پرسی یا هر اقدام دیگری به جز برگزیت بدون توافق یا توافق می، یک ماه فرصت کافی نیست و در نتیجه برای پیگیری ایده همه‌پرسی، لازم است که بریتانیا از اتحادیه اروپا
درخواست کند تاریخ رسمی برگزیت از انتهای ماه آینده میلادی، کمی بیش از یک ماه دیگر، به تعویق بیفتد.