گزارش «همدلی» از حال و هوای بازارهای پایتخت در واکنش به اتفاقات سیاسی روز گذشته استعفایی که به بازارها رسید

همدلی| گروه اقتصادی: بازتاب استعفای وزیر امور خارجه، صبح دیروز به مهمترین بازارهای پایتخت هم رسید. مثل روند همیشگی که در پی هر اتفاق سیاسی بازار سهام، چهارراه‌استانبول و جمهوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد، صبح سه‌شنبه هم حال و هوای بازارها تا چند ساعت هیجانی بود؛ هیجانی که به گفته دست‌اندرکاران بازار اوایل صبح چهارمین روز هفته را خارج از روند معمولی وارد معاملات کرده بود، اما از بعد از ظهر همان روز طبق روال گذشته پیش رفت. طلا که در معاملات جهانی رو به کاهش بود، در بازارهای داخلی، روندی رو به بالا داشت. هر چند دست‌اندرکاران بازار علت روند معکوس طلا در بازارهای داخلی را به طور دقیق اعلام نمی‌کردند، اما
بر اساس گمانه‌زنی بسیاری از فعالان بازار، این موضوع هیجانی بود که تحت تاثیر خبر استعفای اینستاگرامی وزیر امور خارجه در بازارها ایجاد شده بود.
محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، در این زمینه به «همدلی»، گفت: «صبح دیروز به علت افزایش قیمت دلار در بازار، نرخ طلا و سکه رو به بالا بود، هر چند این روند تنها در اوایل صبح جریان داشت و از بعد از ظهر همان روز به بعد همه چیز مطابق با عصر دوشنبه پیش رفت.» به گفته رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر: «از ساعت 12 ظهر، قیمت‌ها در معاملات داخلی رو به کاهش رفت و روند افزایش قیمت‌ها در اوایل ساعات کاری دیروز، هیجانی بود که در واکنش به بالا رفتن نرخ ارز در بازار طلا و سکه ایجاد شد. هر چند در بازار جهانی قیمت شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم، به‌طوری که هر اونس طلا که در بازارهای جهانی 1325 دلار روی میز معامله رفت که نسبت به دوشنبه 7 دلار کاهش یافته بود، اما بازار داخلی تحت تاثیر قرار نگرفت.»
به گفته کشتی‌آرای «برخلاف روز دوشنبه که قیمت سکه روند کاهش داشت و به ۴میلیون و ۶۲۰هزار تومان رسیده بود و همچنین قیمت دلار نیز تا ۱۳هزار و ۶۰۰تومان و ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت ، از صبح دیروز و با توجه به جریانات سیاسی کشور، باردیگر نرخ ارز بالا رفت و بر بازار سکه وطلا تاثیر گذاشت.»


او افزود: «تاثیر جریانات سیاسی و همچنین افزایش نرخ ارز به گونه ای بود که تا ظهر دیروز بازار سکه و طلا بسیار ملتهب بود به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی تا ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. این وضعیت سبب شده بود تا قیمت ها در بازار نوسان نداشته باشد.»
این فعال بازار طلا و جواهر در ادامه افزود: «خوشختانه از ظهر دیروز التهاب بازار متوقف شد و می‌توان گفت نرخ ها روند کاهش به خود گرفته است به طوری که اکنون(عصر دیروز) هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۵۵۰هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴میلیون و ۶۲۰هزار
تومان، هر نیم سکه ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۸۴۵هزار تومان داد و ستد می‌شود.»
مصطفی خانزاده، کارشناس بازار نیز درباره اتفاقاتی که دیروز در چهارراه‌استانبول افتاد به «همدلی»، گفت: «قطعا با اتفاقات سیاسی بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد که باید با مدیریت بانک مرکزی قیمت‌ها کنترل شود و از روند رو به رشد قیمت‌ها باید جلوگیری کرد.»
چه خبر از بازار سرمایه؟
بر خلاف بازار طلا و ارز که دیروز هیجانی بودند، بازار سرمایه اما با کاهش قیمت سهم‌ها مواجه شد.
به گزارش ایسنا، فعالان بازار سهام سه‌شنبه بر خلاف سه روز معاملاتی ابتدای هفته با کاهش قیمت سهم‌ها مواجه شدند؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه کاهش بیش از ۲۰۰۰ واحدی را تجربه کرد. حتی فلزی‌ها و معدنی‌ها هم که از ابتدای هفته رشد را تجربه کرده بودند، امروز با اصلاح قیمت روبه‌رو شدند. برخلاف روزهای ابتدایی این هفته که شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران با رشد فزاینده‌ای روبرو شد و گروه‌های زیادی شاهد صف‌های خرید طولانی بودند، دیروز ورق برگشت و بسیاری از سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو شدند؛ به طوری که در نهایت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۸۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۷۱۱ واحدی رسید.
همچنین شاخص کل هم وزن نیز با ۸۴ واحد کاهش رقم ۳۰ هزار و ۳۱۸ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول شناور با ۲۳۵۴ واحد کاهش تا رقم ۱۸۴ هزار و ۸۴ واحدی پایین رفت.
شاخص بازار اول و دوم نیز هر کدام به ترتیب ۱۸۰۷ و ۲۸۵۳ واحد کاهش یافت. با این‌که فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای هفته با رشد قیمت مواجه شد و در صدر نمادهای افزایش دهنده شاخص قرار داشت، امروز در حرکتی متفاوت در صدر نمادهای کاهنده شاخص قرار گرفت.
همچنین ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز وضعیت مشابهی با فولاد مبارکه اصفهان دارد به طوری که هر کدام از این سه نماد به ترتیب ۱۵۹، ۱۱۲ و ۸۹ واحد شاخص‌های بازار را کاهش دادند.
پالایشی‌ها نیز امروز تاثیر بسزایی در کاهش شاخص بازار داشتند به طوری که پالایش نفت اصفهان با ۱۶۲ واحد تاثیر، سعی کرد شاخص‌های بازار را به سمت پایین هدایت کند.
پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین نیز هر کدام به ترتیب ۱۳۰، ۱۲۱ و ۱۰۰ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.
دیروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قیمت سهم‌ها یکدست کاهش پیدا کرد و تابلوی معاملات این گروه قرمزرنگ شد. در گروه فلزات اساسی برخلاف روز گذشته قیمت‌ها روند کاهشی را دنبال کردند.
در گروه خودرو و ساخت قطعات قیمت بیشتر سهم‌ها با کاهش حدود ۲.۵ درصدی مواجه شد و تعداد اندکی سود را تجربه کردند. در این گروه ارزش معاملات به نزدیک ۳۴ میلیارد تومان رسید.
کانه‌های فلزی نیز دیروز افت قیمت را تجربه کردند هرچند که دوقلوهای سنگ معدنی گل‌گهر و چادرملو در روزهای گذشته با صف‌های خرید مواجه بودند امروز با کاهش روبه‌رو شدند.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۵۴۸ هزار تومان رسید و حجم معاملات تا رقم دو میلیارد سهم و اوراق مالی بالا رفت. تعداد معاملات این بازار به عدد ۱۵۸ هزار و ۳۸۲ رسید.
آیفکس نیز با ۳.۲ واحد کاهش روبه‌رو شد و تا رقم ۲۱۶۸ واحدی پایین آمد. ارزش معاملات فرا بورس ایران تا رقم ۴۱۱ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات این بازار رقم ۸۳۳ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.